گزارش و تحلیل

پلیس های نظامی روسیه در سوریه

© Sputnik / Alexandr Kryazhevپلیس نظامی روسیه
پلیس نظامی  روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پلیس های نظامی روسیه حافظان نظم در سوریه هستند.

وزارت دفاع  روسیه دستورالعمل هایی برای  واحد  پلیس نظامی  که در خاک جمهوری  عربی سوریه  خدمت می کنند ، صادر کرد.  در سند مذکور  وظایف، حقوق  و تعهدات « کلاه قرمز» ها (نشان تمایز  پلیس های نظامی روسیه)  توضیح داده شده است.  در این سند همچنین  مقررات هنگام حفاظت از  نظامیان روسیه،  گشت زنی  نقاط مسکونی  و همراهی ستون کامیون ها  و  تجهیزات  در نقاط مسکونی  برای پلیس های نظامی روسیه معین شده است. به عقیده کارشناسان، پلیس های نظامی  روسیه  نقش مهمی در  تأمین  ثبات  در  اراضی آزاد شده از  تروریست ها ایفا می کنند.

 مفاد این سند  اواخر سال گذشته  از سوی ولادیمیر ایوانوفسکی  رئیس اداره کل  پلیس نظامی  وزارت دفاع روسیه  مورد تأیید قرار گرفت. در حال حاضر، این سند  در اختیار واحدهای پلیس نظامی مستقر در سوریه و در  روسیه  گذاشته شده است.

 در این سند آمده است  که پس از پایان  عملیات جنگی  در  اراضی مسکونی  که از  تشکیلات نظامی  پاکسازی شده اند ، نهاد های  انتظامی  وجود ندارند. در این نقاط مسکونی بعضی از  شبه نظامیان  خود را به جای اهالی بومی جا می زنند.  چنین وضعیتی شکلگیری گروه های جنایی سازمان یافته را  موجب خواهد شد.

از این رو برای کمک به نهادهای محلی، مراکز آشتی طرف های درگیر در نقاط مسکونی ایجاد می گردد.  واحد پلیس نظامی در ترکیب آن  انجام وظیفه می کند.  شایان ذکر است  که قبل از آنکه مرکز  آشتی  طرف های درگیر  و « کلاه قرمز» ها انجام وظایف خود را شروع کنند،  تمام واحدهای نظامی نقاط مسکونی  را ترک خواهند کرد.

 کارمندان مرکز مذکور  و پلیس نظامی می توانند  هنگام انجام وظیفه  به همراه ارگان های انتظامی سوریه  و ارگان های  خودمختاری محلی ،  از وسایل ویژه  و حتی سلاح گرم در روند برقراری نظم استفاده کنند.

در عین حال، استفاده از سلاح گرم  و وسایل ویژه دیگر  در رابطه با زنان باردار ، معلولان و  بچه های خردسال برای « کلاه قرمز»  ها ممنوع است، البته به استثنای مواردی که آنها دست به  مقاومت مسلحانه  و یا حمله به پلیس نظامی بزنند.

 پلیس نظامی بر اساس اصول قانونی، علنیت  و رعایت  موازین حقوقی  و آزادی  بشر و  شهروند انجام می شود.

پلیس های نظامی باید  از تأسیسات مرکز آشتی طرفین درگیر حفاظت و  دفاع کنند — بیمارستان ها که در آنجا به شهروندان غیر نظامی کمک های پزشکی رسانده می شود. « کلاه قرمزها»  کارمندان  مرکز و گروه خنثی سازی مین را همراهی می کنند. پلیس های نظامی به گشت زنی در  خیابان های شهر می پردازند که از  تشکیلات تروریستی آزاد شده اند.

پلیس نظامی از حق بازداشت جنایتکاران برخوردار است.  در صورت وضع حالت  فوق العاده و ساعت منع رفت و آمد،  پلیس نظامی کارت هویت شهروندان را بررسی خواهند کرد. آنها می توانند افراد مظنون به ارتکاب جنایت را  بازداشت کنند.

واحد پلیس نظامی  هنگام اجرای وظایف ویژه باید با ارگان های انتظامی سوریه (سرویس  امنیت کشور)،  ارگان های دولتی، دولت محلی  و اتحادیه های اجتماعی  و گاهی با افراد جداگانه همکاری کند.  طرف سوری باید  ساختار دولتی  محل تحت مسئولیت، برخورد  ساکنان محل نسبت به پلیس نظامی  و مناطقی که بیش از دیگر مناطق محتاج اجرای اینگونه وظایف ویژه است را  بطور دقیق  مشخص سازند.

ایوان کونوالوف  مدیر  مرکز  وضعیت استراتژیک  در مصاحبه با « اسپوتنیک»  در این خصوص گفت: «  پلیس نظامی — ساختار جدید برای  نیروهای مسلح روسیه است.  از اینرو برخورد  ما نسبت به استفاده از این واحد،  خاص  و غیر استاندارد است.  در سوریه، پلیس نظامی، هم به حل و فصل مسائل  سنتی می پردازد — حفاظت از تأسیسات، پایگاه ها  و کنترل  رفتار  نظامیان خود — و حفاظت از تشکیلاتی  از نوع دیگر.  پلیس های نظامی به محل هایی اعزام می شود که به دلایل سیاسی  و یا دلایل دیگر ، اعزام  نیروهای نظامی مشکل ساز خواهد بود.  واحد پلیس نظامی در واقع  واحد صلح بان است».

پلیس نظامی روسیه 25 ماه مارس سال 2015 میلادی  تشکیل شد. « کلاه قرمز» ها  بر رعایت نظم  و اجرای مقررات نظامی در ارتش روسیه  نظارت می کنند، تأمین  امنیت  وسایل نقلیه  نظامی  و حفاظت از تأسیسات نظامی نیز از دیگر وظایف آنهاست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала