گزارش و تحلیل

تسلیحات مدرن در پایگاه روسی در تاجیکستان

© Sputnik / Sergey Guneevتاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی
تاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به تقویت پایگاه خود در تاجیکستان شروع کرده است. قریبالوقوع اداوات و تسلیحات جدید، تحویل لشگر ما می شود. برنامه تجدید سازی زیربنای نظامی در کورگان تپه در دست ساختمان است. این شهر در 200 کیلومتری مرز افغانستان واقع است. گالیم فسخوتدینوف، خبرنگار ما از دوشنبه گزارش می دهد.

در کورگان تپه کارهایی مربوط به بهبود پایگاه یگان نظامی روسی به پایان می رسد. در سال 2017 آسایشگاه وظیفه برای افسران و سربازان و همچنین مرکز بهداشتی افتتاح می شوند. چنین پروژه قبلاً در پادگان دوشنبه عملی شده بود. به نظر مشاهده کنندگان، مدرنیزه کردن زیربنا، شرایط نظامیان را به مراتب بهتر می سازد. هدف پایگاه روسی، تأمین امنیت سرحدات جنوبی حوزه سازمان توافق کشورهای دست جمعی می باشد. در این باره ایگور لیاکین-فرولوف، سفیر روسیه در تاجیکستان می گوید: 


"به فعالیت پایگاه ما در تاجیکستان اهمیت بزرگ قائل هستیم. پایگاه، عنصر ثبات و امنیت می باشد. علاوه بر این عنصر بازدارنده آن نیروها می باشد که طرحهای متجاوزانه نسبت به کشور برادر ما، جمهوری تاجیکستان در سر خود می پرورانند".


پایگاه نظامی روسیه فقط زیربنا را تغییر نمی دهد. تسلیحات جدید به لشگر می رسد. در ماه دسامبر نظامیان روسی سیستم موشکی شلیک آتش موسوم به "اوراگان" دریافت کردند. این سامانه در جریان آزمایش تاجیکستان نتایج عالی نمایش کرده است. جمشید ممدجانوف، کارشناس بی طرف از دوشنبه خاطر نشان می نماید که بدون شک ادوات جدید، ظرفیت پایگاه نظامی را قویتر می سازد. وی در تفسیر خود می گوید: 


"سامانه موشکی "اوراگان" کالیبر 220 میلیمتر دارای مانور بالا و سرعت استقرار در جای تعیین شده می باشد. آنها قادراند تا 16 موشک در یک شلیک پرتاب نمایند. استقرارمحاربوی در مدت 3 دقیقه و ترک محل موضع آتش در یک و نیم دقیقه صورت می گیرد. گفتنی است که سامانه "اوراگان" در شرایط پیچیدۀ شکل کوهی اثربخشی عالی را نشان داد. با در نظر داشت این همه خواص می توان با اطمینان گفت که سامانه "اوراگان" ظرفیت محاربوی پایگاه نظامی روسی در تاجیکستان را به طرز محسوسی تقویت خواهد کرد. بدون این هم پایگاه مذکور، یکی از مقدترترین لشگر در آسیای مرکزی می باشد. در سه سال اخیر تسلیحات مدرن جدید از روسیه به پایگاه تحویل شد. با استقرار سامانه "اوراگان"، پایگاه وضع کیفی دیگر پیدا می کند".


در این اواخر پایگاه نظامی روسی در تاجیکستان همچنین نفربرهای زرهی جدید را دریافت کرده اند. مطابق ارزیابی کارشناسان، این ماشین از لحاظ شلیک آتش، حفاظت و متحرک بودن در میان ده تا بهترین هم نوع خود قرار دارد. باید ذکر کرد که این زرهی ها طبق سفارش دفاع دولتی، مستقیم از کارخانه ماشین سازی آرزاماس نقل و انتقال شده بود. پیشتر در قالب برنامه تجدید تسلیحات، نظامیان روسی در تاجیکستان ماشین زره پوش "تیگر"، نفربر زرهی "ریس"، سامانه "تور" و پهپاد ها را دریافت کرده بودند. پایگاه نظامی در تاجیکستان، بزرکترین لشگر نظامی روسیه در خارج از کشور می باشد. در پایگاه حدود 6 هزار افسر و سرباز وظیفه خدمت می نمایند. طبق توافقنامه بین مسکو و دوشنبه، نظامیان روسی حد اقل تا سال 2042 در تاجیکستان مستقر خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала