گزارش و تحلیل

اسرائیل و حماس برای جنگ آماده می‌شوند

© Sputnik / Nazar AljanДвижение ХАМАС отметило 22-летие многотысячным митингом в Газе
Движение ХАМАС отметило 22-летие многотысячным митингом в Газе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبری جنبش فلسطینی حماس به اسپوتنیک گفت که اسرائیل با احساس حمایت از طرف آمریکا شروع به تحریک فلسطینی ها به اختلاف مسلح جدیدی کرد

همانا از این دیدگاه باید به ترور چندی پیش مازن فقها و اعمال تحریک آمیر در مسجد اقصا و آتشباری دائمی نوار غزه نگریست. تل آویو مسئولیت توسعه این موقعیت را بر عهده حماس گذاشت و اعلام کرد که آماده است به اعمال تجاوز کارانه فلسطینی ها با توسل بزور جواب بدهد. محققان می‌گویند که سه سال پس از پایان عملیات «تیغه حفاظتی» اسرائیل همه چیز دارد به سوی بروز اختلاف مسلحانه جدید میان جنبش فلسطینی و تل آویو حرکت می‌کند

تشدید تشنج در ناحیه نوار غزه با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا توضیح داده می‌شود که با اعمال و گفته‌های خود علاقمندی آشکار خود را به اسرائیل نشان می دهد. اسامه حمدان مسئول روابط بین‌المللی دفتر سیاسی حماس اینرا به اسپوتنیک تعریف کرد. وی افزود:

«این اواخر تجاوزگری اسرائیل به مراتب بیشتر شده است. شاید مقامات اسرائیل با احساس پشتیبانی رئیس جمهور جدید آمریکا فکر می‌کنند که آن‌ها بدون ترس از واکنش جامعه جهانی که گرفتار مسایل دیگری در منطقه است می‌توانند به همه گونه اقدام ها دست بزند. توضیح دستگیری های محافظان مسجد اقصا و قتل مازن فقها یکی از رهبران حماس و آتشباری دائمی نوار غزه همین است. ولی بردباری فلسطینی ها ابدی نیست و در لحظه غیر قابل پیشبینی می‌تواند قطع شود و آنگاه مردم به دفاع از خود خواهند پرداخت».

در زمان اخیر موقعیت در راستای فلسطین و اسرائیل تیره شده و چند حادثه ناگوار در آنجا رخ داد. یکی از آن‌ها در مسجد اقصا سومین مقدسه اسلامی پس از مکه و مدینه بوقوع پیوست. صبح 27 مارس گروهی از ساکنان یهودی که در میان آن‌ها چند تن از باستانشناسان بود وارد محوطه آن مسجد شد. آن‌ها می‌خواستند چند سنگ را گرفته و با خود ببرند ولی محافظان جلوی آن‌ها را گرفتند. به آن‌ها گفته شده که اعمالشان در حکم «سرقت اشیای متعلق به تاریخ عربی و اسلامی است»، ولی همه چیز بزودی به درگیری انجامید. پلیس اسرائیلی در محل حادثه ظاهر شد و چهار محافظ را دستگیر کرد.

در تاریخ 24 مارس یکی از فرماندهان مطرح حماس مازن فقها ترور شد. او از فرماندهان مطرح «گردان های عزالدین قسام» و مسئول عملیات در خارج از نوار غزه بود. اسرائیل او را به خاطر تهیه عمل تروریستی به حبس ابد محکوم کرد ولی در 2011 همراه با 1027 فلسطینی زندانی دیگر آزاد کرد و در عوض سرباز اسرائیلی گیلاد شالیت مرخص شد. حماس مسئولیت ترور مازن فقها را بر عهده اسرائیل گذاشت.

همچنین گزارش داده می‌شود که بزودی احداث دیوار بدور نوار غزه شروع خواهد شد و ارتفاع آن 8 متر بوده و عمق زیرزمینی اش چند ده متر خواهد بود. تل آویو بدین طریق می‌خواهد به قاپاق اسلحه پایان بدهد که به برونگان غزه از طریق تونل های زیرزمینی تحویل می شود. در چند ماه اخیر چند صد متر از این دیوار احداث شد ولی به نوشته رسانه‌های عربی اسرائیل می‌خواهد به این کار ها شتاب بخشد. احداث این دیوار و قطع گردش کالا در وضع حماس تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این رابطه جنبش فلسطینی هر طوری شده از احداث این دیوار ممانعت می‌کند و حتی حاضر است جنگ راه بیاندازد.

به عقیده یوری زینین، کارمند علمی ارشد مرکز مشارکت تمدن‌ها وابسته به انستیتو مناسبات بین‌المللی مسکو، در حال حاضر این اختلاف کهنه دوباره احیا می شود. وی در مصاحبه با اسپوتنیک ذکر کرد که «عملیات بازگرداندن سرزمین های اشغال شده بوسیله داعش بتدریج دارد به پایان می‌رسد. پس از «بهار عربی» مساله فلسطین تحت شعاع قرار گرفت و این امر به سود اسرائیل بود ولی فلسطینی ها مخدوش شدند و حالا می‌خواهند دوباره وجود خود را نشان بدهند. ولی تل آویو که حمایت ترامپ را احساس کرده قصد ندارد گذشت کند».

گفتنی است که تیرگی اخیر موقعیت در نوار غزه در تابستان 2014 ثبت شد. در آن زمان در اسرائیل سه نوجوان ربوده شدند و بعد از چندی اجساد آن‌ها یافت شد. همزمان با این خاک اسرائیل از طرف نوار غزه دشتخوش آتشباری شدیدی شد. در نتیجه تل آویو تصمیم گرفت عملیات «تیغه حفاظتی»را پیاده کند. ابتدا اسرائیل آن برونگان را فقط بمباران می‌کرد ولی دیرتر پرسنل نظامی اسرائیل نیز وارد آن سرزمین شد. مطابق ارقام سازمان ملل متحد در آن زمان 2030 فلسطینی از جمله 1444 فرد بی‌دفاع کشته شدند. اسرائیل در باره قتل 73 نفر که 7 نفر از آن‌ها غیر نظامی بودند گزارش کرد. به نظر می‌رسد که تنفسی که گذشت به سود طرف‌های متخاصم نبود و آن‌ها دوباره آماده اند به جنگ فی ما بین دست بزنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала