گزارش و تحلیل

هواپیماهای روسیه برای ایران

© Sputnik / Evgeny Biyatovهواپیمای « سوخوی سوپر جت 100» روسیه
هواپیمای « سوخوی سوپر جت 100»  روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه، هواپیما و بالگرد برای ایران می سازد.

 مذاکرات در خصوص احتمال تحویل  هواپیماهای « سوخوی سوپر جت 100»  شرکت « هواپیماهای مدنی  سوخی» روسیه  به ایران  یکسال و نیم پیش آغاز شده بود.

ایران با  رهایی از تحریم های  چند ساله، در رابطه با  خرید هواپیماهای جدید  ابراز ذینفعی کرد.   علاوه بر امضای  قراردادها با  شرکت های بزرگ هواپیماسازی  مانند « ایرباس»  و « بوئینگ» آمریکا، تهران  به « سوپر جت» روسی نیز توجه نشان می دهد.

 طی سال 2016 میلادی، مذاکراتی در این خصوص انجام شد  و توافق های مقدماتی  در مورد تحویل « سوخوی  سوپر جت 100»  به ایران  حاصل شد  که به لحاظ یکسری دلایل  قراردادهای مربوطه به امضا نرسیدند.

چندی پیش  موضوع تحویل هواپیماهای « سوپرجت» روسیه در سطح عالی  در دستور روز مذاکرات  قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جمعبندی  سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به  مسکو، اعلام نمود  که فدراسیون روسیه  می تواند هواپیماهای « سوپر جت 100»  و بعلاوه  بالگردهای اورژانس را به ایران تحویل بدهد.  رئیس جمهور روسیه گفت: « در جریان مذاکرات  راه های گسترش همکاری در رشته ماشین سازی  و  هواپیمایی مدنی  به بحث گذاشته شد.  در دستور روز به  تحویل  هواپیماهای  « سوخوی سوپر جت 100»  و بالگردهای اورژانس به ایران  توجه شد».

الکساندر شاروف ، مدیر شرکت «  روس ایران اکسپو»  و « خیم ترانس» ، کارشناس  امور  همکاری  تجاری — اقتصادی  و  حمل و نقل، معاون  رئیس  بخش  ایران  باشگاه کاری  سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: این پروژه از چشم انداز بسیار خوبی برخوردار است.  با وجود آنکه شرکت های هواپیمایی غرب قراردادهای زیادی در باره تحویل  هواپیماهای « ایرباس» و « بوئینگ»  با ایران به امضا رساندند، اما  تا کنون تهران فقط 3 هواپیما از 180  هواپیمای « ایرباس» را که باید به ایران تحویل داده شوند، دریافت کرده است.  در خصوص « بوئینگ»  وضع  پیچیده تر است.  دو  هواپیمای «  بومباردیر»  کانادایی نیز به  ایران تحویل داده شد  که مدل های  6-5 سال قبل هستند.  ایران نیاز شدیدی به هواپیما دارد.  از اینرو، اگر در عالی ترین سطح در خصوص تحویل هواپیما صحبت شده است و روسای جمهور دو کشور  توافقنامه چارچوبی را به امضا رساندند،  می توان آن را یکی از گام های مهم تحویل  « سوپر جت» روسیه  و دیگر بالگردهای اورژانس  به ایران تلقی نمود.  احتمال آن می رود  که  « ام.اس-21» و « تو —204»  و مدل های دیگر هواپیما به ایران تحویل داده شوند».

احیای  مذاکرات در باره خرید  « سوپر جت» توسط ایران  و  شرکت های هواپیمایی ایران، گویای آن است  که تولید کنندگان روسیه  توانستند قیمت ارزان تر،  مرغوبیت  و شرایطی بهتر  از  رقبای غربی  به ایران پیشنهاد کنند.

شاروف در این خصوص گفت: قیمت و مرغوبیت کالا  به نفع روسیه است.  البته  شرکت های غربی از امکانات بهتری در رابطه با پرداخت بطور قسطی و بیمه   برخوردارند. نهاد مربوطه در روسیه کمتر به  این موضوع توجه می کند.  اما فکر نمی کنم آژانس بیمه اعتباری صادراتی  و سرمایه گذاری روسیه  (اکسار) بتواند  اینگونه  وسایل را بیمه کند.  هر چند اگر  توافق های مکمل  بین  دو کشور به امضا برسد، این نکته نیز می تواند یک مزیت شود. شرکت های  غربی  به  حساب های مسدود ایران دسترسی دارند ، از این رو آن ها دچار هیچ نوع ریسکی نمی شوند  و می توانند براحتی  کالا های خود را به ایران تحویل بدهند  که در کشورهای غربی به ثبت خواهد رسید.  به عنوان مثال،  همان « ایرباس» هایی که به ایران تحویل داده شده اند در  ایرلند به ثبت رسیده اند».

الکساندر  شاروف در خصوص همکاری  روسیه و ایران در رشته حمل و نقل،  به اهمیت  ساخت خطوط مستقیم راه آهن  توجه  کرد که می تواند  مسائل  حمل و نقل بار را رفع کند  و کمک  بزرگی برای  گفتگو و مذاکره در باره«  راه کبیر ابریشم» باشد.

ابتدا  باید خط راه آهن  مستقیم  تا ایران بر طبق موازین داخلی (عرض های عریض خطوط) ساخته شود و  بعد به  خطوط راه آهن ایران  با عرض های نوع اروپایی  متصل شود.  چنین پروژه ای ایران را از انزوا خارج خواهد کرد.  هم اکنون  حمل ونقل بار از  ایران از طریق کشتی های بخار  از طریق دریاچه «  وان»  و خطوط راه آهن ترکیه انجام می شود. حتی مسافران خط راه آهن مشهور  « اکسپرس شرق» که از بوداپست  تا تهران در حال رفت و آمد است، متأسفانه در یک بخش با کشتی حمل و نقل می شوند. اما اگر خط راه آهن از طریق جمهوری آذربایجان کشیده شود،  بدین ترتیب می توان  خط جدید راه آهن را به خطوط ایران متصل کرد.  با اجرای این پروژه می توان در باره « راه کبیر ابریشم» صحبت کرد.خط راه آهنی که از طریق سرخس و اینچه برون  کشیده شده است ،  قدرت بالای ترانزیتی  از طریق ترکمنستان ، ازبکستان و قزاقستان را در  نظر می گیرد. اما فعلا تمام  بارها از دریا حمل و نقل می

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала