گزارش و تحلیل

عظیم ترین زیردریایی هسته ای روسیه به بهره برداری سپرده می شود

© Photo / Press-service of JSC "PO "Sevmasنیروی دریایی آمریکا : خطرناک ترین تسلیحات در ناوگان دریایی روسیه است
نیروی دریایی آمریکا : خطرناک ترین تسلیحات در ناوگان دریایی روسیه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مورخ 30 مارس، دومین زیر دریایی هسته ای روسیه از نوع پروژه "Yasen " لنگر انداخته به ناوگان کشور الحاق می شود . ساخت زیردریایی فوق به نام "کازان" مطابق پروژه مدرنیزه شده 885M انجام می شود. از بسیاری جهات، زیردریایی مذکور نسبت به کشتی پیشتاز این پروژه موسوم به "سورودوینسک" برتری دارد.

منبع ای از وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" اظهار نمود که مورخ 30 مارس زیردریایی "کازان" در منظر عام لنگر خود را به آب می اندازد".
تحویل زیردریایی پیشتاز به ناوگان در سال 2018 برنامه ریزی شده است. با پیوستن به نیروی دریایی، زیردریایی فوق، عظیم ترین کشتی ناوگان روسیه خواهد بود که حتی نیروی دریایی ایالات متحده چنین چیزی در ناوگان خود ندارند. مایکل کافمِن، کارشناس 

Передача ВМФ РФ дизель-электрической подводной лодки Великий Новгород - اسپوتنیک ایران
تحویل زیردریایی های "کرونشتات" و "ولیکیه لوکی" به نیروی دریایی روسیه تا سال 2021
مرکز تحلیلی نیروی دریایی در امور تسلیحات روسیه به مجله The National Interest " اظهار نمود که "شاید این، شایسته ترین زیردریایی هسته ای در ناوگان دشمن احتمالی باشد".

پیش بینی می شود که واقعاً "کازان" باید کامل تر از "برادر بزرگترش" "سورودوینسک" باشد. کشتی مذکور دارای تجهیزات روز است که پس از ساخت و ساز "سورودوینسک" در سال 1993 نصب و آزمایش شده است. کاستی های کشف شده طی آزمون زیردریایی پیشتاز سابق در "کازان" مدّ نظر گرفته شده است.
کارشناس آمریکایی در ادامه تفسیر خود بیان می نماید که: "885M ، در واقع اولین کشتی در کلاس خود به شمار می رود. کشتی مذکور طی طراحی، ساخت و آزمایش مدت زمانی متحمل پیشرفته ترین توسعه نسبت به کشتی اول پروژه 885 گردیده است".
پروژه 885 نسبت به زیر دریایی های شوروی و طرح های سابق روسی به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است. بر خلاف کشتی های قدیمی شوروی، زیردریایی های پروژه 885 چند منظوره و از نظر هدف شبیه کشتی های آمریکایی مانند " Seawolf" و "Virginia" می باشند.
در مجله "Proceedings" می نویسد: زیردریایی "سورودوینسک"، واقعا اولین زیردریایی چند منظوره روسی می باشد. "سورودوینسک" قابلیت جنگیدن با زیردریایی ها، کشتی ها و با هدف های زمینی دارا می باشد. از جالب ترین ویژگی های این قایق می شود نام سیستم سونار Irtysh — Amphora" " با آنتن کروی که در کمان کشتی واقع است و همچنین از هشت مقر عمودی موشکی که دارای 32 موشک کروز موسوم به "کالیبر" و "اونیکس" در وسط زیردریایی نام برد. سلاح مذکور برای از بین بردن کشتی ها و اهداف زمینی طراحی شده و پس از پرتاب موشک های دور برد به اهداف در سوریه توسط کشتی ها و زیردریایی های روسیه در سال 2016 ،اهمیت ویژه ای به دست آورد".
به طور کلی، روسیه ساخت هفت زیردریایی پروژه 885M را برنامه ریزی می کند. زیردریایی "نووسیبیرسک"، "کراسنویارسک"، "آرخانگلسک" و "پرم" در حال حاضر در شهرسورودوینسک که در دریای سفید واقع است ساخته می شوند.
برنامه بعدی روسیه،ساختن زیردریایی های نصل جدید برای شکار زیردریایی های آمریکایی SLBM. بنا به منابع غربی، "در حال حاضر زیر دریایی شکارچی جدید روسی تحت طراحی است. این زیردریایی چند منظوره، نقش عمده ای در شکار زیردریایی های هسته ای غربی بازی خواهد داشت.زیردریایی جدید، یک پروژه بسیار مهم و همزمان سرّی است که ساخت و ساز آن در آینده نزدیک آغاز می شود. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала