گزارش و تحلیل

انقراض جنگل های سیبری

© Sputnik / Aleksander Kryazhevجنگل های سیبری
جنگل های سیبری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان علت اصلی انقراض جنگل های سیبری را اعلام کردند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به  مقاله  منتشره در  سایت دانشگاه  فدرال سیبری ، متخصصان معتقدند  که  علت اصلی انقراض جنگل های درختان با برگ های سوزنی تیره رنگ سیبری — سدر و شاه درخت- خشکی فزاینده آب و هواست.

تحقیقاتی در خصوص تعیین علل از بین رفتن درختان برگ سوزنی، توسط موسسه جنگل آکادمی علوم روسیه و دانشگاه فدرال سیبری  با همکاری  کارمندان  مرکز حفاظت از جنگل ها  و مرکز  پروازهای فضایی  تاسا (آمریکا)  به انجام  رسید.

در مقاله مذکور آمده است: « درختان برگ سوزنی تیره رنگ سیبری  — سدر و شاه درخت —  در بخش جنوبی  جنگل خشک می شوند و به  منطقه کوهستانی و شمال  پیشروی می کنند.  متخصصان علت انقراض درختان برگ سوزنی — سدر — شاه درخت — کاج» در سیبری را با افزایش خشکی هوا مرتبط می دانند.  در دهه اخیر وضعیت جنگل ها در روسیه و از جمله در سیبری و  سواحل بایکال بدتر شده است».

مطابق با داده های دانشگاه فدرال سیبری،  در ژانویه سال 2017 میلادی  در مجله « Forest Ecology and Management» مقاله ای از سوی انتشاراتی Elsevier منتشر شد  که به این مسأله  محیط زیست در حاشیه دریای بایکال  و جنگل های برگ سوزنی  سیبری  بطور کلی مربوط می شد.

نشریه مذکور به نقل از  ویاچسلاو خاروک  رهبر پژوهش ها  و رئیس کرسی  سیستم ژئوانفورماتیک  دانشگاه فدرال سیبری و نظارت آزمایشگاهی  بر جنگل های سیبری  به نام « سوکاچف»  نوشت: « اولین دلیل  خشک شدن درختان سدر و شاه درخت  در سیبری، خشکی هوا اعلام شد.  درختان سدر — شاه درخت —  در آب و هوای مرطوب رشد می کنند  و آن ها را « درختان مه» می نامند  که نسبت به کمبود رطوبت  و « استرس آبی» حساس هستند. تحت تأثیر استرس آبی، درختان ضعیف می شوند و در مقابل « فیتوپاتوژن»  آسیب پذیر تر می شوند. درختان سالم با پخش صمغ و انگُژه از خود در مقابل حشرات مضر دفاع می کنند.  در حالی که درختان ضعیف بهترین طعمه برای فیتوپاتوژن های  مضر می شوند که به  بدنه و ریشه های درخت آسیب می رسانند».

متخصصان معتقدند که  خشکی فزاینده هوا  و  افزایش دوره خشکسالی و مدت زمان فصل رشد گیاهان باعث آن می شود تا حشرات  سیکل تکثیر را سریعتر  پشت سر بگذرانند.  تعداد آن ها افزایش می یابد و منطقه زندگی خود را گسترش می دهند. آنها بیشتر به شمال و مناطق کوهستانی پیش می روند.هوای سرد و برفی و بهار بارانی و  سرمای  پاییز — عواملی هستند  که  مانع از افزایش حشرات می شود.

در مقاله منتشره در نشریه مذکور آمده است: «  تغییر اقلیم  که باعث تضعیف رشد درختان  برگ سوزنی تیره می شود  باعث افزایش رشد Polygraphus proximus شد که سوسک پوسته خور درخت  است و برای اولین بار  در تایگای سیبری توسط  متخصصان مرکز  حفاظت از جنگل های  کراسنویارسک  کشف شد.  همانا این سوسک ضرر زیادی به « شاه درخت»  سیبری  می رساند (در حاشیه بایکال این حشره  دیده نشده است).  اما علت اصلی خشک شدن « شاه درخت» استرس آبی اعلام شد  که به دلیل خشکی فزاینده هوا  و خشکسالی  متناوب بروز کرده است».

مطابق با اطلاعات متخصصان، قبلا  چنین تکثیر فزاینده حشرات مضر در جنگل های  درختان برگ سوزنی  در تایگای سیبری  مشاهده نشده بود.  متخصصان زیست شناس کراسنویارسک متذکر شدند  که این مسأله فقط به منطقه سیبری محدود نمی شود بلکه تصویر مشابهی در مناطق دیگری که با خشکسالی روبرو شده اند، مشاهده می شود.

 وضعیت مشابهی در آمریکای شمالی به ثبت رسید که در آنجا حشره کوچک Dendroctonus ponderosae که با پوسته درخت تغذیه می کند در مساحتی به اندازه بیش از 25 میلیون  هکتار پخش شد که  باعث از بین رفتن بیش از  میلیارد  متر مکعب درخت شد».

 بر طبق تحقیقات ، افزایش دمای هوا  و  خشکسالی فزاینده  تأثیر منفی بر درختان سدر و « شاه درخت» در بخش جنوبی منطقه  زندگی آن ها می گذارد، اما در  بخش  میانی و شمالی تایگا  و در  مناطق کوهستانی ، تغییر آب و هوا برای این نوع درختان مطلوب است.  این نوع آب و هوا برای درختان برگ پهن نیز  که انواع اصلی  درختان جنگلی سیبری را تشکیل می دهند مناسب است.  درختان  پهن برگ  و  کاج  هر چه بیشتر در اراضی ای ساکن می شوند  که برای  درختان برگ سوزنی تیره رنگ مناسب نیستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала