گزارش و تحلیل

تجارت روسیه در اکراین

© Sputnik / Alexey Vovkشعبه بانک پس انداز روسیه در کی یف
شعبه بانک پس انداز روسیه در کی یف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجارت روسیه در اکراین با خطر بیشتری مواجه می شود.

دمیتری پسکوف  سخنگوی ریاست جمهوری  روسیه  اعلام نمود که  مسکو جواب مشابهی به بستن  مغازه های شرکت های روسیه در اکراین نخواهد داد.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از رسانه ها، رادیکال ها در کی یف  مغازه های  روسی « اسپورت مستر» و « گلوریا جینز» را بستند. چندی پیش  اعضای  دسته « آزوف»  در نزدیکی  مراکز تجاری  دست به تظاهرات زدند.

پسکوف  به خبرنگاران گفت: « در پاسخ به اینگونه کارها، روسیه به روش های بربرمنشانه  شبیه آنچه در اکراین رخ می دهد متوسل نخواهد شد که حقوق  مالکان خصوصی را به خطر خواهد انداخت».

سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهور روسیه متذکر شد که فدراسیون روسیه هرگز موافقت نامه ها و تعهدات بین المللی  را نقض نکرده است.  به گفته وی«  براحتی می توان اعتبار کشور را از دست داد ، ولی برای احیای آن  باید دهها سال زحمت کشید».

روستیسلاو ایشِنکو مدیر مرکز  آنالیز سیستمی و پیش بینی ، کارشناس سیاسی  در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک»  بستن فروشگاه های روسیه را یک اقدام سیاسی نامید.

—  به نظر من، مقامات اکراین  نگران این وضعیت  هستند، اما آازد گذاشتن  رادیکال ها به این شکل، به معنای آن است که کی یف قادر به« ساکت کردن» آنها به زور  نیست. اگر افرادی به بستن مغازه ها دست می زنند، این نه یک  اقدام اقتصادی، بلکه سیاسی  و راهزنی است. اکراین مدتهاست که با عواقب اقتصادی اینگونه اقدامات دست بگریبان است. جنگ داخلی جریان دارد و در کشور سرمایه گذاری نمی شود. این اقدام بخودی خود نشانگر  ناتوانی کامل مقامات اکراین است».

به عقیده کارشناس سیاسی روسیه  درمورد کنونی  کل مسأله با  عدم توانایی  مقامات کی یف در  عادی سازی اوضاع در کشور مرتبط است.

—  پطر پروشنکو، رئیس جمهور اکراین  راه خروج را در عرصه سیاسی جستجو می کند: در اینجا  دست به  « بزن و ببند» می زنم و به این ترتیب رقبا را «  خلع سلاح» خواهم کرد.

  اما مسأله در ضعف شدید  مقامات اکراین نهفته است.  در زمان خود برای سرنگونی  ویکتور یانوکوویچ (رئیس جمهور سابق اکراین)،  تمام ساختارهای  اداری و نظامی  از بین برده شدند  و اوباشانی به خیابان ها ریختند  که بعد  مبدل به مقامات جدید شدند.  این اوباشان و اراذل قصد ندارند  از قدرت کنار بروند».

کارشناس روسیه بعید ندانست که تجارت روسی ممکن است اکراین را بطور کلی ترک کند.

—  حضور تجارت روسیه در اکراین کاهش یافته است و در آینده نیز کمتر خواهد شد.  اگر قبلا می شد انتظار داشت که زمانی  همه چیز آرام خواهد شد  و وضع روبراه خواهد شد، باید این دوره سپری شود  و بعد همه چیز بهتر خواهد شد ، اما حالا  وضع روزبروز وخیم تر می شود — اراذل می توانند مغازه را به آتش بکشند و به شعبه بانک حمله کنند.  باید اقداماتی در جهت تأمین امنیت به انجام رساند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала