گزارش و تحلیل

دنیای فناوری

© Photo / ITMO UNIVERSITYفناوری
فناوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهمترین رویدادها در دنیای فناوری -2016 کدام بودند.

ایلون ماسک،  پوکِمون  گو، اخبار دروغ و پایان  اینترنت قدیمی. ببینیم  مهمترین رویدادهای فنی سال 2016 میلادی کدام بودند؟

 رویدادهای فنی  هر چه محکم تر و پایدارتر  مقام » مارکر» وضعیت اجتماعی را برای خود حفظ می کند.

1

© AFP 2023 / Robin Beckایلون ماسک
ایلون ماسک - اسپوتنیک ایران
ایلون ماسک

—  هوش مصنوعی

سال 2016 میلادی  به دلیل آنکه بحث ها پیرامون  هوش مصنوعی  به سطح جدید  منتقل شدند  به یاد مانده است.  ایلون  ماسک رئیس « تسلا» که قبلا مخالف  تحقیقات در این عرصه بود  ناگهان  ساخت OpenAI — پلتفرم  غیر انتفاعی  برای بحث آزاد  و تحقیقات در خصوص هوش مصنوعی را اعلام نمود.  متأسفانه  ماسک از  متحدان زیادی  برخوردار نیست:  شرکت گوگل، آمازون، فیس بوک ، « ای. بی. ام»  و میکروسافت  انجمنی تحت عنوان Partnership on AI تشکیل دادند که در  این مورد توجه  نه به منافع اجتماعی بلکه تجاری متمرکز شده است. پروژه  شرکت « گوگل» به نام DeepMind بیش از پروژه های دیگر  طی سال در مرکز توجه قرار داشت: در ماه مارس، برنامه AlphaGo ،  لی سِدولی ، یکی از  قوی ترین بازیگران را شکست داد و اواخر سال 2016 اعلام  شد که « دیپ مایند»  لب خوانی را یاد گرفته است.

 

2

© Sputnik / Evgeny Biyatovبازی پوکمون گو
بازی پوکمون گو - اسپوتنیک ایران
بازی پوکمون گو

—  پوکِمون  و مکمل واقعیت

اواسط تابستان سال 2016 میلادی،  مهمترین فناوری در تاریخ بشریت  برای مدت اندکی  مکمل واقعیت به  شکل بازی « Pokémon Go» شد. این بازی توسط Nianticطراحی شد. این بازی که  نیازی به توضیح ندارد،  در فصل تابستان پارک ها  و  خیابان های  شهرهای  جهان را  در دام خود گرفتار کرد ولی تا پایان سال  توجه به آن  شدیدا کاهش یافت.  بهر حال  دسترسی به  اطلاعات کاربرانی  که « پوکِمون گو» جمع آوری کرده است  افق های جدید  تجاری را می گشاید.

 

3

© Sputnik / Vladimir Astapkovichپائین آمدن مقام زاکربرگ در رتبه بندی ثروتمندترین اشخاص در دنیا
پائین آمدن مقام زاکربرگ در رتبه بندی ثروتمندترین اشخاص در دنیا - اسپوتنیک ایران
پائین آمدن مقام زاکربرگ در رتبه بندی ثروتمندترین اشخاص در دنیا

—  شبکه های اجتماعی و اخبار دروغ

پس از انتخابات  ریاست جمهوری در آمریکا،  مارک سوکربرگ  با وضعیت دشواری روبرو شد: شبکه اجتماعی  از هر سو  در پیروزی نهایی دونالد ترامپ  متهم شد.  به عقیده منتقدان ، شرکت مذکور صاف و ساده  اپیدمی  اخبار دروغین در پی  انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را نادیده گرفت که تا  پایان  کمپین انتخاباتی  بیش از اخبار  و « پست » های موثق  مطبوعات معتبر جهان — « نیویورک تایمز» و «  واشنگتن پست» ،  « لایک« شد و به « شراکت » گذاشته شد. سوکربرگ از اعتراف به گناه خود  خودداری ورزید اما قول داد درس خوبی به  سایت های دروغین بدهد که به پخش چنین اخباری دست زدند.  ابتدا  دسترسی آنها به  پول های  شرکت های تبلیغاتی  سلب خواهد شد که با آنها همکاری می کنند.  احتمال آن می رود  که برای  مبارزه کاراتر، شرکت مذکور مجبور خواهد شد  از  افراد واقعی و  نه الگاریتم کمک بگیرد.

 

 

 

 

4

© AP Photo / Richard Drewدلایل ترامپ برای استفاده از توییتر
دلایل ترامپ برای استفاده از توییتر - اسپوتنیک ایران
دلایل ترامپ برای استفاده از توییتر

—  جنگ با « ترول»

همراه با اخبار دروغین ، موضوع « ترولینگ» — اشکال تحریک اجتماعی و قلدری در شبکه های اجتماعی اینترنت —  یکی از داغ ترین  موضوعات در  دنیای رسانه های اجتماعی بود و  تیرهای انتقادی زیادی بسوی  « تویتر» پرتاب شد که از آنجا  بسیاری از  شخصیت های مشهور پا به فرار گذاشتند.  نمایندگان این  شبکه اجتماعی مدت طولانی  این مسأله را نادیده گرفته بودند  اما  نهایتا  سیستم فیلتر را به راه انداختند.  باصطلاح « فیلتر  مرغوبیت»،  « تویت» ها را بر اساس  تعلق و رفتار کاربر  از صافی رد می کند.  به گفته بعضی از قربانیان  این روند،  سیستم  واقعا  موثر است، اما مانند نمونه « فیس بوک» هیچ کس بدرستی نمی داند الگاریتم آن چطور کار می کند.  اما  یک موضوع  را می توان مورد تأیید قرار داد:  سال 2016 میلادی — سالی شد که  نهایتا رسیدگی به مسأله  تنفر و اخبار دروغین در  شبکه های اجتماعی آغاز شد.

 

 

 

 

 

5

© Photo / Raneko خودرو تسلا
خودرو تسلا - اسپوتنیک ایران
خودرو تسلا

—  خودروهای  اتوماتیک در جاده ها

بشریت از زمان  ساخت اولین خودروهای معمولی به فکر خودروهای اتوماتیک بدون راننده بوده است.  تا پایان سال 2016 میلادی  شرکت های زیادی در این عرصه فعالیت کردند: Uber, به تست سیستم  ساخت خود پرداخت،  « اپل» و گوگل»  آغاز طراحی خودروهایی از این نوع را اعلام کردند، شرکت « Waymo»  کارها در این رشته را آغاز و با شرکت  Fiat Chrysler قراردادی به امضا رساند. بهرحال  در خصوص این شرکت های بزرگ  فناوری،  اصل مطلب — تجهیزات ویژه ای است که در خودرو  ها نصب می شود و نه خود خودرو.  نهایتا شرکت « تسلا»  از باقی شرکت ها جلو زده است.  تمام خودروهای ساخت این شرکت در سال 2016 مجهز به  هدایت خودکار بود.  و حتی اولین تصادف مهلک  با شرکت « تسلا» ی اتوماتیک  که در ماه مه سال 2016 رخ داد اعتبار این صنعت را خدشه دار نکرد.

 

 

 

 

 

6

© AP Photo / Lee Jin-manاسمارت فون مارک Samsung Galaxy Note 7
اسمارت فون  مارک Samsung Galaxy Note 7  - اسپوتنیک ایران
اسمارت فون مارک Samsung Galaxy Note 7

—  اسمارت فون انفجاری

از مسافران  بسیاری از شرکت های هواپیمایی  در  سال 2016 در خواست شد  اسمارت فون های مارک Samsung Galaxy Note 7 را در  زمان پرواز  روشن نکنند. همچنین موارد مهلک کار با اسمارت فون به ثبت رسید. اسمارت فون اوایل ماه اوت  بلافاصله پس از شروع فروش  هنگام شارژ باتری منفجر شد که در بعضی موارد  باعث آسیب و بروز حریق شد. ماجرای  نقص باتری  بر اثر شتاب بخرج دادن در  ساخت این مدل  رخ داد. شرکت سامسونگ در رقابت با  رقیب اصلی خود — اپل- دچار چنین وضعیتی شد.  به دلیل تغییر تاریخ معرفی  مدل جدید و  شتاب زیادی که در این  رابطه  بخرج داده شد  تولید کننده متوجه نقص باتری نشد که به  برگرداندن تمام  مدل های Galaxy Note 7 به کارخانه، ضررهای  مافوق سنگین و  از دست رفتن اعتبار شرکت انجامید.

 

 

 

 

 

 

 

7

© Fotolia / svitekdباتری خورشیدی
باتری خورشیدی - اسپوتنیک ایران
باتری خورشیدی

—  سال انرژی سبز

اعلامیه « چرخش انرژتیک» که چند سال پیش توسط  آنگلا مرکل  صادر شد  در سال 2016 در مرکز  توجه جهانیان قرار گرفت: اواسط  ماه  مه برای اولین بار  در تاریخ آلمان، تقاضا برای  انرژی سبز  که توسط باتری های خورشیدی  و نیروگاه های بادی تولید می شود از عرضه کمتر بود و قیمت آن  کاهش یافت. بزبان ساده،  این تجربه نشانگر آن بود  که کشور  بالقوه می تواند  نیازهای خود به انرژی را  با استفاده از منابع قابل احیا انرژی  تأمین کند و هر چه کمتر از مواد انرژی زای  نفت  و گاز استفاده کند که بخش اعظم آن از روسیه وارد می شود.  هر چند باتری های خورشیدی و نیروگاه های بادی دیگر کسی را متعجب نمی کند، اما  می توان در باره یک  لحظه سمبولیک و  مهم صحبت کرد — آلمان یک مرکز  جهانی صنعتی  و  انرژتیک  به حساب می آید  که  ابرقدرت های اقتصادی دیگر جهان  مانند آمریکا، چین و روسیه را باید به فکر بیاندازد.

 

 

 

 

 

 

8

© Sputnikاختلالات گسترده در کار تلگرام
اختلالات گسترده در کار تلگرام - اسپوتنیک ایران
اختلالات گسترده در کار تلگرام

—  بوت اینترنت

تلگرام  مدتها قبل کار با « چت — بوت» ها را  آغاز کرد،  اما همانا در سال 2016 میلادی ، « بوت» ها  جای باثابتی در  زندگی رقمی  جامعه  اشغال کرد.  بهار سال 2016، « فیس بوک»  با کمک  اینترفیس ویژه امکان قابل دسترسی برای ایجاد « بوت» ها  در  مسنجر خود با  حدود یک میلیارد  کاربر را  فراهم کرد.  مدتی قبل از آن،  میکروسافت  « چت — بوت» خود را در « تویتر» آزمایش کرد که به شکل عجیبی به پایان رسید: « معاشرت» با کاربران انجام شد  و سپس « بوت»  به وسیله نفرت و ناشکیبایی  مبدل گشت و نهایتا  غیرفعال شد. اما میکروسافت از آزمایش های  موفقی برخوردار است:  اواخر ماه مارس سال 2016،  میکروسافت،  پلتفرم بسیار مفیدی برای  ایجاد « بوت» های Microsoft Bot Framework ایجاد کرد.

 

 

 

 

9

© Fotolia / IntelWondیخچال
یخچال - اسپوتنیک ایران
یخچال

— اینترنت اشیاء در مرکز هدف

 به گفته یکی از مفسران، این واقعیت که شما می توانید  یخچال و یا  توستر  خود را به اینترنت وصل کنید، این به معنای نیاز به آن نیست.  اینترنت الاشیاء یا IoT, — Internet of Things- بر اساس  همگرایی  وسایل برقی  با شبکه اینترنت  ایجاد شده است.خبر بد برای علاقمندان به  این نوآوری آن است که در سال 2016 امنیت در این رشته  در حال  پیشرفت سریع  همه چیز روبراه نبود.  برنامه آسیب رسان  « میرای — Mirai » براحتی  به وسایل برقی متصل به اینترنت سرایت کرده و آن ها را به  « بوت نت» مبدل می سازد  که با کمک چنین  شبکه ای  بآسانی  به سایت ها حمله و آن ها را از کار می اندازد.  در ماه اکتبر سال 2016، پرووایدر  سیستم اسامی دومین Dyn قربانی این ویروس شد  که به این دلیل میلیون ها  کاربر نتوانستند  سایت هایی مانند Twitter و Netflix را باز کنند.  همه نمی خواهند در دنیای زندگی کنند که توستر ها مانع از  خواندن پیام ها در « فیس بوک»  می شود و از این رو در سال 2017  می توان در انتظار  بحث  فعالی در خصوص  روش های مطمئن تر  دفاع از  مین توستر ها باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

© AFP 2023 / Karen Bleierیاهو
یاهو - اسپوتنیک ایران
یاهو

— یاهو و مرگ اینترنت  قدیمی

پایان یاهو. اولین  غول اینترنتی  قربانی  سیاست نادرست  و تصمیمات  ناموفق تجاری شد.  شرکتی که  در گذشته دوبار از امکان خرید  « گوگل» برخوردار شده بود ولی اینکار را انجام نداد،  تجارت اینترنتی خود  همراه با  سرویس  های  جستجو و  پستی یاهو و Flickr و Tumblr را — با تمام عکس ها و  تصاویر کاربران — فروخت.  شرکت آمریکایی « وریزون»، 4 میلیارد و 800 میلیون دلار  در ازای  خرید آن پرداخت. اما  مشکلات « یاهو» بدینجا ختم نشد- در پی آن دو حمله هکری بزرگ مقیاس به این سایت انجام شد که به سرقت  اطلاعات مربوط به  یک میلیارد و نیم « آکونت» انجامید» نیم میلیارد در سال 2014 و یک میلیارد در  سال 2013.  می توان گفت اینترنتی  که ما و شما 15-10 سال پیش با آن آشنا بودیم  ناپدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала