گزارش و تحلیل

فانوس های محافظ

© Sputnik / Vladimir Astapkovichفانوس خیابانی در مسکو
فانوس خیابانی در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فانوس های محافظ از تأسیسات مهم دفاع می کنند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه  سیستم  جدید حفاظت را دریافت خواهد کرد  که  نفوذ به ستادها، شهرک های نظامی و فرودگاه های  وزارت دفاع  را برای خرابکاران و جاسوسان غیرممکن خواهد ساخت.

تازه ترین سیستم  دفاع  به نام « رِدان — 125» (Redan-125) در  انستیتوی علمی — پژوهشی  و طراحی  فناوری های رادیو الکترونی ساخته شده است و از مدول های جداگانه زیادی  تشکیل شده است  که زیر چراغ های خیابان استتار  شده است.  آنها  میدان الکترو مغناطیسی بین خود ایجاد می کنند و تمام  متخلفانی را که  قصد نزدیک شدن به هدف مورد نظر خود را داشته باشند به ثبت می رساند، از جمله افرادی را که برای رسیدن به تأسیسات تونل کنده باشند.

هر یک از اجزاء  شناسایی و اکتشافی  این مجموعه  شبیه حباب چراغ  تیرهای معمولی چراغ برق خیابانی است. این دستگاه را می توان هم روی تیر چراغ برق خیابانی  نصب کرد و هم  روی تیرهای فلزی  روی ساختمان مورد نظر.  وابسته به  محل نصب، قطر  فانوس می تواند  از 20 تا 40 سانتیمتر باشد.

در داخل هر یک از مدول ها بلوک های گیرنده و فرستنده  وجود دارد  که نقاط دوبله اکتشاف و ردیابی  را بین دو جزء مجموعه  ایجاد می کند.  فانوس های محافظ  تا فاصله 150 متر  یکدیگر را « می بینند».

در دفتر مطبوعاتی در  انستیتوی علمی — پژوهشی  و طراحی  فناوری های رادیو الکترونی به روزنامه « ایزوستیا» گفتند: « هم اکنون  کارهای ساخت این  دستگاه به اتمام رسیده است  و آزمایشات آن موفق بوده است  و تمام خصوصیات کاری این مجموعه مورد تأیید قرار گرفتند.  مذاکراتی در باره  تحویل این سیستم به وزارت دفاع جریان دارد.  ساختارهای دیگر نیروهای مسلح نیز نسبت به دریافت  سیستم  Redan-125   ابراز ذینفعی کرده اند».

سیستم Redan-125 بر اساس  سیستم ردیاب کار می کند و بین مدول ها  میدان الکترو مغناطیسی ایجاد می کند  و هر چند ثانیه  شاخص های آن را  بررسی می کند.  شخصی که در چنین  نقطه تحت حفاظتی قرار  بگیرد بلافاصله میدان مغناطیسی را ناآرام می کند  که این ناآرامی توسط گیرنده های  مدول به ثبت می رسند.  گیرنده ها سیگنال را به اوپراتور منتقل می کند و به او اطلاع می دهد  بین کدام  اجزاء مجموعه تخلف کشف شده است. دستگاه کنترل  اوپراتور یک پلان شت کوچک است که مشخصات متخلف و جهت  حرکت او  و وسایل موجود در نزد او و تسلیحاتی که حمل می کند را مشخص می سازد.

اولگ ژِلتونوژکو  کارشناس نظامی در این خصوص گفت: « هم اکنون برای حفاظت از  تأسیسات از  دوربین های ویدئویی  و باصطلاح  پرتو های نامرئی لیزری  استفاده می شود که  محیط تأسیسات و آسیب پذیرترین نقاط را می پوشاند. مجموعه « ردان»  از امتیازات جدی تری  در مقایسه با این سیستم ها برخوردار است.  دوربین های ویدئویی  نمی توانند تمام نقاط را پوشش بدهند و شرایط آب و هوایی — برف و باران —  بر کارایی  پرتوهای لیزری  اگر در خیابان قرار داشته باشند شدیدا تأثیر می گذارد. سیستم « رِدان»  میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند  که  بدون وابستگی به شرایط  آب و هوا کار می کند و  همه جا را پوشش می دهد.

به گفته کارشناسان نظارت بر  محیط ساختمان باید بطور مخفی انجام شود.  در غیراینصورت جنایتکار و یا  جاسوس خرابکار می تواند  بسرعت محل قرار داشتن  دوربین ، گیرنده های لیزری و دستگاه های   هدایت  آنها را که در بیرون از ساختمان نصب شده است را کشف کند.

اولگ ژِلتونوژکو  در توضیح گفت: «  با آگاهی از  محل قرار داشتن  سیستم حفاظتی ، دشمن  می تواند براحتی  آن را از بین ببرد.اما سیستم مخفی حفاظت « رِدان-125»  می تواند خرابکار و یا جاسوس دشمن را دچار توهم  کند  و او احساس  کند از محلی که قصد نفوذ به آن را دارد  محافظت نمی شود.  در این صورت براحتی می توان او را به دام انداخت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала