گزارش و تحلیل

امتیاز دویدن

© Fotolia / Jimتأثیر دویدن بر فعالیت مغز
تأثیر دویدن بر فعالیت مغز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از امتیازات دویدن مشخص شد.

تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه  ایالت « آریزون»  به انجام رسید  نشان داد  که دویدن  بر  ساختار و کار  مغز تأثیر می گذارد.  به نوشته Medical Daily.com، متخصصان معتقدند که دویدن و فعالیت فیزیکی  ارتباط بین  بخش های مختلف مغز را  قوی تر می سازد.

 متخصصان با اسکن مغز افرادی که همیشه می دوند  و افرادی که به دلیل  سبک « نشسته» زندگی خود کمتر به ورزش می پردازند  و بندرت می دوند  به این نتیجه رسیدند.  سن شرکت کنندگان این تحقیق علمی  بین 18 تا 25 سال بود.  البته  وزن و سطح تحصیلات  نیز در نظر گرفته شده بود.

دانشمندان توانستند با کمک « ام.ار.آی» بر کار مغز  در زمان استراحت ، یعنی در زمانی که شخص  در حالت آرامش قرار دارد ولی خواب نیست و به انجام هیچگونه کار مشخصی مشغول نیست نظارت کنند.

مشخص شد که در مقایسه با افرادی  که بطور منظم ورزش نمی کنند،  در دوندگان  ارتباطات کاربردی  بیشتری در  بعضی از بخش های  مغز  از جمله قشر پیشانی مشاهده شد  که نقش مهمی در برنامه ریزی  و اتخاذ تصمیمات  و  توانایی  انتقال توجه از یک موضوع به موضوع دیگر دارد.

به عقیده محققان ، طی 15 سال  اخیر تحقیقات زیادی  در این خصوص انجام شده است که نشان داده اند  فعالیت فیزیکی و ورزش  تأثیر مثبتی بر مغز می گذارد  اما اکثر این تحقیقات  حاوی اطلاعات  مربوط به افراد مسن بوده است.   در تحقیقات مذکور  متخصصان توجه خود را بر  این مهم متمرکز ساختند که ورزش بر کار مغز  افراد جوان تأثیر می گذارد.

 نتایج تحقیقات  در  نشریه Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است. شایان ذکر است که قبل از آن،  دانشمندان آمریکایی  به این نتیجه رسیدند  که دویدن  باعث کاهش  فرایند التهاب در مفاصل زانو می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала