گزارش و تحلیل

روس های بومی روسیه

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاهالی روسیه
اهالی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فقط شانزده درصد ساکنان روسیه کنونی روس هستند.

 به گزارش « اسپوتنیک»  به نقل از  دفتر مطبوعاتی مرکز « ژنوتِک»، متخصصان  مرکز پزشکی — ژنتیک « ژنوتک»  ترکیب نژادی  و قومی میانگین آماری ساکنان روسیه را تعیین کرد. معلوم شد که  روس های « بومی و اصیل» فقط یک سوم تعداد اجداد  خود  پس از نمایندگان  اروپای غربی ، بلاروسی و اکراین  را تشکیل می دهند.

والری ویلینیکس مدیر عامل مرکز مذکور در این خصوص گفت: «  برای هریک از افرد دانستن  تعلق قومی و نژادی مهم است.  ما با بررسی  داده های زیادی  توانستیم پرتره  قومی  ساکن روسیه  در سطح میانگین را ترسیم کنیم.  منشاء قومی ما می تواند بمراتب جالب تر از تصورات ما باشد.  ژن ها می توانند  در مقایسه با تعلق نژادی پدر و مادر،  اطلاعات بیشتری در اختیار ما بگذارند.  به عنوان مثال،  از  تست « دی. ان. آ» می توان معلوم کرد اجداد شخص چه کسانی بودند و صدها سال پیش در کجا زندگی می کردند». مرکز « ژنوتِک»  به تست های  ژنتیکی و « دی. ان.آ آنالیز» می پردازد.  با کمک  تست « دی. ان.آ»  نجات جان صد ها نفر  که مبتلا به بیماری های  نادر بودند ممکن گشت.

از این نوع اطلاعات می توان  برای اهداف  پزشکی  و پیشرفت علم نیز استفاده کرد. چندی پیش شرکت مذکور اطلاع داد که ژنوم تقریبا 82 درصد  ساکنان روسیه  حاوی یکی از گزینه های  ژن  اشتها  است که  باعث چاقی می شود که بخودی خود می تواند علت شیوع  اپیدمی چاقی در بین اهالی روسیه باشد.  بعلاوه متخصصان مشخص کردند  که حدودا 83 درصد  اهالی روسیه  خویشاوند یکدیگر هستند.

 یک کار پژوهشی دیگر  در سپتامبر سال 2015 میلادی آغاز شد.  طی این مدت  دانشمندان به مطالعه  ژنوم های  بیش از 2000 نفر  از سن 20 تا 45 سال پرداختند  که 59 درصد آنها مرد و  41 درصد زن بودند.  بخش اعظم ژنوم ها برای آنالیز از مسکو، سنت پطربورگ،  سوچی، کراسنودار ، راستوف — کنار — دن ، ولادی واستوک ، نووسیبیرسک و سیمفروپل و  کی یف  دریافت شد.

دانشمندان با بررسی و مقایسه  مجموعه ای از 560 هزار  مارکر  در « دی.ان.آ»  این افراد  توانستند « پرتره» میانگین آماری ساکن روسیه کنونی را  رسم کنند.  معلوم شد  که « روس های « بومی»  فقط یک سوم  این  « پرتره جمعی» را تشکیل می دهند- سهم آنها فقط 16,2% ژنوم « میانگین ساکنان روسیه» است.

اگر در باره  جزئیات بزرگ  صحبت شود، روس ها،  اروپائی اصیل هستند — سهم آنها 90 درصد  این « پرتره» است. 9,7% منشاء آسیایی و 0,4%آفریقایی و اقیانوسیه.

  هر چند ممکن است  عجیب  به نظر برسد، اما منشاء  اروپای غربی در صدر فهرست ژنتیکی   ساکنان روسیه  قرار می گیرد-  سهم آنها 22,3% این پرتره است. بلاروس و اکراینی  با 2/19 درصد  در ردیف  بعدی و فنلاندی 1/13 درصد  و مجاری 3/6 درصد و خاور میانه  7/5 درصد  و  بالکان  با 5/5 درصد در ردیفهای بعدی این فهرست جا می گیرند.

به گفته دانشمندان  منظور  ساکنان  کنونی این کشورها نیست  بلکه آن ژن هایی  که آنها و  « خویشاوندان» روس آنها  از اجداد خود به ارث بردند. ژنوم انسان معاصر مانند یک  طرح موزائیک مانند است:  گروه های  قومی  در نتیجه پیوند  چند گروه باستانی  شکل گرفتند  که توضیح گر علل  کشف ژنوم هایی در ساکنان معاصر است  که شباهت زیادی با  ساکنان فنلاند  و یا روسیه مرکزی دارند.

 مطابق با  اطلاعات سرشماری  سراسر روسیه  در سال 2010 میلادی ، 9/80 درصد  ساکنان خود را روس میدانند ، 87/3 درصد تاتار ، 4/1 درصد اکراینی و 15/1 درصد باشقیر، 05/1 درصد  چوواش، 04/1 درصد چچن.  سهم ساکنان روسیه  که خود را متعلق به دیگر اقوام می دانند 1 درصد است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала