گزارش و تحلیل

تروریست منفرد خطرناک تر از گروهی است

© AFP 2023 / StringerДемонстрация боеприпасов и оружия, захваченных марокканскими властями во время рейдов против террористической ячейки в Рабате, Марокко
Демонстрация боеприпасов и оружия, захваченных марокканскими властями во время рейдов против террористической ячейки в Рабате, Марокко - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 2016 به خصوص اواخر آن، در خاطره ما صفحات ننگین اعمال تروریستی خواهد بود. قاتلان با عمل ظالمانه و بدون پرنسیپ خود بشر را مبهوت کردند.

آندری یاشلافسکی، کارمند ارشد علمی دانشکده اقتصاد جهان و روابط بین المللی به نام اکادمیسیان یوگنی پریماکوف و مؤلف رساله ها راجع به تروریسم معاصر، در مصاحبه ای با روزنامه روسی ایزوستیا از تاکتیک جدیدی که تروریستها روی دست گرفتند و وجه مشترک بین عمل تروریستی در آلمان و قتل سفیر روسی در ترکیه اظهار نظر کرده است. به عقیده کارشناس مزبور هم فاجعۀ برلن و هم حادثه غمناک شهر نیس فرانسه، بازتاب گرایش هاست که در جریان چند سال اخیر شکل می گرفت. نوع جدید ترور که غرب با آن مواجه شده است مولد امروز نیست بلکه زایش تروریسم عربی در ستیز عرب — اسرائیل  که معروف به "انتفاضه بولدوزر" است. اولین دفعه افراطی گران در عمل برای کشتار دست جمعی از چنین سلاح — منظور به کار بردن اتومبیل معمول — استفاده نمودند. هر چند که برای کشتار دست جمعی جنایتکاران می توانند حتی از کارد ساده آشپزخانه استفاده کنند.

به عقیده کارشناس مزبور "امروز تروریست ها به سلاح و مواد انفجاریه که آن را باید در جایی پیدا کند نیاز ندارند چون ارگانهای امنیتی به سهولت مجال آشکار ساختن جوانب ضعیف آنان از طریق شاهدان عینی، مکان تولید و ترکیب مواد انفجاریه و شماره تولید اسلحه امکان پیدا می نمایند. حالا آنها به سادگی پشت فرمان نشسته اطرافیان را له می کنند. یا از کارد معمولی آشپزی و شبیه آن کار می گیرند. ضرورت جستجوی آن نیست، همیشه زیر دست است.

به نظر کارشناس مزبور چنین تاکتیک برای تروریست ها بیش از همه از لحاظ بازتاب وسیع اجتماعی سودمند است به خصوص با مصرف اندک دست اندرکاران عملیات تروریستی.

کارشناس تروریسم جدید خاطر نشان می نماید که "امکان دارد قربانی کم باشد ولی بازتاب وسیع و مولد عدم اطمینانی افراد در هر مورد حاصل شود. همین چیز، هدف تروریست ها است. همواره سطح آمادگی خود تروریست ها در چنین مورد می تواند حد اقل باشد، چون نه به پول زیاد و نه دانش عمیق احتیاج است".

به قول کارشناس، موارد حملات شبیه در این اواخر در چین هم مشاهده شده است به خصوص از طرف افراد اویغور رادیکال مسلح با کارد. در اکثر اوقات در حمله، همزمان چند نفر سهیم می باشند که برای کارمندان امنیتی جهت گرفتن رد پای آنها را در مرحله تدارک عملیات شانس بیشتر می دهد. تروریست های عربی که در اروپا عمل می نمایند حمله انفرادی را ترجیح می دهند. چنین عمل آنها، دشوار پیدا شدنی است و به این خاطر دستگاه های امنیتی جهان با چالش های جدید مواجه می شوند. کارشناس مزبور بر این عقیده است که "تروریست های عربی در اروپا حالا به نحو دیگر عمل می نمایند، اکثر اوقات جفت یا انفرادی. گرفتن رد پای چنین شبه نظامیان به مراتب دشوار است. و این درد سر واقعی برای دستگاه امنیتی است. این یک چالش جدید است که پیدا کردن سر نخش به مراتب دشوار است".

به نظر کارشناس تروریسم معاصر، آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه هم امکان دارد قربانی فردی باشد که در آنکارا رخ داده است.

وی در اخیر تفسیر خود چنین نتیجه گیری می نماید که "آن چیزی که مربوط به قتل سفیر ما در ترکیه است، این هم بدون شک عمل تروریستی است. بازرسی و تحقیقات در این ماجرا ، به عمل تروریستی روشنایی خواهد انداخت. ولی بعید نیست که این اقدام افراطی، نتیجه توطئه نه بلکه عمل فرد است. عمل انتقام جو که زیر تأثیر تبلیغات فریب کارانه گویا "تجاوز روسی در سوریه" قرار گرفته باشد".     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала