گزارش و تحلیل

بمب افکن « اف-35» آمریکا

© Photo / US Air Force/ Darin Russellجنگنده اف-35 آمریکایی
جنگنده  اف-35 آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرنوشت جنگنده - بمب افکن « اف-35» نامشخص است.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به  مقاله « دن گرازیه» منتشره در  مجله « نشنل اینترست»، بمب افکن نسل پنجم « اف-35»مسائل زیادی برای نیروی هوایی ببار خواهد آورد: پرواز های آزمایشی  این بمب افکن نتایج دلخواه را ببار نیاورده  و  عیوب « استلس»  تا حد زیادی  استفاده از آن  را محدود می سازد.

وی در مقاله خود به  گزارش  مایک گیلمور مدیر دفتر  پرواز های آزمایشی  وزارت دافع آمریکا استناد می کند  که چندی پیش بازنشسته شد. کارمند سابق گفته است که « صدها  نقص « اف 35» نمی گذارد که این بمب افکن  یک هواپیمای

ПРОГРАММА F-35 И РАСХОДЫ НА НЕЕ ВЫШЛИ ИЗ-ПОД КОНТРОЛЯ - اسپوتنیک ایران
برنامه ساخت اف 35 و مخارج آن از کنترل خارج شده است
 جنگی  تمام و کمال بشود.

کارشناس گفت:

« بمب افکن جدید فاقد  مانوردهی هواپیمای جنگی قبلی است. پارامترهای پرواز تا  حد سرعت مافوق صوت  قابل قبول نیستند، هنگامی که نیروی آئرودینامیکی با سرعت بردار خود را تغییر می دهد.  بعلاوه « اف-35»  در نبرد هوایی  نمی تواند از خود دفاع کند  زیرا گزینه کنونی « سیستم عامل»  هواپیما  می تواند فقط با دو  موشک « هوا به هوا»  کار کند».

گرازیه بزرگترین مسأله  را  هزینه استفاده از این بمب افکن نامیده است: یک ساعت پرواز آزمایشی آن برای مالیات دهندگان آمریکا 44 هزار دلار خرج برمی دارد.

خبرنگار مجله « نشنل اینترست» دست به جمعبندی زده، نوشت:

«  می توان گفت  که این برنامه  سال های زیادی سرمایه ها را خواهد بلعید و  نهایتا  ما یک هواپیمای  دست دوم خواهیم داشت که از بمب افکن های قبلی عقب می ماند».

به عقیده وی آمریکا باید « فاجعه  ملی به  قیمت 1 تریلیون و 500 میلیارد دلار» را فراموش کند و متخصصان باید دوباره  به طراحی  بمب افکن های اونیورسال رو آورند.

The first F-35 Lightning II joint strike fighter - اسپوتنیک ایران
کره جنوبی قرارداد 450 میلیون دلاری خرید جنگنده های پیشرفته اف-35 از آمریکا را امضا کرد
ویکتور پریادکی مدیر عامل شرکت  « ائتلاف  فناوری هواپیمایی  « آوینتل» » در صحبت با خبرنگار « اسپوتنیک»  متذکر شد  که هواپیماها دهها سال  است که طراحی می شوند  و نظریه  استفاده از آن ها در عملیات جنگی  طی این مدت  تغییر کرده است.

—  هواپیما ها  در سه نوع  طراحی می شوند — استفاده از آن ها در دریا، برای سیستم پدافند هوایی کشور  و  هواپیماهایی با برخاست و فرود عمودی. اما هم اکنون  دورنمای هواپیمای مذکور زیاد قابل پیش بینی نیست.  بعلاوه این هواپیما صادر می شود —  آن را باید  کشورهای  شرکت کننده در  برنامه  ساخت آن خریداری کنند ، از اینرو تعداد  فناوری محرمانه در این هواپیما  محدود است. احتمالا  ریاست  شرکت هواپیما سازی « لاک هد مارتین» بطور مشخص نمی تواند چشم انداز  « اف —35» را  مشخص سازد، زیرا  نواقص  این هواپیما  بمرور زمان بیشتر می شود. طراحان  کنونی  دفتر طراحی « لاک هد مارتین»  تا آن حد که لازم باشد نابغه نیستند و از اینرو کیفیت هواپیما چندان خوب نیست.  با افت علاقه، انگیزه  نیز افت می کند و از اینرو زمان  تکمیل آن  طولانی می شود.

به عقیده کارشناس روسیه ، طراحی بمب افکن جدید اونیورسال  آمریکا  به تعویق خواهد افتاد.

—  هواپیمای « اف —22 راپتور» « برادر بزرگ « اف-35» است که تعدادی از این هواپیماهای جنگی به ارتش آمریکا تحویل داده شدند. اما به دلیل سیستم  و تجهیزات پیچیده  هواپیما  قیمت آن خیلی بیشتر از حد انتظار شد  و برنامه ساخت آن  محدود شد. در اینجا  موضوع دورنمای استفاده از این هواپیما ها مطرح می شود.  شاید ریاست کنونی  آمریکا قبل از اجرای این نوع برنامه ها به آن فکر کند که از این پول ها بهتر است برای رفع مسائل حادتر استفاده شود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала