گزارش و تحلیل

ساخت مواد منفجره فوق قدرتمند توسط دانشمندان روس

© Sputnik / Alexandr Kryazhevساخت مواد منفجره فوق قدرتمند توسط دانشمندان روس
ساخت مواد منفجره فوق قدرتمند توسط دانشمندان روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شیمی دانان و فیزیک دانان روسیه و سایر کشورها ، روش ساخت مواد منفجره از نیتروژن، هافنیم یا کروم و با خصوصیات کاملا ایده آل را یافته اند.

این ماده بر اساس فشار نسبتا پایین بدست می آید.
آرتیوم اگانوف ، استاد موسسه علم وصنعت اسکولکو و موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو شرح می دهد: " این کشف به یکی از جام های مقدس در علم مواد باز می گردد، جستجوی ازت پلیمری که ماده ای پرانرژی و ایده آل است. همانطور که مشخص شد ، این دسته از مواد پرانرژی ، به فشار پایین تر از پلیمر نیتروژن نیازمندند. "
همه مواد منفجره خوب ، از جمله پلاستید (دیسه) و تی ان تی در خودشان نیتروژن یا ازت دارند. طی انفجار اتم های ازت به یک مولکول بسیار پایدار N2 متصل می شوند و بخش بیشتری از انرژی آزاد می شود. هر چه اتم ازت در پیوندهای شیمیایی و اتصالات غیر معمولی یکدیگر بیشتر باشد به همان اندازه انرژی بیشتری طی انفجار خارج خواهد شد.
به این دلیل ، قدرتمندترین مواد منفجره که در آنها فقط اتم ازت وجود دارد به هم متصل شدند که طی انفجار ابری از گاز نیتروژن خالص و مقدار کمی از پیوندهای دیگر متصاعد می شود.
ساخت مواد منفجره ایده آل که دانشمندان آنرا " پلیمر نیتروژن " نامیده اند، توسط دانشمند آمریکایی کریستین میو در آغاز سال های 90 پیش بینی شده بود.
در سال 2004 ، این ماده توسط فیزیک دان روسی میخاییل یرمتس طی فشار بالای یک میلیون اتمسفر به صورت آزمایشی بدست آمد که مانع استفاده عملی از آن می شد. از آن زمان دانشمندان بارها این سوال را مطرح کردند که آیا می توان فشار ازت پلیمرشده را کاهش داد.
اگانوف و همکارانش راهی برای خارج شدن از این شرایط و نوع دیگر پیوند ازت یافتند. در واقع نیتریدهای فلزات مختلف سختی بسیار بالایی دارند و دانشمندان روسی خاصیت آنها را در کامپیوتر مشخص کرده و سعی کردند که نیترید های بهتر را در مقایسه با ترکیبات کربنی مشابه تفکیک نمایند.
معلوم شد که برخی انواع نیتریدها که در آنها چند اتم ازت به روش خاصی با اتم های کروم ، زیرکونیوم و هافنیم ترکیب می شوند، خصوصیات انرژی غیر معمولی دارند که شبیه به خصوصیات ازت پلیمری است.
این ماده ، به غیر از اجزاء کوچک اتمهای فلزات بین رشته های بی پایان اتم نیتروژن به ساختار نیتروژن پلیمری شباهت دارد. ضمنا آنها طی فشار پایین یعنی تقریبا 220 هزار اتمسفر برای نیتراد هافنیم و 150 اتمسفر برای نیتراد کروم است و همانطور که اگانوف خاطر نشان می کند ، فشار پایین تر برای بدست آمدن اتم پلیمری لازم است. ضمن آنکه محاسبات نشان می دهند که این مواد می توانند در وضعیت نیمه پایدار و طی فشار و دمای هوای اتاق باشند.
اگانوف خاتمه داد: در مقایسه با سایر عناصر ازت می تواند در فشار های پایین پلیمری شود: پلی نیتراد کروم CrN4 ممکن است در فشارهای پایین تر بدست آید. شیمی دانان مدت های طولانیست که در فکر ترکیب پلیمر نیتروژن به مقادیر زیاد هستند. ما درجه ی ترکیبی را پیشنهاد دادیم که این آرزو را برآورده می سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала