دو شرکت چینی هزینه های خرید ایرباس برای ایران را فایننس می کنند

© REUTERS / Jan Sebaرقابت بوئینگ وایرباس برسر بازارایران
رقابت بوئینگ وایرباس برسر بازارایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کنار فاینانس کمپانی‌‌های سازنده برای خرید ایرباس‌ و بوئینگ‌، فعلاً دو فاینانسر از حوزه خلیج فارس و کشور چین جذب کرده‌‌ایم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد آنلاین، مدیرعامل هما با بیان اینکه در کنار فاینانس کمپانی‌‌های سازنده برای خرید ایرباس‌ و بوئینگ‌، فعلاً دو فاینانسر از حوزه خلیج فارس و کشور چین جذب کرده‌‌ایم، گفت: برای تأمین بخشی از سهم نقدی خود در داخل که ۵۰۰ میلیون دلار است، اوراق صکوک دریافت می‌کنیم.

فرهاد پرورش ، درباره روند تأمین مالی هواپیماهای تازه خریداری شده‌ برای این شرکت هواپیمایی اظهار داشت: استقبال فاینانسرهای خارجی از فاینانس ‌هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و حتی ATR مناسب است.

وی با اشاره به اینکه برای خرید هواپیماهای جدید ‌فعلاً دو فاینانسر جذب کرده‌ایم، ادامه داد: یکی از این فاینانسرها در حوزه خلیج‌فارس و دیگری کشور چین است.

مدیرعامل ایران‌ایر اضافه کرد: البته کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس امکان این را دارند که خود‌ فاینانسر به همراه بیاورند و خود فروش هواپیماها را فاینانس ‌کنند، اما تعداد هواپیمایی که توسط این دو کمپانی فاینانس می‌شود، محدود است ضمن آنکه مدت زمان فاینانس آنها 10 ساله و ممکن است نرخ آنها بیشتر از دیگر فاینانسرها باشد ‌در واقع پکیجی از خدمات است که بسته به انتخاب خود‌، تصمیم می‌گیریم که کدام یک را انتخاب کنیم.

پرورش بیان کرد: انتخاب فاینانسِ کمپانی، طبق قرارداد در اختیار خودمان است اما آنها گفته‌اند که مثلاً 6 فروند از هواپیماهای خود را فاینانس می‌کنند که اصطلاحاً به «بک‌استاپ‌فاینانسینگ» معروف است که این در قرارداد آمده است. اگر خواستیم آنها این تعداد هواپیما را برای ما فاینانس می‌کنند و شرایط آن مشخص است.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: چیدمان مالی هواپیماها و ورود‌ آنها بدین ترتیب تنظیم شده است و در صورت مناسب پیش رفتن امور، باید حدود 400 تا 500 میلیون دلار از داخل تأمین کنیم که بخش عمده‌ای از رقم پیش‌پرداخت را می‌پوشاند.

بنا به گفته اصغر فخریه کاشان مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم؛ دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

وی گفت که همچنین مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل‌ جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای چهار سال آینده مناسب است.

فخریه کاشان گفت که ‌در این چهار سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ‌اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

فخریه کاشان گفت که وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون اعتبارات اسنادی (LC) دریافت شده است.

بنا به گفته وی ‌این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

 اولین فروند هواپیما از‌ قرارداد خرید ایرباس‌ توسط ایران‌ایر، پیش‌ ‌از به پایان رسیدن سال 95 شمسی‌ تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

‌اولین فروند از این هواپیماها ایرباس 321 است که تحویل ایران‌ایر می‌شود؛ ایران‌ایر کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد.

‌پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بنا به گفته مدیرعامل ایران‌ایر تفاهمات تأمین مالی برای این چند فروند هواپیما با کمپانی ایرباس انجام شده است و  برای هواپیماهای بعدی نیز به مرور تفاهمات انجام می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала