گزارش و تحلیل

فیلم های ایرانی در اسکار

© Fotolia / Fabioderbyفیلم ایرانی نامزد دریافت اسکار
فیلم ایرانی نامزد دریافت اسکار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند فیلم ایرانی برای دریافت « اسکار» معرفی شده اند.

در لس آنجلس، در روز 26 ماه فوریه، 89-مین مراسم  اعطای اسکار  برگزار خواهد شد.  فیلم «فروشنده»  به کارگردانی  اصغر فرهادی یکی از  پنج فیلم  فهرست  « بهترین  فیلم به زبان خارجی» برای دریافت اسکار اعلام شده است.

این دومین موفقیت  فرهادی در عرصه  ساخت فیلم است. در سال 2012  میلادی  فیلم « جدایی نادر از سیمین»  نیز در فهرست کوتاه  فیلم های نامزد دریافت  « اسکار»  شامل شده بود  و  برنده  جوایز معتبر سینمایی شد.

ایران برای اولین بار در سال 1977 میلادی، فیلم « دایره مینا» را  در عنوان « بهترین فیلم به زبان خارجی»  برای دریافت « اسکار» معرفی کرد.  فیلم «دایره مینا» سر آغاز  باصطلاح «  موج جدید»  سینمای ایرانی داریوش  مهرجویی بود.  کارگردان کار روی فیلم  « دایره مینا» را در سال 1974 میلادی به پایان رساند ، اما سه سال منتظر دریافت مجوز برای نمایش آن شد.  از اینرو فیلم  ایرانی برای نخستین بار در سال 1978 میلادی به نمایش درآمد، یعنی پس از آنکه فیلم  در سینماهای پاریس و برلین نمایش داده شد. اما این فیلم در فهرست کوتاه فیلم های خارجی نامزد دریافت اسکار شامل نشد.

شرکت بعدی فیلم های ایرانی  در  کنکورهای معتبر سینمایی  پس از 15 سال رخ داد. در سال 1994 میلادی، ایران معرفی  فیلم « زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی را اعلام  کرد. این فیلم از طرف منتقدان  سینمای غرب مورد ارزیابی عالی قرار گرفت  و برای دریافت « شاخه نخل طلایی»  جشنواره کان نامزد شد و جوایز دیگر  جشنواره های سینمایی را دریافت کرد.  اما  کارگردان مشهور  به « اسکار» نرسید- فیلم « زیر درختان زیتون»  شامل فهرست  فیلم های نامزد دریافت اسکار نشد.

 اولین فیلم ایرانی  که در فهرست کوتاه  جوایز  شامل شد  فیلم « بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی بود.  اما این فیلم جایزه اسکار را دریافت نکرد — در سال 1998 میلادی  آکادمی سینمایی اسکار، فیلم  «زندگی زیباست»  روبرتو  بِنینی را بهترین فیلم به زبان خارجی اعلام کرد.  مجیدی از نظر تعداد فیلم هایی که برای  دریافت « اسکار» نامزد شدند،  رکورددار است:  علاوه بر فیلم «  بچه های آسمان» ، فیلم « رنگ خدا»، « باران»، « آواز گنجشک ها» و « محمد رسول الله»  نیز برای دریافت اسکار معرفی شده بودند. برای اصغر فرهادی، این چهارمین  بار است که فیلمش  برای دریافت اسکار معرفی می شود.

وجه تمایز چند فیلم ایرانی که برای شرکت در جشنواره های سینمایی معرفی شدند، این بود که زبان فارسی ، زبان اصلی نبود.  به عنوان مثال، قهرمانان فیلم های بهمن قبادی، کارگردان  کرد، « زمانی برای مستی اسب ها» و « لاک پشت ها هم پرواز می کنند»  عمدتا به زبان  کردی حرف می زنند.  در جشنواره سال 2013 میلادی  فیلم « گذشته»  فرهادی  معرفی شد که تولید مشترک ایران، فرانسه و ایتالیا  و به زبان فرانسه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала