گزارش و تحلیل

تاکتیک جدید تروریست ها

© REUTERS / Toby Melville عمل تروریستی با روش « خودرو کوبی» در لندن
عمل تروریستی  با روش « خودرو کوبی» در لندن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاکتیک جدید تروریست ها، زیر گرفتن مردم با خودروست.

در لندن، در روز 22 ماه مارس،  یک عمل تروریستی به انجام رسید:  جنایتکار با خودرو، اشخاصی را که روی پل « وست مینیستر»  لندن قرار داشتند زیر گرفت. چهل نفر صدمه دیدند که دو نفر از آنها  درگذشت.  راننده خودرو پس از آن  با چاقو به مأمور پلیس حمله کرد  که او نیز دیرتر بر اثر جراحات شدید جان سپرد. مأموران پلیس تروریست را تیرباران کردند.

در سال 2016 میلادی در « نیس» و « برلین»  دو عمل تروریستی مشابه رخ داد —  در هر دو مورد،  رویهمرفته  صد نفر کشته  و صدها نفر  آسیب دیدند.

زیرگرفتن عمدی مردم  با خودرو ، یک نوع جدید عمل تروریستی است و یا این روش سابقه قبلی دارد؟

این نوع روش حمله  از مدتها قبل  شناخته شده است و آن را vechicle-ramming (کوبش با خودرو) می نامند. این تاکتیک جدید نیست، اما در سال های اخیر در بین تروریست ها زیاده از حد محبوب شده است.  رادیکال های فلسطینی اغلب از این روش  در اسرائیل استفاده می کنند: مقامات کشور از سال 2015 میلادی  بیش از  50 مورد vechicle-ramming را به ثبت رساندند. طبق معمول،  جنایتکاران ، خودروها را بسوی  سربازان اسرائیلی،  پلیس و یا بسمت افرادی که در ایستگاه های اتوبوس در انتظار ایستاده اند، روان می کنند.

بزرگترین حادثه از این نوع در روز 14 ژوئیه سال 2016 میلادی در « نیس» فرانسه ، در زمان جشن  « تصرف باستیل» رخ داد. در آن زمان، یک تونسی  مردم را با کامیون زیر گرفت  و 86 نفر  کشته و  صدها نفر صدمه دیدند.  این نوع حملات قبل از آن نیز در اروپا رخ داده بود: در سال 2014 میلادی، بیش از 20 نفر در زمان حمله مشابه تروریستی  در بازار میلاد مسیح  در « دیژون» و « نانته» آسیب دیدند.

در چه زمانی تروریست ها بیشتر از این روش استفاده کرده اند؟

 اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010. به عقیده کارشناسان  شرکت تحلیلی « استرات فور» ،  شبه نظامیان فلسطینی پس از سه  حمله از این نوع،  تاکتیک جدید بر علیه اسرائیلی ها را  یاد گرفتند.  گروهک های اسلامی  رادیکال  از همفکران خود  می خواهند از  خودرو برای  کشتن « کافران» استفاده کنند.

در سال 2010 میلادی ، مجله انگلیسی زبان « اینسپایر» که از طرف یکی از شعبات  گروه تروریستی « القاعده» منتشر می شود، دستورالعمل  انجام عملیات تروریستی  با کمک کامیون و جیپ را  برای طرفداران خود توضیح می دهد.  نویسنده مقاله توضیح داد که قبلا از این روش بطور گسترده استفاده نشده است، از اینرو  تأثیر ناگهانی آن خیلی بالاست.  عمل تروریستی لندن گویا بر طبق این دستورالعمل انجام شد:  جنایتکار از خودروی بزرگ  استفاده کرد و محلی را برای زیر گرفتن عابران استفاده کرد که در آنجا پل تنگ تر بود و قربانیان  از امکان کمی برای فرار برخوردار بودند ، پس از آن، تروریست بدون آنکه قصد فرار داشته باشد، به حمله به عابران و مأموران پلیس ادامه داد.

چرا تروریست ها هر چه بیشتر از این نوع  تاکتیک استفاده می کنند؟

زیرا برای مدتی کارایی بالایی داشت که  جنایتکاران  و  کارشناسان مبارزه با تروریسم نیز در این خصوص نظر مشابهی ابراز کردند. خودرو —  یک وسیله کشتار قابل دسترس تر از  وسایل انفجاری است.  روش جدید  جلب تعداد بیشتری از  افراد به گروهک های تروریستی را  ممکن می سازد. افرادی که  هرگز ارتباطی با  هیچ یک از  گروهک های اسلامیست  نداشته اند اما از دیدگاه های آنها حمایت می کنند.  به همین دلیل،  روش اصلی  حمله در  اسرائیل،  حمله با چاقوی معمولی آشپزخانه است. برای  سرویس  ویژه، مقابله با این  نوع اعمال جنایی دشوارتر از  انفجار است: زیرا با کمک فلزیاب و سگ های آموزش دیده  می توان  بمب را پیدا کرد- این نوع عملیات تروریستی  را باید  برنامه ریزی کرد که آن را می توان  تحت نظر قرار داد.

دولت چگونه  با خطر « خودرو کوبی» جدید  مقابله خواهد کرد؟

 مهمترین  روش — حفاظت از  اماکن عمومی با کمک کارگذاشتن ستون های فلزی است. به عنوان مثال، بسیاری از ایستگاه های اتوبوس  در اسرائیل پس از  سری حملات سال 2010 میلادی، بدین ترتیب  امن تر شدند. احتمال آن می رود که در آینده بتوان با کمک فناوری   مانع از تصادم خودرو با مردم شد —  خودروها به سیستم هایی مجهز خواهند شد  که بطور اتوماتیک خودرو را متوقف خواهند کرد اگر راننده  نسبت به خطر تصادف واکنش نشان ندهد.  مطابق با اطلاعات رسانه ها ، کامیونی که  در  عمل تروریستی برلین در دسامبر سال 2016 میلادی  شرکت داشت  مجهز به چنین سیستمی بود که  مانع از شمار بیشتر  قربانیان شد. در سال 2012 میلادی  اتحادیه اروپا قانونی به تصویب رساند که بر طبق آن، تمام خودروهای سنگین — کامیون ها  باید مجهز به سیستم های ترمز اتوماتیک  باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала