گزارش و تحلیل

ربات های جنگی

© AFP 2023 / Yoshikazu Tsunoربات
ربات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا روسیه به ربات های جنگی نیاز دارد.

وزارت دفاع روسیه  قول داد ربات های جدید را در نمایشگاه سالانه  نظامی — فنی « آرمیا — 2017»  معرفی کند که  اواخر ماه اوت در « کوبینک» برگزار خواهد شد. در  نیروهای  مسلح روسیه  از پهپاد ها و خودروهای مهندسی اتوماتیک و دستگاه های زیرآبی  زیاد استفاده می شود  اما فعلا  تعداد ربات های  واقعی جنگی  کم است.  قرار است  در سال های نزدیک ، این وضع تغییر کند.

 طراحان  20 سال است که  در پی یافتن راه چاره ای برای بقول معروف «راه انداختن» ربات ها هستند.  ربات چهار پا BigDog   یا   AlphaDogاولین نمونه  از این نوع است که توسط شرکت  آمریکایی « بوستون داینامیک» ساخته شده است.

وجه تمایز این ربات در آن  است که می تواند در مناطق کوهستانی  و یا جنگلی حرکت کند و عملا  مانند یک حیوان رام شده دستورات را اجرا کند.  نشریات تخصصی اعلام کردند که بر اساس آن، ربات های جنگی ساخته خواهند شد.

اکثرا ربات ها باعث شگفتی زیاد می شوند  اما کارایی آن ها در عملیات جنگی  ناچیز است.  دستگاه های خودکار که آن ها را  ربات می نامند، در واقع ربات های واقعی نیستند، زیرا فاقد هوش مصنوعی اند.  یعنی آن ها را از راه دور کنترل می کنند.

 بر طبق اطلاعات موجود،  تا کنون به دلیل خودویژگی های زیاد  فنی، از ربات ها در شرایط واقعی جنگی استفاده نشده است (البته به غیر از  پهپاد های ضربتی).  در کادرهای فیلم های تمرینات نظامی  با شرکت  سیستم های رباتی، ربات ها  بخوبی دیده می شود که آنها نقش واحد مستقل جنگی را ایفا نمی کنند.

 انسان ربات را کنترل می کند و در میدان نبرد با آن همکاری می کند.  از آنجا که دشمن می تواند مرکز هدایت در نزدیکی ربات را از بین ببرد، از اینرو فعلا خیلی زود است که از عدم ریسک  برای زندگی  نظامیان در نتیجه  استفاده از ربات ها صحبت بشود.

بعلاوه، موتور و بدن ربات هنگام حرکت صدای خاصی دارد  که مانع از استفاده از آن ها در  عملیات ویژه و شناسایی  خواهد شد.  در این نوع عملیات  وظایف باید بدون سرو صدا و در منتهای سکوت انجام شوند.  ربات « بیگ داگ» آمریکایی که باید واحدهای ویژه را همراهی کند  چنان سر و صدایی دارد که قرار داشتن در نزدیکی آن ناراحت کننده است.

هدف متخصصان — برطرف کردن  عیوب  ربات ها و  نهایتا ساخت یک  ربات کاملا اتوماتیک است که بدون دخالت انسان بتواند تصمیماتی اتخاذ کند. بدین منظور قبل از همه باید  مسأله شناسایی خودی و  بیگانه و افراد غیر نظامی  حل و فصل شود که اغلب در فیلم های هالیوودی از آن ها استفاده می شود.

ربات ایده آل جنگی باید هم تیرانداز خوبی باشد  و بطور دقیق  دستور صاحب خود را اجرا کند  و هم از هوش مصنوعی خوبی برخوردار باشد که شبیه مغز انسان باشد.  هم اکنون  علم جهانی از عهده ساخت چنین رباتی  برنمی آید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала