گزارش و تحلیل

مارافون ارگ نوازی

© Sputnikتالار بزرگ کنسرواتور مسکو
تالار بزرگ کنسرواتور مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جشنواره « مارافون ارگ نوازان» در کنسرواتور مسکو ادامه دارد .

پس از  جشنواره های سال نو و عید میلاد مسیح،  زندگی کنسرتی  مسکو به روال عادی باز می گردد.  اما این بدان معنا نیست که  برنامه های کسل کننده  به دوستداران موسیقی   پیشنهاد خواهد شد،  برعکس برنامه های موزیکال متنوع  و  مملو از سورپریز های جالب است.  یکی از آنها  که آن را می توان رویداد مهم  شب های موسیقی  دانست —  شب ارگ  در  سالن بزرگ کنسرواتور  مسکوست.  ارگ ساخته شرکت مشهور فرانسوی Cavaille-Coll که بتازگی  بازسازی شد  توسط  ارگ نوازان  فرانسه و روسیه نواخته می شود.  جشنواره «  مارافون ارگ نوازان»  در ماه ژوئن  فصل سالگرد   کنسرواتور مسکو  را  به پایان می برد  که در سال 2016، 150 — مین سالگرد خود را برگزار کرد.

پروفسور الکساندر  سوکولوف  مدیر کنسرواتوار مسکو  متذکر شد  که ارگ سالن بزرگ  که 100 سال از عمرش می گذرد، هرگز  تعمیر نشده بود: « این موضوع از یکسو،  بد است و از سوی دیگر خوب است، زیرا  هیچ کس بطور جدی  با مکانیزم ارگ  سر و کار نداشت. بدین ترتیب این ارگ، یکی از ارگ های معتبر  در اروپا و یک نمونه نادر است.  ارگ  معمولا  یک ساز موسیقی  مخلوطی از  سیستم فرانسه و آلمان  است  و  ارگ کنسرواتور مسکو  سیستم اصل را حفظ کرده  و ما مراقب  آن هستیم  که این ارگ آسیبی نبیند».

پیشنهاد اجرای ارگ نواز فرانسوی  در بین اولین نوازندگان تصادفی نیست.  ارگ  سالن بزرگ کنسرواتوار مسکو که  در قرن19 توسط « آرستید کاوایه  کول» استاد  مشهور  ارگ ساز  ساخته شد  در نمایشگاه  جهانی  در سال 1900 در پاریس  معرفی شد و گران — پری  ومدال طلا را نصیب خود کرد. در سال 1901 میلادی این ارگ به مسکو به محل اقامت دائمی آن در سالن بزرگ کنسرواتور مسکو منتقل شد.  نوای « سلطان سازها» در تالار بزرگ کنسرواتور شگفت اور بود.  نوازندگان مشهور جهان  و از جمله شارل  ماری ویدور  نوازنده مشهور فرانسوی  که اولین  نوازنده ای بود که در سال 1901 ارگ را نواخت  — مورد  ارزیابی عالی قرار گرفت.  با گذشت 116 سال،  میشل  بووار  همکار  وی در این مارافون شرکت می کند. افتخار  اولین کنسرت تک نوازان  با  ارگ تاریخی پس از تعمیر و بازسازی آن  به وی  اعطا شده است. آثار فرانک، کوپِرِن  و دوپر  برای اجرا انتخاب شده اند  که به بهترین وجه  امکانات  این ساز منحصربفرد را  آشکار می سازد.

در برنامه جشنواره  ، استادان موسیقی آلمانی فراموش نشدند: باخ،  مندِلسون و برامس که توسط  کنستانتین  والوستنوف ،  برنده کنکور های  معتبر بین المللی  اجرا خواهند شد.  علاوه بر آثار رمانتیک  قرون 19-18 ، آثار موسیقی نیمه  دوم قرن بیستم نیز اجرا خواهند شد:  لوبوف شیشخانووا  اثر ژان  لانگله   و یوری  بوتسکو را  اجرا خواهد کرد.  البته مهمترین  هدف نوازندگان، نه آشنایی شنوندگان با  آثار کم آشنا، بلکه  نمایش  توانایی ارگ  ساخته «  کاوایه — کول» است که یک ارگ کلاسیک  — باصطلاح ارگ سمفونیک  — است. هم اکنون فرصت خوبی برای هنرنمایی « سلطان سازها» ست که 6 سال سکوت اختیار کرده بود  و دوستداران  ارگ نگران بودند که ارگ  کلاسیک  چگونه تعمیرات را از سر خواهد گذراند.  حال امکان شنیدن نوای  زیبای ارگ  فراهم شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала