گزارش و تحلیل

خطر هیدروانرژی

© AFP 2023 / Josh Edelsonانهدام سد آب در کالیفرنیا
انهدام سد آب در کالیفرنیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیدروانرژتیک برای طبیعت و انسان خطرناک است.

آکسانا نیکیتینا  هماهنگ کننده  پروژه های  حفظ اکو سیستم  آب های شیرین  و هیدرو انرژی پایدار  بنیاد جهانی  طبیعت وحش در مصاحبه با « ریا نووستی» اعلام نمود که سدهای بزرگ و نیروگاه های  بزرگ برق  آبی  برای طبیعت و انسان خطرناک است.

به گزارش  رسانه ها ، مقامات کالیفرنیا مناطق تخلیه ساکنان را مشخص کردند که  به دلیل  تخریب  بلندترین سد آبی  در آمریکا  مجبور به تخلیله ساکنان آنجا شدند. دست کم 130 هزار نفر شامل برنامه  تخلیه ساکنان  از محل مورد نظر شدند. باران های شدید  علت اصلی این واقعه اعلام شد.

« ما به عنوان  متخصصان محیط زیست، همیشه هشدار می دهیم  که سدهای بزرگ  خطرناک هستند و  تخریب آنها  باعث زیر آب رفتن  اراضی وسیعی خواهد شد  و سیستم اکولوژیک نقض می شود.  مردم در صورت اختلال در کار آن ها  آسیب خواهند دید.  ما عمیقا نگران ساخت سد ها در مقیاس گوناگون بدون  محاسبه دقیق  عواقب اجتماعی و اقتصادی  آن ها هستیم».

 به گفته نیکیتینا، در این رابطه ، برقی که توسط  نیروگاه های آبی بزرگ تولید می شود  بر خلاف  عقیده موجود « سبز» نیست و برای محیط زیست خطرناک است.  هنگام ساخت سدهای بزرگ، مقدار زیادی آب  در پشت آن جمع می شود.

نیکیتینا گفت: « هر  سد بزرگی  بطور ریشه ای  باعث تغییر اکو سیستم  هم در محل  ذخیره آب و هم در مسیر جریان آب می شود.  سدها باعث تخریب  وحدت  و ارتباط سیستم رودخانه ای  می شوند  راه مهاجرت ماهی ها  را می بندند  و باعث اختلال در  رژیم آبی و دما می شوند.  اینگونه تغییرات به  عواقب منفی  برای  اکو سیستم آب شیرین منجر خواهد شد: شرایط زندگی برای جانوران  ساکن در حوضه های رودخانه ها تغییر می کند  و اراضی  با ارزش  منهدم می شوند».

اما  نیروگاه های آبی  کوچک را می توان از نظر محیط زیست پاک نامید  که قدرت آن ها  تا 10-5 مگاوات است و بر رودخانه های کوچک ساخته می شوند.

نیکیتینا نماینده بنیاد جهانی طبیعت وحش در ادامه گفت: «  طراحی و راه اندازی  بسیاری از سد ها در سراسر جهان  همیشه  اصول بنیادی  پیشرفت پایدار این روند  را در نظر نمی گیرد. ارگان های  دولتی باید این نکته را تضمین کنند  که پروژه های ساخت  سدها  حیطه وسیعی از  برنامه های اجتماعی  و مهم ، از جمله  تأمین امنیت  محیط زیست  و افراد ساکن در نزدیکی آن را  در نظر می گیرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала