گزارش و تحلیل

افزایش افسردگی در سطح جهان

© Fotolia / Dundanimافزایش افسردگی در سطح جهان
افزایش افسردگی در سطح جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید آمار مبتلایان به افسردگی در سطح بین‌المللی، در دهۀ گذشته، تقریباً 20 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرس تی وی، موارد ابتلا به افسردگی در یک دهۀ اخیر تقریباً 20 درصد افزایش داشته و سبب شده است این بیماری، با توجه به تأثیر آن در گرایش به خودکشی، به یکی از علل اصلی ازکار افتادگی در جهان تبدیل شود.

این آژانسِ سازمان ملل روز پنج‌شنبه (10 فروردین) اعلام کرد تا سال 2015 میلادی، آمار جهانی مبتلایان به افسردگی، با 18.4 درصد افزایش در مقایسه با سال 2005، به 322 میلیون نفر رسید.

مارگارت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این آمار جدید زنگ خطری برای همۀ کشورهاست تا در رویکردهای خود نسبت به بهداشت و سلامت روانی تجدید نظر کنند و با فوریت به درمان آن بپردازند.»

بر اساس تعریف آژانس بهداشت جهانی، افسردگی «نوعی احساس غم مداوم و عدم علاقه به فعالیت‌هایی است که افراد به‌طور طبیعی از انجام آن لذت می‌برند.»

زمانی که این احساس غم و اندوه شدید شود و ناتوانی در انجام امور روزمره دو هفته یا بیشتر ادامه یابد، فرد مبتلا به افسردگی است.

کسالت و نداشتن انرژی، تغییر در اشتها و یا الگوی خواب، اضطراب، احساس بی‌ارزشی و فکر خودآزاری و خودکشی ازجملۀ علائم افسردگی به شمار می‌آید و می‌تواند کل اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد.

کاهش و افت بهره‌وری مربوط به افسردگی اغلب بار مالی زیادی ایجاد می‌کند، به‌طوری که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، هزینۀ سالانۀ مقابله با تبعات آن یک تریلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس پیش‌بینی‎ها، در کشورهای توسعه‌یافته حدود نیمی از مردم به افسردگی مبتلا هستند، هرچند بسیاری از آن‌ها روند تشخیص و مداوا را طی نکرده‌اند.

آمار این افراد در کشورهایِ کمترتوسعه‌یافته به 80 تا 90 درصد می‌رسد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هر دلاری که در بهبود روند درمان سرمایه‌گذاری شود، 4 دلار در روند بهره‌وری و سلامت بهتر در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

هرسال حدود 800 هزار نفر در جهان خودکشی می‌کنند؛ یعنی در هر چهار ثانیه یک خودکشی در جهان صورت می‌گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала