گزارش و تحلیل

نظر شرقشناس: برنامه موشکسازی کره شمالی به مرحله جدید رسیده است

© REUTERS / KCNAکره شمالی رکورد دورترین پرتاب موشک خود را شکست
کره شمالی رکورد دورترین پرتاب موشک خود را شکست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چو چژون خِک، نماینده رسمی وزارت خارجه کره جنوبی در سئول اظهار نمود که دولت کره جنوبی، آزمایش جدید موشکی کره شمالی را به حیث چالش برای جهان و امنیت جامعه بین المللی تلقی کرده مورد سرزنش قرار می دهد.

آزمایش جدید موشکی کره شمالی از منطقه مسکونی "سینپخو" به سمت دریای ژاپن انجام شده و موشک مذکور بعد از طی نمودن 60 کیلومتر به دریا افتاد.
طبق داده های نظامیان کره جنوبی، موشک پرتاب شده از نوع موشک بالیستیک برد متوسط، موسوم به "پوکّیکسون-2" بود. به گزارش خبرگزاری "رِنخاپ"، پرش موشک در ارتفاع 189 کیلومتر صورت گرفته است.
از سال 2006 پیونگ یانگ پنج آزمایش هسته ای و یک سری پرتاب موشکی از جمله توسط زیردریایی ها انجام داده است.
در حین، مقامات کره شمالی به تهدید از طرف ایالات متحده آمریکا استناد می کند که بیست و هشت هزار نظامی خود در کره جنوبی مستقر گردیده و به مرور زمان نیروی تازه نفس راهبردی برای تمرین به آنجا می فرستد و از انعقاد موافقتنامه صلح آمیز امتناع می ورزد.
آلکساندر ورونتسوف، مسئول شعبه کره و مغولستان دانشکده شرقشناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با رادیو Sputnik در تفسیر و ارزیابی این مورد می گوید: 


"شاید اتهامات متقابل، هر دو طرف را خسته کردند.ولی اوضاع به این قرار است، در حال حاضر در کره جنوبی تمرین و رزمایش بزرگ آمریکایی و کره جنوبی برگزار می گردد. مدت رزمایش دو ماه است و شمل ماه های مارس و آوریل است. در رزمایش فوق هزاران نظامی شرکت می نمایند و طی این تمرینات هر روز از سلاح های گوناگون شلیک کرده موشک های مختلف پرتاب می نمایند. کره شمالی آن را به حیث تهدید و چالش تلقی می نماید. و چنین تقابل هر سال صورت می گیرد. پس به این خاطر ماه های مارس و آوریل، نشانگر تشنج در شبه جزیره کره است. کره شمالی به نمایش می گذارد و به همسایگان می گوید که در صورت کوچکترین تجاوز یا تعارض آماده است بطور قطعی از خود دفاع نماید و آنها دارای سلاح قابلیت دفاع از خود می باشند".


به نظر کارشناس مزبور، کره شمالی به همه نشان می دهد که منبعد هم قصد توسعه برنامه هسته ای خود دارد. ریشه سخن را به مفسر رادیو می دهیم که در ادامه تحلیل خود می گوید:


"هر آزمایش کره شمالی مانند فتنه انگیزی تلقی می شود. ولی فراموش نکنیک که روی دیگر سکه هم است، کره شمالی، برنامه هسته ای خود را توسعه می دهد، علنی و بطور عام از آن سخن می گوید. برنامه موشکی به آزماش ها نیاز دارد و این آزمایش ها را اکثر کشور ها انجام می دهند. امروز برنامه موشکی کره شمالی به مرحله جدید ارتقاء یافته، نتایج چشمگیری به دست آورده و ظاهرا به آزمایش های بیشتر ضرورت دارد. پس این یک روند معقولی از دید نظامی و تکنیکی احتساب می شود".


هم زمان، به نظر مخاطب، راه خروج از این بن بست ظاهری وجود دارد و پیونگ یانگ آن را پیش نهاد کرده بود. مفسر مزبور توجه شنوندگان را به تشریح آن جلب نموده می گوید:


"کره شمالی استمهال را در مقابل استمهال پیشنهاد کردند که حاوی ذیل است: ما از آزمایشهای موشکی و هسته ای امتناع می ورزیم و در مقابل آن شما مقیاس رزمایش مشترک با آمریکا را در سرحدات ما به شدت کاهش می دهید. از این ابتکار جمهوری خلق چین استقبال نموده "طرفین" را به "ختم مضاعف" فرا خوانده است. ولی پیشنهاد مذکور از دم در توسط آمریکا رد شده است. وزارت خارجه این کشور اظهار نمود که این پیشنهاد برای ما جالب نیست و آن را مورد مذاکره قرار نمی دهیم. ولی به نظر می رسد این پیشنهاد معقولی می توانست اوضاع را بیشتر آرامتر کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала