گزارش و تحلیل

بوسه صبحگاهی

© REUTERS / Jason Lee بوسه دختر چینی
بوسه دختر چینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چهار معیار انتخاب دانشجو جنجال به پا کرد.

دانشگاه زبان های خارجی پکن رسیدگی به مقاله پروفسور « تسائو مو»  را اعلام کرد.  این پروفسور پس از آنکه  در اینترنت  نوشت  هنگام پذیرش دانشجویان دختر،  استادان بیشتر به ظاهر  آنها توجه نشان می دهند تا معلومات  دخترها، در شبکه های اجتماعی  چین  سر و صدای زیادی بلند شد. بحث در خصوص مقاله  « تسیا ئو مو»  از سوی  خبرنگار  میخائیل  کاروستیکوف  برای « اسپوتنیک»  مورد تفسیر قرار گرفت.

پس از انتشار  مقاله  در اینترنت، خیلی ها از پروفسور « مو» تشکر کردند ولی  دیگران  دانشگاه و او را به « سکسیسم» متهم کردند.  مرکز آموزشی نسبت به این  انتقاد واکنش نشان داد  و اعلام نمود که  در خصوص پروفسور «مو»  بازرسی  انجام خواهد شد.  در عین حال، در دانشگاه زبان های خارجی پکن اعلام شد که  پروفسور « مو» از سال 2002 در آنجا کار می کند اما از سال 2014 میلادی به دلیل نقض مقررات کاری  از تدریس  کنار رفته و هم اکنون در کتابخانه کار می کند.

پروفسور « مو» در « آکونت» خود در  « ویبو» نوشت که او مثل گذشته در زمان مصاحبه با دانشجویان دوره دکترا شرکت می کند.  در مقاله منتشره در « ویبو»، پروفسور « مو» 4 معیار انتخاب را  برشمرد- استادان دانشگاه هنگام انتخاب دانشجو برای  رشته دکترا به 4  چیز در دانشجو توجه می کنند — اول سینه،  بعد چهره، باسن و پا.  پروفسور «مو»  تجربه خود در  معاشرت با  دانشجویان در لباس های تنگ و چسبان را توصیف کرد.

این مقاله جنجال زیادی  در جامعه برانگیخت.  شایان ذکر است که این مرکز آموزشی در بین دختران طرفداران زیادی دارد، زیرا پسران جوان بیشتر در رشته های فنی مشغول تحصیل می شوند. ریاست دانشگاه تمام اتهامات را رد کرد و اعلام نمود که دانشجویان را  بدون  وابستگی به  جنس و یا ظاهرشان  می پذیرند.

جنجالی که پروفسور « مو» دامن زد، نشانه  توجه جامعه به  وضعیت زنان است.  با وجود  حقوق یکسان  زن و مرد که در قانون اساسی چین به ثبت رسیده است و فعالیت بیش از نیم قرنی زنان در  تمام  عرصه های زندگی اجتماعی، « سکسیسم» یکی از  عمیق ترین مسائل  جامعه چین باقی می ماند.  چین در ردیف  40  در فهرست برابری زنان ومردان سازمان ملل قرار دارد و فقط 58 درصد زنان از تحصیلات متوسطه برخودارند  در حالی که این شاخص در بین  مردان   72 درصد است.

اوایل ژانویه سال 2017 میلادی  فیلم ویدئویی که با شرکت «  تن سنت» رد و بدل شده بود سر از  شبکه اجتماعی درآورد.  در این فیلم ویدئویی،  کارمندان دختر  در کنکوری شرکت کردند  که طی آن، دختران می بایست  با زانو زدن در مقابل مردان کارمند، بطری را که در بین پاهای مردان  قرار داشت را با دندان باز کنند.  پس از انتشار این فیلم، شرکت اعلام کرد کارمندی که چنین مسابقه ای را سازماندهی کرده بود اخراج کردند.  البته  معلوم نشد این موضوع حقیقت دارد یا خیر.  اکتبر سال 2016 میلادی در چین  تمرین خوشامد گویی و صبح بخیر  در یکی از شرکت های پکن  مورد انتقاد شدید قرار گرفت. در جریان این نوع صبح بخیر گویی،  تمام کارمندان زن  باید از ساعت 9 تا 9 و نیم صبح  رئیس خود را برای «  بالا بردن روحیه  تعاونی» ببوسند.  مثل مورد شرکت «  تن سنت» دخترانی  که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که از ترس از دست دادن  کار، مجبور شدند  این کار را انجام بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала