گزارش و تحلیل

برداشت: گفته های اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا صرف نوعی بیماری روانی و بی ثباتی عاطفی نیست

© REUTERS / Yuri Gripas Министр обороны США Эштон Картер в Вашингтоне
Министр обороны США Эштон Картер в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در مصاحبه مورخ 8 ژانویه به کانال تلویزیونی NBS اظهار نمود که صهم روسیه در روند مبارزه ایالات متحده آمریکا با داعش در سوریه صفر می باشد و حضور روسیه منجر به شدت گرفتن جنگ داخلی در سوریه می گردد.

وی می گوید:

"آنها در مقابل داعش کاری نکردند، در واقع کار آنها صفر است. آنها با وعده های جنگیدن با داعش و یاری نمودن در حل و فصل جنگ داخلی در سوریه، به خاک این کشور آمدند، ولی هیچ کدامش را عملی نساختند".
به قول وزیر دفاع آمریکا، "رفتار روسها، ختم جنگ داخلی را پیچیده تر کرده و آنها در واقع به جنگ داخلی تشدید بخشیدند".


مناقشه مسلحانه در سوریه از ماه مارس 2011 ادامه دارد. شبه نظامیان دستجات گوناگون با ارتش دولت می جنگند. مطابق تقاضای مدد و یاری نظامی از سوی بشار اسد، رئیس قانونی سوریه، فدراسیون روسیه از تاریخ 30 سپتامبر 2015 به وارد کردن ضربات هوایی بر تأسیسات تروریست ها در سوریه شروع نمودند. یکی از نتایج عمده اقدامات مسکو در سوریه، توافقنامه مشترک با ایران و ترکیه مبنی بر خاتمه عملیات جنگی و تدارک آمادگی مذاکارت دولت سوریه با گروه های اپوزیسیون سوری می باشد.
برداشت آندری کورتونوف، کارشناس علوم سیاسی و مدیر شورای روسی در امور بین المللی از اظهارات اشتون کارتر، تلاش نشان دادن استقامت اقدامات به رئیس آینده پنتاگن است. کارشناس مزبور در تفسیر خود می گوید:


"برداشت من، این صرف نوعی بیماری روانی و بی ثباتی عاطفی نیست. متاسفانه، چنین موضع، انعکاس دهنده نظر بخش کثیری از محافل نظامی آمریکا است. و رئیس جمهور دونالد ترامپ نمی تواند از این موضع صرف نظر کند یا نادیده بگیرد چون این نظریه مورد حمایت مداوم قرار خواهد گرفت. به نظرم، اظهارات کارتر، یکی از تلاشهای متحد ساختن اپوزیسیون در مقابل ترامپ است که در حال حاضر شکل می گیرد. و این پیام است به رئیس آینده پنتاگن، به آن اشخاصی که دارای صلاحیت معین در تعیین سیاست نظامی آمریکا در طول چهار سال قریب الوقوع خواهند بود".


کارسناس مزبور توجه شنوندگان به آن معطوف می دارد که موضع پنتاگن در مسایل سوری، بخصوص در ماه های اخیر، مغایرت جدی با موضع وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا داشته است. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه خود می گوید: 


"به نظرم رهبری پنتاگن باید حد اقل بخشی از مسئولیت عقیم ماندن توافقات سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه سیاسی فدراسیون روسیه و جان کرّی، همتای آمریکایی وی را بپذیرد. چون آن زمان، در ماه سپتامبر روسای دستگاه های سیاسی دو کشور ظاهراً بر فعالیت مشترک در حل و فصل سوری به موافقت رسیده بودند ولی پنتاگن تا حد زیادی این توافقات را کارشکنی و پازدنی می کرد. اشتون کارتر روسیه را به خاطر حمایت از بشار اسد مورد انتقاد قرار می دهد لیکن در واقع وی هیچ بدیل دیگر را جایگزین آن ندارد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала