گزارش و تحلیل

رویارویی چین و کره جنوبی

© Photo / U.S. Missile Defense Agencyاستقرار سیستم دفاع موشکی آمریکایی در کره جنوبی
استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکایی در کره جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سئول اختلاف با چین را به درگیری انترناسیونال مبدل می سازد.

سازمان تجارت جهانی به اعمال  چین در  رابطه با تجارت کره جنوبی رسیدگی خواهد کرد. چو خه خوان  وزیر  بازرگانی، صنعت و  انرژی کره جنوبی  اعلام داشت که شکایت نامه ای در رابطه با  اعمال تبعیض آمیز چین نسبت به  شرکت های کره جنوبی را به سازمان تجارت جهانی ارسال کرده است.  وزیر کره جنوبی گفت: «  ما به اطلاع سازمان تجارت جهانی رساندیم که چین  احتمالا  بعضی از  مقررات تجاری را نقض میکند».  این تخلفات  « اقدامات تلافی جویانه»  دولت چین  در رابطه با  شرکت های کره جنوبی  در جواب به  قصد آمریکا برای  استقرار سامانه  پدافند هوایی « THAAD »  در شبه جزیره کره اعلام  شده است.

چندی پیش این شکایت نامه به سازمان تجارت جهانی ارسال شد. از نظر زمانی این اقدام کره جنوبی مصادف با سفر  رکس تیللرسون،  وزیر امور خارجه آمریکا  به سئول شد.  موضوع استقرار  سیستم پدافند هوایی  در خاک کره جنوبی  و واکنش چین  نسبت به آن یکی از مهمترین موضوعات در مذاکرات بود. در پایان مذاکرات، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به خودداری  از  اقدامات جوابیه  در رابطه با استقرار سامانه « THAAD» فراخواند. سئول یکی از واکنشهای چین نسبت به این موضوع را برقراری محدودیت های تجاری چین نسبت به شرکت های  کره جنوبی نامید.

سوم ماه مارس، وزارت امور خارجه آمریکا  اقدامات جوابیه چین را « زیاده از حد» و « نامناسب» نامید.  کارمند دولتی که نامش ذکر نشده  به آژانس « رنخاپ» اطلاع داد  که در آمریکا « نگران اقدامات چین هستند و  با دقت اقدامات چین در رابطه با  شرکت های خصوصی کره جنوبی را  تحت نظر دارند».  بعید نیست که همانا این موضع  واشنگتن  سئول را تحریک کرده باشد  بر علیه چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کند. هر چه باشد، وزارت امور خارجه آمریکا اولین بار است که بطور علی  در  رویارویی  دخالت می کند و  شکایت کره جنوبی ، آن را مبدل به یک اختلاف انترناسیونالی  کرد.

میخائیل  بلیایف کارشناس  انستیتوی  بازار و مدیریت  معتقد است  که تلاش سئول برای  یافتن میانجی  به شکل سازمان تجارت جهانی نشانه مرحله جدید تشنج  در  مناسبات چین — کره جنوبی است.

—  چین فعلا نمی خواهد  درجه تشنج  با کره جنوبی را در عرصه  نظامی- سیاسی به دلیل استقرار سیستم  « THAAD» افزایش بدهد.  اما در خاک خود طبیعتا علایمی برای کره حنوبی می فرستد.   بدشواری میتوان گفت که سازمان تجارت جهانی « چه حکمی» برای چین صادر خواهد کرد.  بیشتر به این دلیل که سازمان تجارت جهانی یک  سازمان بروکراتیک و  فرمال است. شکایات در آنجا  مطابق با  مقررات  سازمان بررسی می شوند که می تواند سال ها طول بکشد.  بعلاوه بررسی  شکایت ضد چین در سازمان تجارت جهانی تا حد زیادی « رنگ سیاسی» دارد.  در این مورد خاص، بعید است سازمان تجارت جهانی دست به اقدامات  رادیکال در رابطه با چین بزند».

 دا جیگان مدیر  مرکز شمال — شرق آسیا  آکادمی  علوم  اجتماعی « خِئیلونجیان»  هیچگونه  معنایی در شکایت از چین مشاهده نمی کند، اما  بعید نمی داند که این شکایت باعث تشدید روحیات ضد کره در چین شود.

—  امکان  حل و فصل  این وضع با کمک  شکایت ناچیز است. کره جنوبی فاقد هرگونه امکانی برای برنده شدن در این پرونده است. زیرا  ثبوت بایکوت شرکت های کره جنوبی از سوی چین در جواب به استقرار  موشک ها را در دست ندارد.  دولت چین نیز هیچگونه سندی در این خصوص منتشر نکرده است.  تمام باصطلاح اقدامات چین  بر علیه شرکت های خصوصی کره جنوبی — فقط ابراز نظر در خود چین است و  نمی تواند اساسی برای شکایت تلقی شود.  به گفته  نماینده رسمی  وزارت امور خارجه چین،  شرکتی که با استفاده از سرمایه خارجی  بر اساس قانونی در چین فعالیت می کند  مطابق با  قوانین خاص خود، تحت حفاظت قرار می گیرد. حال که کره جنوبی  این جنجال را به سازمان تجارت جهانی کشانده است ، ممکن است  باعث تشدید روحیات اعتراضی  از سوی ساکنان چین نسبت به آن کشور شود.  اگر کره جنوبی  ضرورتی در چین به عنوان یک بازار  مصرفی بزرگ  نبیند ، این نکته می تواند  یک مانع بزرگ در راه احیای  همکاری  تجاری — سرمایه گذاری  کره جنوبی با چین شود».

چین  در  پیشرفت  موفق  تماس های اقتصادی با جمهوری کره  تحت شرایطی ذینفع است  که این  همکاری  با توجه به  مواضع  هر دو کشور جریان داشته باشد.  خوآ چونین  سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین  در  کنفرانس مطبوعاتی پکن، این موضوع را یادآور شد.  وی به سوالات خبرنگاران درخصوص شکایت کره جنوبی از چین در سازمان تجارت جهانی پاسخ داد.  دیپلمات گفت: «  شما می دانید که ما  قاطعانه مخالف استقرار  سیستم  پدافند هوایی « « THAAD» در شبه جزیره کره هستیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала