گزارش و تحلیل

نظر کارشناس:ارسال ناوشکن به سواحل اوکراین، تلاش متظاهر و خودنمای لندن است

© Flickr / Defence ImagesRoyal Navy Type 45 destroyer HMS Diamond
Royal Navy Type 45 destroyer HMS Diamond - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه "Sunday Mail" خبر می دهد که نیروی دریایی بریتانیای کبیر اولین دفعه از زمان پایان جنگ سرد کشتی رزمی خود را به دریای سیاه می فرستد.

به نوشته نسریه فوق، ناوشکن "HMS Diamond" که امکان دارد در عرشه آن 60 تفنگدار دریایی باشند به سواحل اوکراین حرکت خواهد کرد. طبق داده های رسانه ها، ناوشکن فوق که با موشکها مجهز است، دژبانی 650 نظامی هموطنان خود را که در "رزمایش سرّی" اوکراین شرکتد می نمایند، بر عهده خواهد گرقت.
مایکل فِلّون، وزیر دفاع بریتانیای کبیر در مصاحبه با روزنامه "Sunday Mail" اظهار کرد:

"بریتانیای کبیر پیام واضح می فرستد و اعلام می نماید که طرفدار مدافع دمکراسی در تمام دنیا و پشتیبان حق حاکمیت، استقلالیت و تمامیت ارضی اوکراین هست".


والری گراسیموف، رئیس ستاد بزرگ ارتشداران روسیه در ماه دسامبر سال گذشته از فعالیت افزاینده ناتو در دریاهای سیاه، بالتیک و بارنتز پرده برداشت. به گفته رئیس ستاد ارتش، ناتو به تمرکز نیروی خود در اروپا در امتداد خط تماس روسیه و ناتو شدت می بخشد. به نظر مسکو، چنین اقدامات، محتوای مخرب و تحریک آمیز دارند.
بوریس روژین، سر دبیر مرکز تحلیلی و اطلاعاتی در مصاحابه با رادیو Sputnik اظهار عقیده کرد که بعضی کشورهای اروپا منکر واقعیت جدید هستند. وی در مصاحبه وضع را چنین تشریح می نماید: 


"پیش از همه این اقدام، تلاش متظاهر و خودنمایی بریتانیای کبیر در امور بین الملل است. چونکه در مسایل مناقشه داخلی اوکراین، بریتانیای کبیر قاعدتاً سیاست واشنگتن را که امروز متحمل تغییرات معینی دارا است تعقیب می کرد.
ولی بعضی کشورهای اروپا از جمله آلمان و بریتانیای کبیر فعلاً آماده نیستند واقعیت جدید را بپذیرند. به این خاطر آنها گام های پشتیبانی از تحریمات، فعالیت گوناگون نظامی برمی دارند که مانع چرخشی شود که امسال نسبت به تغییراتی که در وشنگتن صورت گرقته، تصورمی شود و انتظار می رود. آشکار است که تمام این تلاشها، در خلاف عادی سازی روابط با روسیه است".


کارشناس مزبور خاطر نشان کرد که در هفته گذشته کشتی های جنگی انگلیسی در لا مانش از عملیات عبور کشتیهای روسیه که از منطقه مناقشه سوریه به وطن برمی گردند، تعقیب و مراقبت می کردند. در عین حال مایکل فِلّون، وزیر دفاع بریتانیای کبیر، ناو هواپیمابر روسی "دریادار کوزنتسوف" را "کشتی شرم" عنوان نمود. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه می گوید: 


"انگلیسی ها به خاطر پشتیبانی ما از دولت بشار اسد داستانی جور می کنند و ناو هواپیمابر ما را "کشتی شرم" عنوان می نمایند. امروز ما شاهد واکنش مطلق غلط هستیم. ولی چنین واکنش وزیر دفاع، دلیلی دیگر هم دارد. چند پیش وزارت دفاع این کشور آخرین ناو هواپیمابر خود را به کارخانه اوراق فرستاده است. و امروز در واقع، صاحب اسبق دریاهای جهان فاقد ناو هواپیمابر است".


به نظر کارشناس روسی، در مجموع ارسال ناوشکن انگلیسی به دریای سیاه، گام خودنما و تظاهر سازی است.
کارشناس مسایل نظامی در ختم مصاحبه می گوید: 


"بنابراین، داستان ناوشکن انگلیسی که عازم دریای سیاه می شود، واکنش ترکیبی در قبال طیف محرک ها است که در مقابل آن آنها فاقد جواب مناسب می باشند. محض به این خاطر آنها به چنین گام خودنمای پرچم خود متوصل می شوند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала