گزارش و تحلیل

خرهای پر تقاضا

© Fotolia / Patrik Stedrakخر در چراگاه کوهستانی
خر در چراگاه کوهستانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت خرها افزایش یافته است.

در تاجیکستان قیمت خر و الاغ  به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم، بشدت افزایش یافته است. ساکنان بومی  بعید نمی دانند که خر و الاغ برای  فروش آتی در چین  و تأمین  نیازهای  طب شرق  خریداری می شوند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» در دوشنبه در این خصوص گزارش می دهد.

 محمود صبیروف ساکنان ولایت « سغد»  تاجیکستان  تقریبا هر هفته سری به بازار  احشام و اغنام می زند. او گفت که قیمت ها بالا رفته است.  در شش ماه گذشته  تقاضا برای خر  شدیدا افزایش یافته است.

—  در این اواخر در بازار حیوانات، تعداد خرها کمتر شده است.  از اینرو قیمت آن ها افزایش یافت.  اگر قبلا قیمت هر خر  120 دلار بود  حالا قیمت آن دوبرابر  شده است.  این وضع باعث نگرانی روستائیان می شود.  زیرا زندگی روستائیان بدون خر  خیلی دشوار خواهد شد.  از خر و الاغ به عنوان وسلیه نقلیه استفاده می شود.  مردم نگران افزایش قیمت خر هستند».

صبیروف گفت که ساکنان  مناطق روستایی  تاجیکستان  گزینه های متفاوت بروز این وضع را  عنوان می کنند. بسیاری معتقدند که افزایش قیمت خر  تاجیکی با طب چین مرتبط است.  ساکنان تاجیکستان معتقدند که روغن و پوست  خر   برای تأمین نیازهای  بخش داروسازی  به چین صادر می شود.

—  مردم در کارگاه های کشاورزی   در باره این موضوع  صحبت می کنند و  می گویند که دلیل اصلی گران شدن خر  با صادرات آن به چین ارتباط دارد. اکثر ساکنان با چنین نظری موافقند».

 هم اکنون مطابق با اطلاعات   اداره دامپزشکی  وزارت کشاورزی  تاجیکستان، تعداد  خر در کشور   180 هزار  اعلام شده است.  به گفته کارشناسان نمی توان جایگزینی برای این جانور در  بخش کشاورزی به ویژه در مناطق کوهستانی پیدا کرد.

صبحت سفروف  تحلیلگر مستقل در این خصوص گفت:  مهمترین  امتیاز خر و الاغ  — استقامت آنهاست.  خرها بر خلاف اسب ها می توانند تمام روز کار کنند.  یکی دیگر از  نکات تمایز خر در این است که خرها بهتر در سنگزارها  و مناطق کوهستانی  می توانند حرکت کنند. و بالاخره اینکه  خرها ایرادگیر نیستند و با هر نوع شرایط  زندگی  کنار می آیند.  به این دلیل در مناطق کشاورزی تاجیکستان خرها جای خاصی دارند و بطور وسیع از آنها استفاده می شود.  بندرت می توان اسب را در اینجور نواحی دید، اما  هر  دهقانی از خر استفاده می کند».

دو سال پیش  کارفرمایان چینی به تاجیکستان پیشنهاد کردند  کارخانه تولید گوشت خر برای صادرات به چین در تاجیکستان  سازماندهی شود. اما نمایندگان  وزارت کشاورزی تاجیکستان، این درخواست را رد کردند. برخورد مقامات باعث خوشبینی ساکنان  می شود.  در غیراینصورت تعداد خرها در تاجیکستان بشدت کاهش خواهد یافت و قیمت هر خر مساوی می شود با قیمت اسب و یا خودرو.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала