گزارش و تحلیل

چالش های همکاری چین و اروپا

© Fotolia / Twixxهمکاری چین با کشورهای اروپایی
همکاری چین با کشورهای اروپایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همکاری چین و اتحادیه اروپا « سرعت بخش اروپا» خواهد بود.

چین در وحدت اروپا  و اروپای همگرا ذینفع است.  لی کِجیان  نخست وزیر  چین در کنفرانس مطبوعاتی در پکن پس از پایان نشست  نهاد های قانونی و مشورتی  به این موضوع اشاره کرد. پکن در زمینه سرعت گرفتن ابتکار  ایجاد « تقسیم اروپا  به دو دسته کشورهای پیشرو و حاشیه» این سیگنال  را به اتحادیه اروپا فرستاد. کارشناسانی که با « اسپوتنیک» به گفتگو نشستند  بطور متفاوتی  امکان  تأثیر «تقسیم  کشورهای اتحادیه اروپا  به پیشرو و حاشیه نشین»   بر سیاست اروپایی چین را مورد ارزیابی قرار دادند.

نیکلای کاوِشنیکوف  رئیس کرسی  همگرایی اروپا از دانشگاه روابط بین الملل مسکو  معتقد است  که در چنین شرایطی،  همگرابودن اروپا برای چین بسیار مهم است.

—   چین در اروپای  متحد ذینفع است، زیرا برای روابط  تجاری و مالی  با اروپا نیاز به ثبات دارد.  فقط با حفظ اتحادیه اروپا به عنوان یک عنصر  متحد  اقتصادی در صحنه جهانی  می توان  چنین ثباتی را تأمین کرد.  برای چین،  توسعه  مکانیزم  اروپای « دو سرعتی» در اتحادیه اروپا هیچ گونه چالش جدی در برنخواهد داشت، زیرا باعث تغییر  کار  بازار واحد  داخلی  و یا سیاست کلی  بازرگانی  و مکانیزم های  اتحادیه گمرکی نخواهد شد.  هسته شکل گرفته  اتحادیه اروپا در عرصه  همکاری سیاسی  و اتحادیه ارزی  فعال تر خواهد شد.  هیچکس در اتحادیه اروپا  وحدت بازار داخلی  و سیاست  تجاری را  مورد  شک و تردید قرار نخواهد داد».

الکساندر سرگونین کارشناس  دانشگاه سنت پطربورگ در خصوص رفتار چین  در زمینه  نظریه ایجاد  « اروپای دو سرعتی» گفت: چین خواهان تقسیم اروپا نیست، زیرا در صورت  فروپاشی اتحادیه اروپا،  تعداد کشورها زیاد خواهد شد که باید با هر یک بطور جداگانه  به توافق رسید.  برای چین مهم قدرتی است که بتواند نقش « مدیریت» را ایفا کند  و بتوان با آن  مذاکره کرد.  آنچه به ایده « اروپای دو سرعتی» مربوط می شود، سیاست چین با انعطاف است  و می تواند براحتی خود را با هر نوع « مدل  اتحادیه اروپا» وفق بدهد. چالش خاصی در این رابطه مشاهده نمی کنم.  چینی ها می گویند که این مسأله داخلی  اروپاست — هرطور تصمیم بگیرند، همانطور هم خواهد بود.  چین همیشه چیزی برای  پیشنهاد به اروپائیان پیدا خواهد کرد. احتمالا تضاد بین  کشورهای پیشرو و حاشیه،  چین را وسوسه خواهد کرد تا برای خود سود بدست آورد».

جلسه سالگرد اتحادیه اروپا  که قرار است 25 ماه مارس در رم برگزار شود به بررسی آینده اتحادیه اروپا بدون بریتانیا  خواهد پرداخت.  بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.  ژان کلود  یونکر  رئیس کمیسیون اروپا « کتاب سفید» را در رم به بررسی خواهد گذاشت  که پروژه « تنظیم مجدد» ریشه ای  اتحادیه اروپاست.  یکی از  مهمترین پیشنهادها  ایجاد اروپای « دو سرعتی» است. این در واقع به معنای آن است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا — کشورهای اروپای غربی و شرقی — دیگر نمی توانند  در یک راه همراه همدیگر پیش بروند.

در عین حال، چین همیشه سیاست  متعادل  را به اجرا می گذارد و فرقی بین کشورهای پیشرو و « دسته دوم"، ثروتمند و فقیر نمی گذارد. بدین ترتیب  توسعه همکاری چین با « اروپای دو سرعتی»  باید « سرعت کشورهایی را بیشتر کند که قصد دارند در پیشرفت خود با سرعت بیشتری حرکت کنند » و آن کشورهایی که اتحادیه اروپا قصد دارد « سرعت پیشرفت»  آن ها را کاهش بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала