گزارش و تحلیل

سیاست آمریکا در قبال چین

© AFP 2023 / Nicholas Kammدونالد ترامپ در کاخ سفید
دونالد ترامپ در کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاست ترامپ در قبال چین شدید خواهد بود.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  در صحبت با  شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با  « احترام به سیاست یک چین» موافقت کرد.  مناسبات پکن و واشنگتن دوران سختی را پشت سر می گذارد. ترامپ  تا قبل از  آغاز کار در سمت رئیس جمهور  آمریکا  و در کمپین ماقبل انتخاباتی  خود، بارها  بیانیه هایی صادر کرد که باعث نارضایتی و نگرانی چین شد. ترامپ پس از  مراسم تحلیف،  با  « سای  اینوِن» رهبر تایوان  گفتگوی تلفنی داشت.  این گفتگو، اولین تماس رسمی  بین رئیس جمهور آمریکا و ریاست  تایوان از سال 1979 میلادی بود که در آن زمان  مناسبات دیپلماتیک  تایوان با واشنگتن قطع شد.  بعلاوه، ترامپ  بارها  تهدید کرد در رابطه با  کالاهای چینی  عوارض وضع کند  و چین را به عنوان « کنترل کننده ارز» برسمیت بشناسند.

« سیاست یک چین»  به معنای  آن است که تایوان — بخش لاینفک  خاک چین است و ریاست چین  یگانه  دولت قانونی  چین است.  پکن  استقلال تایوان را برسمیت نمی شناسد و  با حسادت زیاد نسبت به  قراردادهای  دیگر کشورها با این جزیره برخورد می کند.  واشنگتن از  اصل « یک چین»  حمایت می کند و از سال 1979 فاقد مناسبات دیپلماتیک با  « تایبه» است.

 نیکیتا  دانوک،  معاون رئیس  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک  و  پیش بینی های  دانشگاه دوستی ملل  در برنامه رادیو « اسپوتنیک»  متذکر شد  که دونالد ترامپ  خواهان  ویرانی اصل  تعامل  بین واشنگتن  و پکن نیست.

—   به نظر من، اعلامیه وی  گواه برخورد عاقلانه  دونالد ترامپ و  تیم سیاسی وی است.  اگر  رئیس جمهور آمریکا  اصل « یک چین» را  مورد تردید قرار می داد، در آنصورت باید گفت که دولت جدید  آمریکا از عهده برقراری مناسبات با چین —  بین المللی،  سیاسی، اقتصادی و نظامی —  برنیامده است. جیمی کارتر ، رئیس جمهور آمریکا نیز  تمامیت ارضی چین را مورد تردید قرار نداد.  هرازگاهی البته این موضوع مطرح می شود  اما هیچ کس حتی سعی نکرده است تمامیت ارضی چین را زیر علامت سوال ببرد.  اینکه دونالد ترامپ،  تا قبل از مراسم تحلیف  با ریاست تایوان تماس گرفت  و اینکه ترامپ  تنها رئیس جمهور جهان بود  که به مناسبت سال نو به ریاست چین تبریک نگفت — همه اینها گویای آن است که آمریکا  مناسبات خود با چین را مورد بازنگری قرار می دهد.  اما حتی در این وضعیت نیز ترامپ  قصد ندارد  اساس مناسبات با چین را تخریب کند که نکته  مهمی است».

به گفته کارشناس روسیه، تشنج بین چین و آمریکا ممکن است افزایش یابد.

—    دونالد ترامپ توجه خود را روی تغییر  دستور روز  سیاست خارجی متمرکز کرده است.  وعده های ماقبل انتخاباتی وی ، عوارض 40 درصدی ، موانع گمرکی بر کالاهای چینی را در نظر داشت.  احتمالا عوارض وضع خواهند شد.  آمریکا نسبت به چین با احتیاط رفتار خواهد کرد  و  سعی خواهد کرد از تأثیر چین  در منطقه بکاهد  از جمله نفوذ اقتصادی چین.  همچنین درباره «  کنترل کننده ارز »  و نرخ یوآن صحبت خواهد شد.  بطور کلی، سیاست دونالد ترامپ  در رابطه با چین  خشن تر از  سیاست باراک  اوباما خواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала