گزارش و تحلیل

آگهی سلاح آمریکایی در افغانستان (ویدیو)

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaПрименение США мощной неядерной бомбы против боевиков ДАИШ в Афганистане
Применение США мощной неядерной бомбы против боевиков ДАИШ в Афганистане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش سرویس خبری پنتاگون، آمریکا برای اولین بار قویترین بمب غیر هسته ای جی بی یو 43 خود را علیه شبه نظامیان «دولت اسلامی» در افغانستان بکار برد

این بمب 9 و نیم تنی از هواپیمای لاکهید سی — 130 هرکولس پرتاب شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این عملیات را ماموریت خیلی موفق نیرو های مسلح خود خواند

وزارت دفاع آمریکا به حبرگزاری «ریا نووستی» اطلاع داد که این ضربه روز پنج شنبه در ناحیه اچین ولایت ننگرهار وارد شد و هدف آن تخریب شبکه غار ها و تونل هایی بود که شبه نظامیان برای نقل و انتقالات خود از آن استفاده می کردند. برای این کار بمب جی بی یو 43 قویترین بمب غیر هسته شلیک شد

در یک زمان ادوارد اسنودن مامور سابق سرویس های ویژه آمریکا در صفحه خود در توییتر نوشت که ضربه آمریکا به تأسیسات تحکیم شده غار ها به نام تورا بورا وارد شد که در زمان خود بدست مجاهدین افغانی با تأمین جزئی پولی سازمان سیای آمریکا ساخته شد.

«میخایل خوداریونک»، کارشناس نظامی با رادیو اسپوتنیک و در باره بمب جی بی یو 43 به تفصیل صحبت کرده گفت:

«این بمب آتشی هوایی 10 سال پیش در آمریکا ساخته شد و یگانه بمب دارای نشانه گیری ماهواره ای است و از هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی — 130 هرکولس پرتاب می‌شود چون طول آن بیش از 9 متر و وزن 9 و نیم تن است و بیش از 8 تن از آن — هیکسوژن، تی ان تی و پودر آلومینیوم است».

این کارشناس بر آن است که بمب جی بی یو 43 قویترین بمب غیر هسته ای دوران حاضر نمی باشد. وی در ادامه گفت:

«گفتن اینکه این بمب قویترین بود کاملاً درست نیست. بله حالا در افغانستان بار اول است که بکار برده شد. ولی هواپیماهای دورزن شوروی در سه ماه 1988 بوسیله بمب افکن های توپولف — 16 بمب های 9 تنی اف آ به 9000 ام —54 پرتاب کردند و تعداد آن‌ها 289 تا بود. البته آمریکایی ها استادان تولید آگهی و تبلیغ جنس خود هستند ولی تاریخ هواپیمایی دورزن را کم خواندند».

این کارشناس روس گفت که هدف پرتاب این بمب آمریکایی پیام سیاسی به کشور های دیگر بود و در موقعیت افغانستان تأثیر چندانی نخواهد گذاشت. او چنین گفت:

«موقعیت در افغانستان بهتر نمی شود. در آنجا همه چیز در 2001 شروع شد و از آن زمان تا کنون گرایش به سوی بهبودی دیده نمی شود. پرتاب یک دفعه ای این بمب وضعیت کلی در آن کشور را عوض نخواهد کرد. با یک ضربه نمی‌شود موقعیت را از بیخ و بن تغییر داد. این بیشتر به بازی عضلات شباهت دارد. این نمایش قدرت به روسیه، کره و ایران و کشور های دیگر است تا آن‌ها ببینند در زرادخانه آمریکا چه سلاحی وجود دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала