گزارش و تحلیل

مککین ضمن نقد از ترامپ از او حمایت کرد

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است
ایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان مککین سناتور آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ به طور جزئی در قبال حمله شیمیایی به ادلب مسئولیت دارد

Сенатор США Джон Маккейн - اسپوتنیک ایران
اظهارات مک کین درباره تقصیر جزیی ترامپ در حمله شیمیایی
به عقیده مککین گفته‌های نمایندگان کاخ سفید در باره اینکه سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیگر از برتری‌های آمریکا نمی باشد سبب آن حمله شد. مککین گفت که کاخ سفید از این بابت مسئولیت جزئی دارد. در عین حال این سناتور آمریکایی از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر ایراد ضربه به سوریه حمایت کرده گفت:

«من آنچه که رئیس جمهور انجام داده گام اول مهمی می‌دانم و بر آن هستم که این امر چرخش سیاست ما در طول 8 سال اخیر است».

پیشتر جان مککین فرا خوانده بود که کاری انجام شود تا نیروی هوایی سوریه اصلاً «از پا در آورده شود» و کمکرسانی به «مخالفان پر و پا قرص سوریه» افزایش داده شود. گفتنی است که شب 7 آوریل ناوشکن های آمریکایی 59 موشک بالدار را بسوی پایگاه هوایی شعیرات سوریه پرتاب کردند. مقامات آمریکا بدون ارائه مدارک ادعا می‌کنند که از آن فرودگاه استان ادلب هدف حمله شیمیایی قرار گرفته بود.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرده که یگان های دولتی سوریه سلاح شیمیایی را بکار نبردند و ذخایر این سلاح قبلاً از این کشور بیرون برده شده است. در ماه ژانویه 2016 سازمان بین‌المللی منع جنگ افزار های شیمیایی نابود سازی کامل آنرا در سوریه اعلام کرد و بابت خلع سلاح شیمیایی سوریه به دریافت جایزه صلح نوبل نائل آمد.

سیاست شناس و کارشناس در امور آمریکایی «میخایل سینلنیکوف — اوریشاک» به رادیو اسپوتنیک گفت که سناتور جان مککین طی سخانان خود بیشتر از دونالد ترامپ تحسین کرده تا از وی نقد کرد. وی چنین ادامه داد:

удары_сша - اسپوتنیک ایران
حمله آمریکا به پایگاه نظامی سوریه

«من می‌خواهم بگویم که او به این شکل از وی تحسین کرد. سناتور مککین طی سخنان خود چیز های زیادی گفته است. از جمله این گفته که وی از این ضربه موشکی به سوریه به عنوان اولین گام این نوع استقبال می کند. وی ابراز امیدواری کرد که پس از این آمریکا به سیاست خود «مبنی بر قاطعیت» باز خواهد گشت. یعنی وی همه «سخنان مختص به خود را» به کار برده است».

به عقیده این کارشناس روس، آمریکا با وارد کردن ضربه به فرودگاه شعیرات سوریه به خوبی درک می‌کرد که در آنجا هیچ سلاح شیمیایی وجود ندارد زیرا اگر وجود داشت پیامد های آن حمله فاجعه بار می‌بود و مسئولیت آن به عهده آمریکا گذاشته می شد. میخایل سینلنیکوف — اوریشاک گفت:

«همه از جمله دولت اوباما اعلام کردند که سلاح شیمیایی در سوریه منهدم شده و دیگر در آن کشور وجود ندارد. و به خاطر این کار آمریکا مانند روسیه به یک اندازه‌ مسئولیت دارد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала