گزارش و تحلیل

تانک های آمریکایی در اروپا

© Photo / The U.S. Armyتانک های « آبرامس» آمریکایی
تانک های « آبرامس» آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تانک های آمریکایی به اروپا برمی گردند.

 پنتاگن قصد دارد در سال  2017،  بیش از 6 هزار واحد جنگ افزار سنگین  به اروپا منتقل کند  که برای واحدهای  استقرار سریع  در نظر گرفته شده است. سربازان این واحد در صورت بروز جنگ،  از آمریکا به اروپا  منتقل خواهند شد.  جنگ افزار و تکنیک آلات نظامی در 4  پایگاه  واقع در خاک کشورهای  هلند و بلژیک نگهداری خواهند شد. اولین پایگاه  از این نوع در  هلند  به بهره برداری رسیده است.

در زمان جنگ سرد، پایگاه و انبار مهمات  در نزدیکی شهر هلندی « اِیگِلسخوفِن»  مورد استفاده  قرار می گرفت که  پس از پایان جنگ سرد، تعطیل شد.  اما در دسامبر سال  2016،  این پایگاه دوباره راه اندازی شد.  از آنسوی اقیانوس  تانک های « آبرامس» ، زره پوش « بِرِدلی»  و خودروی نظامی  « پالادین»  و دیگر  خودروهای زرهی به  آنجا  منتقل شدند.  رویهمرفته حدود  1600  خودروی جنگی در آنجا نگهداری خواهد شد.  این تعداد برای  استفاده واحد  تاکتیکی  که از 6 تانک  و  گردان پیاده نظام تشکیل شده است کافی خواهد بود.

پایگاه های دیگر با جنگ افزار مشابه  در  خاک کشورهای همسایه — بلژیک و آلمان-  ایجاد خواهند شد.  هم اکنون نیروهای مسلح آمریکا  4 هزار نفر  نظامی و  3 هزار  تکنیک آلات نظامی در  اروپا مستقر کرده است.  با ایجاد پایگاه های جنگ افزار و تکنیک آلات نظامی ، بیش از 6 هزار خودروی زرهی  در دسترس آمریکایی ها  قرار خواهد داشت  که برای  4 « تیپ سنگین»  کافی خواهد بود  که در صورت  تشدید اوضاع،  سربازان  فورا از آمریکا به اروپا رسانده خواهند شد.

مطابق با  اطلاعات دریافتی از ستاد  نیروهای مسلح آمریکا  در اروپا، جنگ افزارهای  پایگاه « اِیگِلسخوفن» در سطح بالای حالت آماده باش قرار دارند (فقط باتری ها دمونتاژ شدند و مقداری از سوخت مایع  تکنیک آلات  خالی شده است).   از اینرو در صورت نیاز،  می توان بطور ضربتی  با راه آهن  آنها را به هر منطقه  تحت خطر  منتقل کرد.  مدت  دقیق و  برنامه عمل اعلام نشده است، اما در جریان  رزمایش  سال 2017،  تحت عنوان « جواب  سریع»  نیروهای ائتلاف ناتو  انتقال  جنگ افزار و واحد های پیاده نظام  به محل نبرد  طی 18 ساعت را تمرین خواهد کرد.

شایان ذکر است که  سه سال پیش  آمریکایی ها  به دلیل عدم ضرورت استقرار تسلیحات در اروپا،  تمام تانک های خود را از اروپا خارج کردند و فقط دو واحد سبک —  « تیپ 137  هوابرد و  هنگ دوم  سواره نظام — را باقی گذاشتند.  اما در زمینه  هیستری ضد روسی که بعضی از کشورهای  اروپای شرقی به نمایش می گذارند ، واشنگتن  سعی می کند  با انتقال دوباره تکنیک آلات سنگین  متحدان خود را آرام سازد.

ژنرال  فردریخ خوجِس فرمانده  نیروهای  آمریکا در اروپا، در مراسم  بازسازی پایگاه نظامی در « اِیگِلسخوفِن»  اعلام نمود: «  این عملیات نشاندهنده آمادگی  آمریکا  برای جلوگیری از  تجاوز  و دفاع از  متحدان  و شرکای ما در اروپاست».

بازسازی  پایگاه «اِیگِلسخوفن»  به معنای گذار  از برنامه «  مجموعه  جنگ افزار و  تکنیک آلات  جنگی در اروپا» به  اجرای برنامه «  پایگاه های ارتش آمریکا»ست که  مطابق با آن  تسلیحات از قبل  در خاک کشورهای اروپایی برای استفاده  واحدهای آمریکا انبار می شوند.  در واقع  منظور  احیای برنامه مشابه POMCUS (Prepositioning Of Materiel Configured in Unit Sets) زمان جنگ سرد است.

ویکتور  موراخوفسکی، سردبیر ارشد  مجله « آرسنال میهن»  برای نشریه « ایزوستیا»  تعریف کرد که  در زمان جنگ سرد  انبارهای  ارتشی  اهمیت زیادی داشتند، زیرا  استقرار  نیروهایی را تأمین می کردند که  با هواپیما از آمریکا به اروپا منتقل می شدند.

« آمریکایی ها از  تکنولوژی  پایگاه دوگانه برخوردارند — یعنی  وقتی مجموعه تسلیحات  و  تکنیک آلات جنگی  برای واحدهای ارتش  در پایگاه ها در  مناطق مختلف جهان مستقر هستند.  اینگونه پایگاه ها در اروپا و  کره جنوبی مستقر هستند».

 به گفته ویکتور  موراخوفسکی،  در این اواخر  آمریکایی ها،  نظریه Multi-Domain Battle را احیا می کنند  که  استقرار  « تیپ تانک های سنگین» در  خاک کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو  و بازگشت تکنیک آلات سنگین  برای نگهداری در  پایگاه های نظامی مستقر در اروپا را در نظر می گیرد.

وی متذکر شد: « در زمان جنگ سرد آمریکا قصد داشت 12 بخش در رده دوم مستقر سازد و اینک تجربه  پایگاه دوگانه دوباره  احیا می شود  اما در مقیاس  کوچکتر.  4 «تیپ سنگین» برای  دفاع از اروپا  در مقابل تجاوز کافی نخواهد بود.  « تیپ مدرن»  در صورت قابل انتقال بودن، می تواند  از جبهه ای  به عرض  تا 30 کیلومتر  دفاع کند ، از اینرو  « 4 تیپ سنگین»  برای 120 کیلومتر کافی خواهد بود، در حالی که درازای  خط جبهه  واقعی  در اروپای غربی  حدود 1500 کیلومتر است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала