گزارش و تحلیل

پرتاب موشک از سوی ایران

© AP Photo / Fars News Agency/Omid Vahabzadehپرتاب آزمایشی موشک بالستیکی در ایران
پرتاب آزمایشی موشک بالستیکی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران برای جلب توجه آمریکا، موشک پرتاب می کند.

به عقیده استانیسلاو تاراسوف  مدیر پژوهشکده « خاور میانه — قفقاز»، پرتاب موشک بالستیکی، برای تهران وسیله ای برای  کشاندن واشنگتن به گفتگوست.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از آژانس ایرانی « تسنیم»  با استناد به امیر علی حاجی زاده  فرمانده سپاه پاسداران،  سپاه پاسداران ایران  دست به آزمایش  موشک بالستیکی  ساخت ایران به نام «  هرمز-2»  زد که قادر به نابودی اهداف دریایی است.   به گفته فرمانده  سپاه پاسداران، در جریان  آزمایش چندی پیش، راکت با موفقیت  به اهداف در فاصله 250  کیلومتری اصابت کرد.  برد شلیک راکت  وارد آوردن ضربه به  اهدافی تا  300 کیلومتر را ممکن می سازد.

هدف از  اینگونه پرتاب ها چیست؟  این نوع کارها به عقیده  استانیسلاو تاراسوف، گویای یک مجموعه حرکات است که با هدف  جلب توجه آمریکا  و فراخواندن  واشنگتن به  مذاکرات تمام و کمال  انجام می شوند.

وضعیت کنونی، جمهوری اسلامی ایران را مجبور می کند  راهی برای تماس با آمریکا پیدا کند، زیرا  همانا ایران برای دولت جدید کاخ سفید دشمن شماره 1 نامیده شده است.

کارشناس روسیه گفت: «  در ائتلاف کنونی در سوریه — روسیه، ترکیه و ایران —  همه چیز به آن سادگی که به نظر می رسد جریان ندارد.  بیائید به آخرین رویدادها بنگریم.  اردوغان به مسکو سفر کرد.  مذاکراتی بین پوتین و نتانیاهو صورت گرفت. در آنتالیا ، یک رویداد  غیر منتظره رخ داد  و آن دیدار  سه جانبه  روسای ستاد ترکیه، روسیه و آمریکا بود.  قبل از آن دیدار،  نخست وزیر ترکیه  اعلام نمود که عملیات آمریکا، ترکیه و ایران باید در سوریه هماهنگ شوند».

اما ریاست ستاد  کل ایران در دیدار آنتالیا حضور نداشت.  تحت فشار آمریکا از وی برای  شرکت در آن دیدار دعوت نشد.

اختلاف نظر با آمریکا به نفع  محافظه کاران در ایران است.

واشنگتن  بطور نمایشی در جهت تشدید  مناسبات با تهران پیش می رود. آنهم در زمانی که  در ایران  حسن روحانی اصلاح طلب حکومت می کند و در  ماه آوریل دوباره به سمت رئیس جمهور ایران انتخاب خواهد شد.

در صورت شکست روحانی ، نیروهای  محافظه  کار می توانند  به قدرت برسند که مناسبات با آمریکا بطور ریشه ای وخیم خواهد شد، زیرا آنها  آمریکا را « شر اصلی جهان» می دانند.

بهر حال، به گفته استانیسلا تاراسوف  ، همه می دانند  که اینگونه آزمایشات موشکی ایران بی خطرند.

« بعلاوه، حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی  آن  را نقض شرایط معامله هسته ای نمی داند. اما این پرتاب ها  با حساب واکنش  آمریکا انجام می شوند و برای جلب توجه واشنگتن  است.  باید دید نتیجه چه خواهد بود».

صباح زنگنه  مفسر سیاسی و  مشاور سابق  وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала