گزارش و تحلیل

رزمناو چینی

© AP Photo / Li Tangناو هواپیمابر چین
ناو هواپیمابر  چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دومین رزمناو چینی برای دفاع از زیردریایی های اتمی ساخته شده است.

گزارش South China Morning  در باره  محل استقرار  رزمناو جدید  در حال ساخت  در «دالیان» چین  — پروژه 001А   به نام « شاندون» در دریای جنوب چین  قابل انتظار بود.  استقرار  کشتی جنگی  مذکور در یکی از پایگاه ها در جنوب دریای چین، در نزدیکی  پایگاه  زیردریایی های اتمی — موشکی  چین در  جزیره « خاینان»  کاملا با هدف اولیه ساخت این نوع  کشتی ها مطابقت دارد.

واسیلی کاشین  کارشناس نظامی روسیه  در ادامه توضیحات خود برای « اسپوتنیک»  در این خصوص گفت: « « شاندون» را می توان  به عنوان  توسعه آتی  پروژه شوروی  رزمناو 1143.5 دانست  که یگانه ناو هواپیمابر « دریاسالار کوزنتسوف»  به آن پروژه تعلق داشت.  ناو هواپیمابر دیگر شوروی «واریاگ» که  ساخت آن ناتمام ماند نیز به همان پروژه تعلق داشت که در چین  بر اساس پروژه 001  ساخت آن به اتمام رسید.  پروژه 001  بر طبق دستور العمل پروژه 1143.5  برای تأمین نیازهای  ناوگان دریایی چین وفق یافت  و یکسری  اشتباهات و  محاسبات نادرست  دزاین اولیه شوروی را برطرف کرد.

مهمترین  ویژگی  پروژه مذکور ، آن است که  بر خلاف  ناوهای غربی،  این پروژه  برای مقابله با نیروها در  مناطق  دور اقیانوس جهانی در نظر گرفته نشده است.  هر چند  اواخر  سال 2016، اوایل سال 2017 میلادی، ناو هواپیمابر  روسیه  شرکت کوتاهی در  عملیات جنگی  در سوریه داشت،  اما اصولا برای  اهداف دیگری  ساخته شده بود.

ناو هواپیمابر « کوزنتسوف» و  کشتی های مشابه دیگر  باید  عنصر مهم  سیستم تأمین امنیت  زیردریایی های اتمی  — موشکی باشند که در گشت زنی رزمی شرکت دارند. نیروی دریایی شوروی برای  دفاع از  منطقه گشت زنی،  باصطلاح « دژ ناوی»  را برای حفاظت  از زیردریایی ها در آن منطقه اقیانوس  ایجاد کرد تا آن ها نسبتا  خود را امن احساس کنند.

دسته کشتی های جنگی  در رأس  ناو هواپیمابر  نقش مهمی در دفاع از « دژ»  ایفا کرد.  وجود جنگنده  سنگین « سو —33»  بر عرشه ناو هواپیمابر  مانع از  پرواز  هواپیماها و بالگردهای  ضد کشتی  نیروی هوایی دشمن  شد.  بالگردهای ضد کشتی  مستقر بر ناو  می توانستند به شکار  زیردریایی های  آمریکایی بپردازند. گروه هوایی  رزمناو ها  می توانستند امنیت  کشتی ها را تأمین کنند که مجهز به  موشک های بالدار  ضد کشتی هستند-  ناو هواپیمابر  شوروی  مجهز به 12  موشک از نوع «  گرانیت» است.

وظایف  مشخصی به ناو هواپیمابر شوروی   محول شده بود که ترکیب  گروه هوایی  جنگنده ها  — شکارچی ها  و بالگردهای ضد کشتی  را محدود می کرد.  در این ناو  کاتاپولت با  ترامپلین  با هدف  صرفه جویی جا عوض کرد. کشتی جنگی مجهز به  تسلیحات نیرومند و  سیستم های دفاع  بود ولی شرایط  استقرار فناوری و خدمه ایده آل نبود  که شناوری های طولانی را  مشکل می ساخت.

چینی ها از استقرار  تسلیحات ضربتی  در کشتی خودداری ورزیدند  و  اشتباهات آشکار  طراحان شوروی را رفع کردند  اما اصول اساسی تغییر نکرد.   محتمل ترین وظیفه  رزمناو چینی  و کشتی رزمی جلودار این دسته  در جنوب دریای چین  تأمین امنیت  زیردریایی های اتمی با  موشک های بالستیکی  پروژه 094 مستقر چین در « خاینان»  در زمان افزایش تشنج است. برای  حل و فصل این مسأله، ساخت  رزمناو اتمی  ضربتی  مشابه نمونه آمریکایی باصرفه نخواهد بود. در عین حال،  رزمناو  باعث گسترش  امکانات  نیروی دریایی ارتش خلق چین  نسبت به هر گونه  وضعیت بحرانی در جنوب دریای چین خواهد شد.  از این رزمناو می توان  به نفع  دیپلماسی  نظامی استفاده کرد، به عنوان مثال این رزمناو می تواند بالگردهای  امداد را در زمان  عملیات  بین المللی  در رابطه با رفع عواقب حوادث طبیعی  در جنوب — شرق آسیا به آنجا منتقل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала