کاندیداتوری بقایی

© AFP 2023 / Behrouz Mehriکاندیداتوری بقایی
کاندیداتوری بقایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تنها چند روز پس از اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران اعلام کرد از هیچ شخص یا جریانی در انتخابات حمایت نمی کند به یکباره معاون اجرایی وی در دوران ریاست جمهوری حمید بقایی اعلام کرد تصمیم دارد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گردد.

نیاز نیست که یک کارشناس زبده امور ایران باشید تا بدانید نام بقایی با نام اسفندیار رحیم مشاعی یار دیرینه محمود احمدی نژاد عجین شده و طی چند دهه اخیر همیشه بقایی در همه جا همراه مشاعی بوده و مشاعی در همه جا همراه احمدی نژاد.
با توجه به تحرکات و سفر های استانی و شهرستانی محمود احمدی نژاد همه پیش بینی می کردند که وی به رقابت با آقای روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری بپردازد اما پس از اینکه رهبر معظم انقلاب به آقای احمدی نژاد توصیه کردند در این انتخابات ریاست جمهوری نامزد همه گمانه زنی ها به سمت کاندیدای جایگزین سوق پیدا کرد.
گو اینکه بسیاری از یاران احمدی نژاد ترجیح می دادند اسفندیار رحیم مشاعی کاندیدای آنها در انتخابات ریاست جمهوری باشد و یقین داشتند که وی با سخن "تمدن ایرانی اسلامی" خواهد توانست رای بسیاری از ایرانیان که در چهارچوب فکری تیم احمدی نژاد نیستند را به سمت خود بکشاند اما رد صلاحیت پر سر و صدای وی در انتخابات قبلی همه را بر آن داشت که به فکر جایگزین باشند. و چه جایگزینی بهتر از حمید بقایی که همراه دیرینه مشاعی و احمدی نژاد است.
با توجه به این شرایط این سوال پیش می آید که چرا آقای احمدی نژاد اعلام کرده که از هیچ کاندیدا یا جناحی در انتخابات حمایت نمی کند و بعد بقایی تصمیم خود برای کاندیداتوری را اعلام کرد.
یعنی احمدی نژاد از تصمیم بقایی بی خبر بود؟
مضاف بر این سید محمد حسینی عضو هیئت موسس و سخنگوی جبهه یکتا (حامیان محمود احمدی نژاد) دقیقا یک روز بعد گفت شورای مرکزی جبهه یکتا رستم قاسمی و حمید رضا حاجی بابایی را به عنوان کاندیدای این جبهه معرفی کردند.
به نظر می آید با توجه به اینکه اعلام کاندیداتوری به معنای نامزد رسمی شدن برای انتخابات نمی باشد و فقط افرادی که بتوانند از فیلتر شورای نگهبان رد شود می توانند رسما کاندیدای انتخابات باشند. و با توجه به اتفاقی که در انتخابات اخیر برای یاران احمدی نژاد پیش آمد و همه سرمایه گذاری خود را روی اسفندیار رحیم مشاعی کردند و در لحظه آخر وی رد صلاحیت شد. یاران احمدی نژاد تصمیم گرفته اند با چند گزینه وارد میدان شوند تا هر کدام از آنها از گزینش شورای نگهبان عبور کرد آنوقت تلاش خود را برای حمایت از وی بسیج کنند.
طبق آماری که اخیرا یک مرکز آمارگیری کانادایی به نام Iranpoll انجام داده محمود احمدی نژاد حدود 30 % آرای مردمی را در اختیار دارد و حسن روحانی با احتسای رای اصلاح طلبان حدود 38% در حالی که اصولگراها چیزی حدود 15% آرای مردمی را در اختیار دارند.
برخی از اصلاح طلبان هم این روزها زمزمه ورود به انتخابات با یک کاندیدای اصلاح طلب را مطرح می کنند که می تواند روی ریزش آرای آقای روحانی تاثیر گذار باشد.
البته باید توجه داشت که آرای طرفداران احمدی نژاد در بسیاری از موارد با آرای اصولگراها تلاقی دارد به این دلیل نمی توان آرای طرفداران احمدی نژاد و اصولگرایان را جمعا دقیقا 45 درصد حساب کرد اما می توان گفت در صورت ائتلاف طرفداران احمدی نژاد با اصولگرایان بلوک بزرگی از آرا را در اختیار خواهند داشت.
در اینصورت تنها 17 تا 20 % آرای خاکستری باقیمانده هستند که می توانند شرایط را تغییر دهند و با توجه به نا رضایتی آنها از شرایط اقتصادی که بیشترین تاثیر را روی رای آنها دارد بسیار سخت خواهد بود اینان را به پای صندوق های رای کشاند وحتی اگر پای صندوق رای بیایند معلوم نخواهد بود که اینان به چه کاندیدایی رای خواهند داد.
با توجه به اینکه یاران احمدی نژاد انسجام بسیار زیادی دارند، اگر به هر دلیلی طرفداران آقای روحانی از رای دادن در انتخابات دلسرد شوند احتمال اینکه کاندیدای مورد نظر طرفداران احمدی نژاد بتواند برای آقای روحانی چالش ایجاد کند بسیار زیاد است مخصوصا اگر آقای احمدی نژاد از حرف خود برگردد و از کاندیدای خاصی رسما اعلام حمایت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала