متروی مسکو شامل 13 خط و 203 ایستگاه است و یکی از بزرگترین متروهای جهان به حساب می اید. برای پایتخت روسیه مترو در ساعات شلوغی رفت و آمد واقعا وسیله نقلیه دارای اهمیت حیاتی است.
هفتم نوامبر سال 1931 میلادی در زمان حکومت یوسف استالین، ساخت متروی مسکو آغاز شد. انجام تزیینات داخل ایستگاه های مترو به بهترین نقاشان اتحاد شوروی محول شد. در سال 1935 میلادی اولین بخش مترو به بهره برداری رسید و در سال 1939 میلادی 22 ایستگاه در متروی مسکو کار می کرد.
برای کار بی وقفه این سیستم حمل و نقل که همیشه بدون تعطیلی باید کار کند، تمام اجزاء آن باید بطور منظم کنترل شود و در صورت ضرورت تعمیر و یا تعویض شود. این کارها شبها و یا در باصطلاح « اوقات فنی» انجام می شود. در چنین مواقعی بخش جداگانه ای از خطوط معین مترو از کار می افتد تا تعمیرکاران بتوانند کارهای ضروری تعمیر خطوط را به انجام برسانند.
خبرنگار « اسپوتنیک» برای آشنایی با این روند در زمان یکی از « اوقات فنی» در ایستگاه « سوکولنیکی» — یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مترو — با کار تعمیرکاران مترو آشنا شد. ایستگاه « سوکولنیکی» در سال 1935 به بهره برداری رسید و یکی از زیباترین ایستگاه ها به حساب می آید.
برای انجام کارهای پیشگیری از بروز حوادث، بخش مرکزی این خط به مدت 26 ساعت بسته شد. 1300 نفر از کارگران و متخصصان مترو در کارهای پیشگیری و بازرسی خط شرکت کردند. طی این مدت بیش از 11 کیلومتر از این خط مورد بازرسی دقیق قرار گرفت و بیش از هزار جزء جداگانه عوض شد. با کمک دستگاه فشار بالا، 2500 کیلومتر ریل در ایستگاه مورد نظر پاکسازی شد.
کار تشخیص معایب توسط دستگاه ها و وسیله ویژه ای به انجام می رسد که مترو به آن مجهز است. این دستگاه با سرعت تا 70 کیلومتر در ساعت ریل ها را بررسی می کند تا معایب آنها را مشخص ساخته و تشخیص بدهد آیا آن ها نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند یا خیر. 10 کارگر در این وسیله فنی قرار دارند. گاهی این کار حتی بطور شبانه روزی انجام می شود. برای کار راحت کارگران در این وسیله نقلیه فنی آشپرخانه و جای استراحت وجود دارد.
پله برقی یکی دیگر از اجزاء مهم متروست. بعضی از آنها فوق العاده عمیق و دراز هستند. به عنوان مثال، درازای پله برقی ایستگاه « پارک پیروزی» — که درازترین پله برقی جهان است — 130 متر است. این ایستگاه 84 متر زیر زمین کشیده شده است و عمیق ترین ایستگاه متروی مسکو می باشد. به دلیل مسافران زیاد مترو، پله برقی مترو باید بطور منظم بررسی و تعمیر شود. پله برقی های نسل آخر، برای مسافران امن تر و 40 درصد کمتر انرژی برق مصرف می کنند.
برای رسیدن مسافران به مقصد خود بموقع و امن و تمیز، قطارها و ایستگاه های مترو باید همیشه تمیز نگه داشته شوند. یکبار در ماه دیوارهای تمام ایستگاه های مترو با مایعات ویژه شستشو، تمیز می شوند. به گفته یکی از کارگران تمام شب صرف اینکار می شود. کف ایستگاه ها هر روز شسته می شود.
مسافران نباید روز بعد لکه های کثیف اثر پا را بر کف ایستگاه های مترو مشاهده کنند. بسیاری از ایستگاه های مترو مسکو که سالها پیش ساخته شده اند مزین به مجسمه ها و عناصر تزیینی مختلف هستند که تمیز کردن آنها کار سختی است.