گزارش و تحلیل

کانال های نامرئی ارتباطی

© Sputnik / Valery Titievskyاستتار شبکه های بی سیم
استتار شبکه های بی سیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه های بی سیم استتار می شوند.

وزارت دفاع روسیه  با کمک  سیستم منحصربفرد  « آباتABBAT» از ستادها و  تأسیسات  مهم دفاع خواهد کرد.  سیستم « آبات» مانع از  انتقال  اطلاعات شبکه بی سیم  به دشمن خواهد شد و  کانال ارتباطی روسیه  کاملا نامرئی خواهد شد.  این سیستم توسط گروه  شرکت « ماسکوم»  طراحی شده است. این سیستم  می تواند کانال ارتباطی  بی سیم را با کمک پارازیت  مسدود کند  و فقط باند بسیار  باریک فرکانس را باقی بگذارد که از طریق آن  می توان بدون ریسک پیام های صوتی و بصری را دریافت  و به تبادل اطلاعات پرداخت.

سیستم « آبات» — چند  مدول مینیاتوری  مسدودکننده  است که درازای آن حدود 30 سانتیمتر و عرض آن  25 سانتیمتر است. این مجموعه می تواند  7  مدول داشته باشد  که هر یک از آنها  در فرکانس خاصی ایجاد پارازیت خواهد کرد.  مدول ها به  بلوک هدایت متصل شده است  که شبیه بلوک کامپیوتر است.  به دلیل اندازه کوچک « آبات»، این دستگاه را می توان براحتی و بدون جلب توجه در هر جایی — مبلمان و یا دیوار- جاسازی کرد.

دنیس اسکوریتسکی،  سخنگوی گروه شرکت « ماسکوم» در این خصوص گفت: « هم اکنون کارهای ساخت  این دستگاه به اتمام رسیده است. آزمایشات « آبات»  به اتمام رسیده  و توانایی کار آن  مورد تأیید قرار گرفته است. هم اکنون این سیستم  به وزارت دفاع  معرفی شده و ما در حال مذاکره  در خصوص تحویل آن هستیم.  در عین حال از این سیستم در  یکسری تأسیسات  نظامی روسیه  استفاده می شود».

 به گفته وی ، این سیستم می تواند  بطور کامل  ارتباط  بی سیم در  دیاپازون های مورد استفاده کنونی را مسدود سازد  و  همچنین  استاندارد های ارتباطی  آینده را مسدود کند.  کاربرد بزرگ مقیاس آن و از جمله  باصطلاح شبکه «  استاندارد 5G  » پس از سال 2018 میلادی آغاز خواهد شد.

اصول کار « آبات» ساده است. طبق معمول میکروفون ها و دوربین های ویدئویی سنتی جاسوسی، برای  انتقال اطلاعات  از شبکه بی سیم استفاده می کنند  که دستگاه آن را مسدود می کند.  اما  خطر بزرگ کنونی  دستگاه « شناسایی» است  که بطور مستقل شبکه بی سیم انتقال اطلاعات را پیدا کرده  و پس از هک  به اطلاعات  آن دسترسی پیدا می کند.

سیستم روسی  با کمک پارازیت قوی  عملا تمام باند بسامد را با پارازیت قوی مسدود می کند و فقط  باند بسیار باریک  برای تبادل  اطلاعات باقی می گذارد.  نمی توان با اسکن های جاسوسی معاصر این  کریدور را کشف کرد.  برای کشف آن، وقت کافی  و امکانات رقمی  وجود ندارد.  با توجه به این نکته که اطلاعات ارسالی بصورت رمز ارسال می شوند، حتی اگر دشمن بتواند  فرکانس را  کشف کند  قادر به  رمزگشایی اطلاعات نخواهد بود.

سیستم « آبات» می تواند  بطور کامل کانال های بی سیم  ارتباطی را  نه فقط در یک  اتاق  بلکه در یک ساختمان و حتی بخش کوچک نظامی  مسدود سازد. با کمک این سیستم می توان ارتباط محوطه ای  با قطر تا 500 متر را مسدود کرد.

دمیتری بولتِنکوف،  مورخ  نظامی در این خصوص تعریف کرده گفت: « هم اکنون این نوع سیستم به معنای راهی برای تکامل روش های دفاع  از اطلاعات است. آزمایش و کاربرد این نوع سیستم در سراسر جهان جریان دارد. اما روسیه  بطور سنتی  در رشته  وسایل مبارزه رادیو الکترونی  و دفاع در این عرصه برتر از دیگر کشورهاست.  از اینرو  طرح های روسی همیشه  به دلیل خصوصیات  عالی  و خودویژگی فنی  از سیستم های دیگر   متمایز  است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала