مهاجران در اسلام: مسیحیان سابق اروپا به جهادگران پیوستند

© AFP 2023 / Haidar Hamdaniپنتاگون: 19 تا 25 هزار نفر در صفوف داعش در عراق و سوریه
پنتاگون: 19 تا 25 هزار نفر در صفوف داعش در عراق و سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام تروریستی روز 22 مارس در لندن توسط ادریان اِلمز روزنامه نگار سابق تا امروز به شکل پرونده جنایی نیمه اسرار آمیز باقی مانده است.

سوالی که در ذهن همه شکل گرفته این است که چه چیز باعث شد این روزنامه نگار اروپایی دین و نام خود را تغییر داده، به خاور میانه نقل مکان کند و پس از بازگشت به منزل دست به چنین کشتار جمعی بزند؟

آمار نشان می دهند که تقریبا 20% افرادی که با سازمانهای اسلامی در اروپا همکاری می کنند، تا پیش از آن دین و باور دیگری داشته اند. مسیحیان و حتی افراد لاییک با تغییر دین و باور خود برای جنگ عازم سوریه می شوند و حتی از تروریست ها حمایت مالی و لجستیک به عمل می آورند. در مواردی حتی خود این افراد در اقدامات تروریستی شرکت می کنند.

به غیر از اِلمز روزنامه نگار سابق مسیحی و جهادگر امروز، شخصیت معروف دیگری نیز به نام فابیِن کلِن صدای معروف داعش وجود دارد.

 تحقیقات روی پرونده انفجار در لندن هنوز ادامه دارد، اما نکته مبهم این است که المز چه زمانی در خود روحیه مشارکت در این گروه فوق محافظه کار اسلامی یعنی سلفیان را کشف کرده است.

روزنامه بلیک می گوید که پسر مادری تنها از خانواده گراف کِنت اوایل سال های 90 قرن بیستم در جنگ مقدس مسلمانان علیه صرب ها در بوسنی حاضر شد. با این وجود، بنا به اظهارات روزنامه بریتانیا اکسپرس، اواخر دهه 90 این شخص که بعدها به تروریسم پیوست، به مشکل جدی مصرف الکل دچار شد و سبک زندگی غیر اسلامی را پیش گرفت. المز در حالت مستی به یکی از مشتریان کافه حمله کرد که در نتیجه آن مدتی را در زندان نشست. دای استِرن معتقد است که او در زندان به اسلام گروید، اما از قضایا اینطور برمی آید که او پس از نقل مکان به خاورمیانه تصمیم نهایی خود را برای گرویدن به اسلام گرفته است. او مصرف الکل را ترک کرده و عازم عربستان سعودی می شود و همانجا به اسلام می گرود و سپس نام خود را به خالد مسعود تغییر می دهد.

تغییر دین برای المز به معنای تغییر سبک زندگی و تبدیل شدن به گرگی تنها بود. در عربستان سعدی که اقدامات تروریستی به ندرت رخ می دهند، المز با گروه های رادیکال چندان ارتباطی نداشت، اما اسلام او، اسلام آشتی ناپذیر بود. به گفته آژانس اسکای نیوز، المز که از این پس خالد مسعود نام داشت به یک فرد معتقد غیرقابل باور تبدیل شد. هر جمعه از پذیرفتن مهمانان خودداری کرده و تمام روز را به دعا و نماز می پرداخت. در آن زمان هر کس با مسعود روی مسایل دینی بحث می کرد، او تن صدایش را بالا برده و حتی کنترل خود را از دست می داد تا اثبات کند که هیچ دینی بهتر از اسلام نیست.

مسلمانان بریتانیا معتقدند که تمایل ذاتی مسعود به خشونت باعث این رفتارها بوده و نه دین اسلام که او در طول زندگی انتخاب کرده است. ماموران پلیس با تفسیر اقدام تروریستی مسعود می گویند: «این جنایتکار تا پیش از گرویدن به اسلام هم یک مسیحی خشن بود. با این وجود همه افرادی که او را می شناسند، حاضر به تایید وجود خشونت ذاتی در مسعود نیستند. آنها می گویند: «ما هیچ وقت متوجه نشدیم که او چرا این کارها را می کرد».

شخص دیگری که در مرکز توجه قرار گرفته، فابین کلن اسلام گرای متولد شده در جامعه غیراسلامی و در نهایت همدست تروریست ها در سازماندهی حمله تروریستی پاریس در روز 13 نوامبر 2015 است.

هیچ یک از اجداد فابین مسلمان نبوده اند و حتی او در یک خانواده مسیحی معتقد تربیت شده است. در دوران نوجوانی به موسیقی رپ علاقه پیدا می کند و ترانه هایی به سبک رپ با موضوع کلیسای کاتولیک زیر نظر مادر تصنیف کرده است. مادر فابین در مدرسه کلیسا تدریس می کرد. با این وجود، کلن هرچه کتاب انجیل را مطالعه می کرد، بیش از قبل نسبت به دین خود دلسرد می شد.

کلن میلن همسر فابین می گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که مسیحیان در دنیای امروز طبق کتاب انجیل زندگی نمی کنند. به همین خاطر من و همسرم به اسلام گرویدیم». فابین هم همچون المز پس از افتادن به زندان تبدیل به انسانی رادیکال شد. این اتفاق زمانی رخ داد که او در سال 2006 میلادی سعی داشت به اسلام گرایان عراق ملحق شود. سال 2012 زمانی که فابین از زندان بیرون آمد، مجددا برای پیوستن به جهادگران تلاش کرد که این بار موفقیت آمیز بود. بهار سال 2015 او به سوریه رفت و با همفکران خود برای حمله به پاریس آماده شد. کلن در سازماندهی این اقدام تروریستی مشارکت مستقیم داشت.

با این وجود آنچه که او را در کشورش معروف کرد، اقدامش نبود، بلکه صدایش بود. در یک کلیپ ویدئویی مربوط به اقدام تروریستی پاریس، کلن عباراتی را با صدای خود عنوان کرد. او گفت: «برای خاطر الله، خود را قربانی می کنیم، برای خاطر الله ما کارهای وحشتناکی را نسبت به خود روا می داریم». صدای دیگری که پشت کادر این کلیپ ضبط شده بود به برادر کوچک کلن، ژان میشل تعلق داشت. ژان هم تحت تاثیر برادر بزرگتر فرانسه را ترک کرده و به تروریست های خاورمیانه ملحق شده بود.

سال 2014 میلادی روزنامه «ل اکسپرس» چاپ فرانسه به نقل از ماموران اطلاعات کشور نوشت که طبق آمار موجود، 23% جهادگران از پنج جمهوری تشکیل شده که عمدتا بالای سن بلوغ هستند. مسیحیان و لاییک های سابق که به اسلام گرویدند، در اقدامات بزرگ تروریستی قرن بیست یک در دنیای غرب حضور داشتند؛ از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 گرفته تا امروز. فقط چند نام بیش از همه معروف شدند: جرمن لیندسی عامل انفجار لندن در سال 2005 که 52 کشته به جا گذاشت، خوزه امیلیو تارسوراس عامل انفجارهای مادرید در سال 2004 با 191 کشته، موریل دگوژ اولین زن اروپایی که سال 2005 در عراق دست به اقدام انتهاری زد.

ایگور ایگناتچنکو کارشناس مسال فرانسه در روسیه و استاد آکادمی اقتصاد و حکومت داری وابسته به دفتر ریاست جمهوری روسیه ضمن گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص فابین کلن می گوید: «کلن از کودکی در خانواده ای کاتولیک و معتقد رشد یافته و به تاریخ ادیان جهان علاقه مند بوده است. کلن درباره انتخابش اینطور توضیح می دهد: من متوجه شدم که مسلمانان به کتاب مقدس انجیل نزدیک تر از مسیحیان هستند». او از کودکی به ماکسیمالیسم و افراط گرایی در دین عادت داشت، به همین خاطر تحت تاثیر شعارهای اسلام گرایان قرار گرفته و به اسلام رادیکال گروید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала