گزارش و تحلیل

افسردگی اروپائیان

© Fotolia / Dundanimدختری دچار افسردگی
دختری دچار افسردگی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان سیبری ژن افسردگی اروپائیان را کشف کردند.

متخصصان  انستیتو سیتولوژی و ژنتیک آکادمی علوم روسیه  با کمک روش  جدید آنالیز ژنتیکی ، ژنی را کشف کردند  که بر رشد  افسردگی در بین اروپائیان تأثیر می گذارد.

در  دفتر مطبوعاتی انستیتو  متذکر شدند  که گروهی از دانشمندان  در رأس  تاتیانا آکسِنوویچ دکتر علم زیست شناسی  ، یگانه  گروهی است که در روسیه  به طراحی  روش های آماری  آنالیز ژنتیک می پردازد.  بر اساس روش های مذکور می توان  مجموعه برنامه هایی را  ارائه داد که با کمک آن ها  می توان به شناسایی ژن  هایی پرداخت  که مسئول این یا آن بیماری هستند.  محققان با  آزمایش فقط  2 هزار نفر  و نه  50 هزار نفر  (هنگام  کاربرد  روش های مشابه دیگر)  توانستند  به نتایج قابل توجهی دست یابند.

تاتیانا آکسِنوویچ در این خصوص گفت: «  ما از آنالیز و بررسی  گزینه های مختلف ژن ها بطور جداگانه خودداری ورزیدیم که  معمولا در اینگونه پژوهش ها  انجام می شود.  به جای آن ما  مجموعه ژن ها را  انتخاب و به تحقیق در خصوص ژن ها از همه نوع بطور  همزمان پرداختیم.  بعلاوه ما به بررسی و مطالعه آن ژن هایی دست زدیم که  ساختار پروتئین مربوطه را تغییر می دهد.  یکی دیگر از « برگ های برنده» ما ، مطالعه نه تشخیص، اینکه  افسردگی هست یا نه،  بلکه تمرکز توجه بر  علایم  افسردگی است».

 مطابق با داده های انستیتو، در جریان این کار، دانشمندان توانستند  ژنی را شناسایی کنند  که در کنترل  افسردگی شرکت دارد.   محققان هلندی نیز  نتایج را بر گروهی از افراد  مستقل امتحان کردند و  بدین ترتیب نتایج تحقیقات  دانشمندان سیبری  مورد تأیید قرار گرفت.

در انستیتوی « ایتسیگ» آکادمی علوم روسیه  توضیح دادند که این جهت پژوهشی  با  ژنتیک ریاضی  مرتبط است.  برای  امتحان  طرح خود در عمل، متخصصان از  کلکسیون ژن ها  که گروه های دیگر در اختیار داشتند  و در حال بررسی  مطالعه بیماری های مشخصی بودند، استفاده کردند.  هرازگاهی هنگام « تست»  روش های جدید ، نتایج غیر منتظره  جالبی بدست می آید که اینبار  نیز همین اتفاق در خصوص اطلاعات دریافتی  از  مرکز هلندی « اِرازموس» (روتردام) افتاد.  در آن موسسه علت افسردگی  — یکی از  رایج ترین اختلالات روانی  دنیای معاصر —  مطالعه می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала