گزارش و تحلیل

یک دست صدا ندارد: ایران کشورهای خاور میانه را به تحریم آمریکا فرا می خواند

© AP Photo / J. Scott ApplewhiteThe Capitol in Washington, is seen at dawn, Wednesday, Jan. 18, 2017, as the city prepares for Friday's inauguration of Donald Trump as president
The Capitol in Washington, is seen at dawn, Wednesday, Jan. 18, 2017, as the city prepares for Friday's inauguration of Donald Trump as president - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران از اعمال تحریم ها نسبت به 15 شرکت آمریکایی خبر داد. در لیست تحریمی اشخاص حقوقی و حقیقی مشاهده می شوند. چنین اطلاعیه را خبرگزاری ایرانی Tasnim با استناد به بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران پخش کرده است.

در ضمن وزارت امور خارجه ایران اشاره می نماید که شرکت های مزبور به "جنایاتی که منبع سهیونیستی دارد" ارتباط داشته از تروریسم حمایت می کند و در ستم مردمان منطقه سهیم می باشند". لیست کامل شرکت های آمریکایی در سایت وزارت خارجه ایران درج شده است.

مسمومیت با گاز ،۱۴ دانش آموز یک مدرسه در مشهد - اسپوتنیک ایران
ایران شرکت های امریکایی را تحریم کرد
تدابیر محدود مزبور، واکنش تهران در قبال تحریم های تحمیلی جدید مورخ 24 مارس سال جاری واشنگتن علیه ایران است. اقدامات فوق علیه 30 اشخاص حقوقی و حقیقی از 10 کشور در ارتباط با قانون منع گسترش سلاح های کشتار جمعی که سوریه، ایران و کره شمالی را به آن نسبت می دهد اعمال می شود. در ضمن، 11 شرکت از چین، کره شمالی و امارات متحده عربی به خاطر "انتقال مواد برای برنامه موشکی ایران" شامل این لیست سیاه شدند.
در بیانیه وزارت امور خارجه گفته می شود: "هرگونه مراوده با این شرکت‌ها و نهادها ممنوع بوده، اموال آن‌ها در حوزۀ صلاحیتی جمهوری اسلامی ایران مشمول توقیف خواهد بود و از صدور روادید ورود به ایران برای آن دسته از اشخاصی که دارای سمت یا مسئولیتی در این شرکت‌ها بوده یا به‌ نوعی با آن‌ها در ارتباط هستند خودداری خواهد شد".
کارشناسانی که تدابیر جدید دولت ایران را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند معتقداند که ایران حق کامل برای اتخاذ چنین تدابیر داشته چون در میدان تقابل، منافع ملی کشور مطرح است.
حسن خوانی زاده، دانشمند علوم سیاسی ایرانی، کارشناس امور خاور میانه و سردبیر اسبق خبرگزاری پیشرو ایرانی "Mehr News " در مصاحبه با رادیو Sputnik توضیح داد که "تدابیر محدود علیه آمریکا از طرف ایران، واقعا بی سابقه است و اولین دفعه در تاریخ معاصر، تهران بطور سخت واکنش نشان داد". مفسر ایرانی در ادامه تحلیل خود می گوید: 

بانو جلالوند، کارشناس دیگر رادیو Sputnik، خقوقدان و استاد خقوق بین المللی دانشگاه "پیام نور" تهران معتقد است که اقدامات تلافی جویانه ایران، کاملا جنبه حقوقی دارد. مفسر رادیو در این مورد می فرماید: 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала