گزارش و تحلیل

خون آشامان برزیلی

© AP Photo / Mario Quadrosخفاش خون آشام
خفاش خون آشام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خون آشامان برزیلی با خون آدم تغذیه می کنند.

 خفاش های  آمریکای جنوبی که آنها را خون آشام نیز می نامند و قبلا  با خون پرندگان تغذیه می کردند ، اکنون  مستقیما به آدم ها حمله می کنند و خون آنها را می نوشند.  جانورشناسان معتقد بودند  که خفاش ها قادر به مکیدن خون آدم ها نیستند.  مقاله ای در این خصوص در  مجله Acta Chiropterologica منتشر شده است.

انریکو برنارد  از دانشگاه فدرال « پرنامبوکو» در « رِسیف» برزیل در این خصوص گفت: « پیداست خفاش های برزیلی به  تغییرات محیط زندگی خود  عادت کرده اند و  ذخیره جدید غذایی را امتحان می کنند. ما از  ساکنان محل سوال کردیم چند بار خفاش ها آنها را گاز گرفته اند  و این اتفاق  اغلب در کجا رخ داده است».

برنار و همکاران وی با  بررسی اخباری به این کشف نایل آمدند که در بین ساکنان محل شایع شده بود. خبر ظاهر شدن خون آشامان در بین برزیلی هایی که در  حومه پارک ملی  « کاتیمبائو»  در شمال — شرق برزیل زندگی می کنند شایع شده بود.  متخصصان با رفتن به  جنگل های محل به دنبال  اثرات وجود خفاش ها و  محل خواب آنها پرداختند.

در  آن منطقه  برزیل  یک گروه بزرگ  از خفاش های بزرگ پشمالو  —  Diphylla ecaudat-  زندگی می کنند که وزن آنها تقریبا 33 گرم و درازای آنها 8 سانتیمتر است.  این خفاش ها فقط با خون پرندگان تغذیه می کنند.  و بندرت به احشام  حمله می کنند.  از آدمها نمی ترسند و  اجازه می دهند آدمها، آن ها را در دست بگیرند.

همانطور که انتظار می رفت برنار و  همکارانش توانستند  اثر زیاد  این نوع خون آشامان در  جنگل ها و  70 نمونه مدفوع آنها را پیدا کنند.  در مدفوع آنها اغلب مقدار کم DNA  جانورانی حفظ می شود  که  خون آشامان پشمالو  خون آن ها را نوشیدند. با کمک این نمونه ها می توان فهمید طی  روزها  و هفته های اخیر به چه پرنده و یا  پستاندار کوچکی حمله کرده اند.

اثرات DNA  در 15 نمونه  مدفوع خفاش ها پیدا شد که بخش اعظم آنها حاوی  ژن مرغ بود.  در سه نمونه  اثرات ژن انسان  یافت شد که شایعات  را تأیید کرد —  خون آشامان پشمالو  واقعا هم به خوردن خون آدم ها رو آوردند.

قبلا خفاش ها  از  تماس با انسان دوری می کردند و  سعی نمی کردند  به آنها  حمله کنند، اما پیداست وضع آنقدر وخیم  است  که آنها برای زنده ماندن مجبور  شده اند به خون آدمها رو آورند.  به عقیده متخصصان، تعداد  پرندگان وحشی در  پارک ملی « کاتیم بائو» آنقدر کاهش یافته است  که خون آشامان  مجبور می شوند در فراسوی  مرزهای پارک بدنبال  غذا بگردند. از اینرو آنها به انسان و  جانوران اهلی حمله می کنند.

 اینگونه کشفیات  به گفته متخصصان ، گویای نه فقط  مسائل بوم شناسی، بلکه  مسائل بالقوه طبی است. خفاش ها اغلب ناقل  بیماری های خطرناک  و مسری د مانند تب « ابولا» هستند و گذار آنها به تغذیه با خون انسان، شانس شیوع اپیدمی  را  افزایش می دهد.  فعلا به ساکنان  این نواحی توصیه شده است  خارج از خانه  نخوابند و  پنجره ها را با توری بپوشانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала