گزارش و تحلیل

ایران در معامله با اوپک برنده شد

© Sputnik / Alexei Danichevایران در معامله با اوپک برنده شد
ایران در معامله با اوپک برنده شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی سه ماه اخیر ایران تقریبا 13 میلیون بشکه نفت از مجموع 30 میلیون بشکه ای که مدت های طولانی در تانکرهای ایرانی مانده بود ، فروخته است.

این مسئله در زمینه توافق کشورهای عضو اوپک و برخی کشورهای دیگر تولید کننده ی نفت غیر عضو در خصوص کاهش استخراج طلای سیاه صورت گرفت. این گام جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی نفت چه تاثیری دارد؟ شرق شناس و تحلیل گر سیاسی ولادیمیر ساژین در این خصوص می گوید:
ایران سومین تولید کننده ی نفت اوپک محسوب می شود. اواخر ماه نوامبر این سازمان تصمیم تاریخی در خصوص کاهش استخراج نفت تا 1.2 میلیون بشکه در شبانه روز را تصویب کرد، مورد استثناء فقط برای ایران بود که برای بازسازی سهم بازار خود پس از لغو تحریم ها و محدودیت های صادرات نفت بر آن اصرار داشت. طبق شرایط معاهده اوپک ، ایران می تواند استخراج را در سال 2017 تا 90 هزار بشکه در شبانه روز افزایش دهد.
ساژین ادامه می دهد: سال 2016 برای ایران موفقیت آمیز بود. 16 ژانویه روند لغو تحریم های اقتصادی — مالی بین المللی که به خاطر برنامه ی هسته ای و تهدید گسترش سلاح هسته ای علیه ایران وضع شده بود، آغاز گردید. تجارت ایران که تحت فشار تحریم های اقتصادی راکد بود آزادانه نفسی تازه کرد. این پیامد مثبت در صنایع نفتی نیز نمایانگر شد.
طی سال 2016 درآمد های ایران از فروش نفت تقریبا به 90 درصد رسید. اکنون استخراج مواد خام در کشور در سطح 3.7 تا 3.9 میلیون بشکه در شبانه روز است و صادرات تا 2.5 میلیون بشکه در شبانه روز رشد داشته که به سطح پیش از تحریم ها می رسد. رشد فروش نفت به نوبه خود بیانگر تزریق نفت ذخیره شده در تانکرها به بازار است. این اقدامات موجب می شود که از درآمدهای آینده 21 میلیارد دلاری به صندوق کشور صحبت کنیم.
توافق کشورهای نفتی برای کاهش استخراج طلای سیاه ، قیمت آنرا در بازار جهانی از 40 تا تقریبا 58 دلار به ازای هربشکه بالا برد. در عین حال به عقیده ی ناظرین ، فعالیت تجاری نفتی ایران ، حرکت روبه بالای بهای نفت را متوقف می سازد. 11 ژانویه بهای نفت تا 53.77 دلار به ازای هر بشکه سقوط کرد.
البته ، نفت ایران یکی از فاکتورهای توقف رشد بهای نفت است. اما تنها دلیل آن نیست. همانطور که کارشناسان نفتی خاطر نشان می کنند، بهای 50 دلار به ازای هر بشکه و کمی بیشتر برای فعال تر شدن استخراج نفت شیل آمریکا قابل پذیرش است. بنابراین نفت شیل ریخته شده به بازار ، افت بها را سریعتر کرده و پس از آن نفت شیل یک بار دیگر " عقب می نشیند." چنین شرایطی تا آن زمان ادامه خواهد داشت که تکنولوژی استخراج شیل به کاهش بهای بیشتر منجرنشده و طبیعتا " خط قرمز" را به بهای پایین تر نکشاند.
حقیقت جالبی این روند را تایید می کند. هزینه ی استخراج نفت شیل در آمریکا در برخی از چاه ها تا 20 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته و به بهای استخراج نفت با روش معمولی رسیده است. چنین وضعیتی بیانگر آن است که تکنولوژی استخراج نفت شیل به سرعت در حال کامل شدن است و اگر در سال 2012 هزینه ی استخراج نفت تقریبا 100 دلار بود ، طی 4 سال موفق شدند آنرا در حدود 5 برابر کاهش دهند.
یک واقعیت قابل توجه هم هست: همانطور که رئیس مرکز تحقیقات وزارت صنایع نفت ایران بیان داشت ، این کشور میزان مشخصی از منابع نفت شیل در استان لرستان دارد. اگرچه فعلا در حد حرف است اما بعید نیست که اطلاعات مذکور قیمت نفت را به نوسان بیاندازد.
ضمنا، بسیاری از کارشناسان بازار نفت با بی اعتمادی به قرار داد کشورهای اوپک و پیوستن آنها برای " تعلیق" استخراج نفت نگاه می کنند. این مسئله در وهله ی اول ، اهداف کوتاه مدتی برای حمایت از بهای نفت است. در عین حال نظم و انضباط کشورهای عضو اوپک برای نظارت بر سهمیه به طور سنتی در سطح پایین است و مشخص نیست که آیا این تصمیم اجرایی خواهد شد یا خیر.
در این شرایط سیاست نفتی ایران قابل درک است: استفاده کامل از بحران کنونی. ضمن آنکه تهران منتظر بهای بسیار بالا نیست و سعی می کند در حجم صادرات کار کند ، نه کاهش بلکه افزایش استخراج و طبیعتا صادرات.
و مهم ترین مسئله شاید این است که محدوده ی بها در 40 تا 50 دلار به ازای هر بشکه برای تهران مناسب است. چندی پیش محسن قمصری رئیس امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران بیان داشت که کاهش بهای نفت قابل پذیرش است از آنجا که هزینه ی استخراج شرکت ملی نفت ایران کمتر از 10 دلار به ازی هر بشکه می باشد. متذکر می شویم که بر اساس مدارک منابع بین المللی ، هزینه ی استخراج نفت ایران تقریبا 5 دلار است.
ساژین خاتمه می دهد: بدین ترتیب ایران، امروز در موقعیت بهتر و مطلوب تری در بازار نفت قرار دارد. اولا این کشور فعالانه و کاملا قانونی استخراج را افزایش می دهد و ثانیا جمهوری اسلامی ایران منبع خوب نفتی دارد که در تانکرها (حدود 17 میلیون بشکه) ذخیره شده اند و به این کشور امکان فروش نفت بدون وابستگی به استخراج را میدهد. و مهم تر از همه این است که فروش آن با تخفیف های مشخص با هدف رزرو در آینده یعنی ساخت پایگاه گسترده ای از مشتری هاست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала