گزارش و تحلیل

نفوذ جدید چین به بازار جهانی خدمات هسته ای

© Sputnik / Pavel Lisitsynآموزش کادر ایرانی در روسیه برای مدیریت نیروگاه بوشهر
آموزش کادر ایرانی در روسیه برای مدیریت نیروگاه بوشهر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «رن مینریبائو»، 16 فوریه نوشت که چین برای اولین بار تجهیزاتی برای نیروگاه های اتمی به اتحادیه اروپا صادر کرد که خودش آنرا تولید کرد.

شرکت چینی «دونگ فانگ الکتریک هوی ماشین»، گرم کنندگان فشار پایین را ساخته شده در مطابقت مقتضیات و استاندارد های اروپایی را طرحریزی و تولیدکرد. این تجهیزات در پاره‌ای از نیروگاه های اروپایی به جای تجهیزات تولید شده بوسیله شرگت انرژتیک «الکتریسیته دو فرانس» نصب خواهد شد

اتحادیه اروپا با وارد کردن این محصول هسته ای در ماهیت امر اطمینانبخشی و بی خطر بودن تجهیزات چنین ویژه نیروگاه های اتمی را قبول کرد. این فناوری ها از نوع تکنیک دارای مقاصد دوگانه است. و در طول چند دهه صدور این تجهیزات از اروپا به چین بنا به ملاحظات سیاسی منع شده یود. از قرار معلوم بروکسل قصد ندارد تحریم خود را لغو کند. در این هنگام فناوری هسته ای پیشرفته چین به برکت تناسب خوب نرخ و کیفیت دارد بازار اتحادیه اروپا را تسخیر می کند.

در حال حاضر انگلیس رسما دیزاین رآکتور چینی «هوالون — 1 » را ارزیابی می کند. هدف این کار- ارزیابی ریسک و خطر های آن برای محیط زیست است. انجام این کار مرحله کلیدی اولین عرضه این تجهیزات چینی در بازار فباوری های انگلیس و جهان است. بنا به توافق حاصله میان چین و انگلیس، شرکت های China General Nuclear Power Group و Electricite de France این کار را برنامه‌ریزی می‌کنند که برای اولین بار در اروپا در نیروگاه های اتمی انگلیسی Sizewell C و Bradwell B رآکتور های چینی «هوالون — 1 » نصب خواهند شد.

به گفته «چن فن این» کارشناس انستیتو ی روابط بین‌المللی معاصر، ورود چین به بازار جهانی انرژتیک هسته ای ناشی از پیشرفت برتر انرژتیک هسته ای خودش است. وی ادامه داد:

«این نفوذ چین به بازار فناوری های هسته ای است. در 2016 شرکت های China General Nuclear Power Group و Electricite de France به صورت مشترک در ساخت نیروگاه Hinkley Point بریتانیا سرمایه‌گذاری کردند. صدور گرم کنندگان فشار پایین محصول Dongfang Electric Heavy Machine Co بازداب دهنده رشد قدرت تولیدی چین است. این چهش چین با دستارود های آن در راه‌های ریلی سریع السیر قابل مقایسه بوده و استاندارد های تولیدی بالای این کشور را نشان می دهد. پوتانسیل چین در رشته هسته ای هنوز پایینتر از توان اروپا، روسیه و آمریکا است. با این حال حدود کاربرد آتم صلح آمیز گسترده است و از این نظر فضای پیشرفت چین در این عرصه بسیار وسیع است».

حضور فعال خدمات و فناوری های هسته ای چینی در بازار اروپا در زمینه تلاش‌های اتحادیه اروپا معطوف به ایجاد موانع جدید در برابر سرمایه‌گذاری های آن کشور در فناوری های پیشرفته صورت می گیرد. 14 فوریه آلمان، فرانسه و ایتالیا از بروکسل دعوت کردند که به آن‌ها حق داده شود تا بتوانند بلعیدن واحد های پیشرفته خود از طرف سرمایه گذاران چینی را بلوکه کنند. آلمان حتی در پاییز سال گذشته این را درخواست کرد ولی حالا به نوشته تایمز مالی این ابتکار از شانس بیشتر برخوردار شد زیرا فرانسه و ایتالیا دارای اقتصاد های دوم و سوم اروپا را ذیل آنرا امضا کردند.

«دمیتری تراتاس» تحلیلگر مالی این اقدام ها را موانع مصنوعی در راه نفوذ سرمایه گذاران چینی به اروپا نامید. وی گفت:

«شاید اروپاییان را می‌توان فهمید زیرا چین کشور بزرگ و دارای بزرگترین ذخایر بین‌المللی است. اکتافای آن‌ها به اوراق بهادار آمریکا زیاد ثمربخش نیست و به این خاطر چین در سراسر جهان اوراق مالی را تهیه می کند. روشن است که واحدهای دارای فناوری های پیشرفته یک قلم خاصی است و این امر نگرانی سه اقتصاد عمده اروپایی را بر یم انگیزد. از یک سو آن‌ها از بازار های داخلی دفاع می‌کنند و از سوی دیگر می‌شود تأسف کرد که در برابر سرمایه گذاران یک نوع موانع تراشیده می شود».

گفتنی است که سال گذشته موجی از معامله ها و ادغام ها، آلمان را فرا گرفت. در آن کشور 68 معامله به مبلغ 12/6 میلیارد دلار انجام شد. شاخص مربوطه یک سال پیش معادل 530 میلیون دلار بود. نگرانی از اینکه فناوری های گران می‌توانند به دست چینی‌ها قرار بگیرند وقتی به اوج خود رسید که شرکت دستگاه سازی چینی Midea واحد Kuka را بلعید که در رشته روبات سازی صنعتی یک شرکت پیشتاز بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала