راه اندازی بخش فارسی کتابخانه مرکزی تاجیکستان

© Sputnik / Igor Zaremboبخش فارسی کتابخانه مرکزی تاجیکستان
بخش فارسی کتابخانه مرکزی تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بخش ادبیات فارسی کتابخانه مرکزی تاجیکستان موسوم به «ابوالقاسم لاهوتی» در شهر دوشنبه پایتخت این کشور فعال شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عبدالقادر عبدالقهار مدیر این کتابخانه روز چهارشنبه به خبرگزاری آزادگان تاجیکستان گفت که این شعبه با اهدا کتابهای متنوعی به خط فارسی از ایران و افغانستان تاسیس شده است.
به گفته وی هم اکنون نسخ کتابهای گوناگونی به خط فارسی در این شعبه موجود بوده و قرار است در چند روز آینده حدود 500 کتاب معروف از حوزه فرهنگی افغانستان نیز به این کتابخانه اهدا شود.
وی با بیان اینکه دوستداران خط نیاکان (فارسی) می‌توانند از این شعبه استفاده کنند، گفت: از شهروندان درخواست داریم که در غنی گرداندن این شعبه مشارکت کنند و اگر کتابهایی با خط فارسی داشته باشند به این شعبه تحویل دهند.
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته دو هزار جلد کتاب به زبان فارسی به کتابخانه مرکزی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان اهدا کرده بود.
سه سال پیش نیز از سوی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان 20 هزار جلد کتاب در قالب چند محموله از سوی ایران به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا شد.
مجلس نمایندگان تاجیکستان سال 2009 میلادی برای حفظ و بزرگداشت زبان فارسی طرح جدید قانون زبان را تصویب کرد و پنجم اکتبر (13 مهر) را به عنوان روز زبان رسمی یا زبان مادری اعلام کرد. تاجیکستان از جمله کشورهایی است که فارسی (با گویش تاجیکی) از دیر باز در آن رواج دارد ولی تحت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی برای مدتی این جمهوری ناگزیر به جایگزینی زبان فارسی با زبان روسی شد. نخستین قانون زبان فارسی (با گویش تاجیکی) که در تاجیکستان اصطلاحا زبان تاجیکی خوانده می شود در پی پافشاری و تلاش های روشنفکران تاجیک روز 22 ژوئیه سال 1989 در زمان شوروی به تصویب رسید.
تاجیکان متون فارسی را هم اکنون با خط روسی سیریلیک خوانده و می نویسند.
تاجیکی زبان رسمی کشور تاجیکستان است ولی زبان روسی نیز به عنوان زبان معاشرت بین خلق هایی که در قلمرو جمهوری تاجیکستان زندگی می کنند، رواج دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала