گزارش و تحلیل

مدل سه بعدی بستر دریا

© Sputnik / Ilya Timinمدل سه بعدی بستر دریا
مدل سه بعدی بستر دریا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان روسیه مدل سه بعدی بستر دریا را می سازند.

نیروی دریایی  روسیه  یک سیستم  منحصربفرد  نظارت زیر آبی به نام « Korvet MK MPD-300» را دریافت کرد که  تصویر سه بعدی  بستر دریا با تمام دستگاه های  موجود در آنجا را ممکن می سازد و  ساختار خاک  تا عمق چند متر را  نشان می دهد.  هم اکنون این سیستم منحصربفرد  که توسط  شرکت سنت پطربورگی  « Okeanpribor»  طراحی شده است در یدکش  های  پروژه  « کراب» و « آفالینا» نصب شده است که متعلق به  اداره کل  پژوهش ها در عمق آبها وابسته به وزارت دفاع روسیه است.

سیستم Korvet یک سیستم پیچیده است  که از کاوشگر زیر آبی  بدون سرنشین، ایستگاه های هیدرو-صوتی و حتی پروفیلوگراف (نوعی سونار  که برای  تحقیق  ساختار لایه های بستر در نظرگرفته شده است) تشکیل شده است. این دستگاه جدید، امکان  اسکن  بستر دریا از راه دور  تا عمق  تا 300 متر را  ممکن می سازد و خاک را  تا عمق 50 متر  برای پژوهش  مشخص می سازد  و اشیائی  به درازای تا 8 سانتیمتر  را شناسایی می کند.

 در شرکت « Okeanpribor»  اطلاع دادند: « هم اکنون تمام کارهای مربوط به ساخت سیستم « Korvet MK MPD-300» به پایان رسیده است و آزمایش آن انجام شده است  و تمام مشخصات آن تأیید شده است. هم اکنون این سیستم بر  چند یدکش  از نوع پروژه های 90600 و 16609 نصب شده است».

در صورت نیاز، چند پهپاد  به این کارها خواهند پیوست که مجهز به دوربین های تصویر برداری حرارتی و سونارهای اسکن جانبی است.

 ربات های زیرآبی    بطور مستقل  با کمک سیستم ناوبری  خود جهت یابی می کنند ، به اسکن سطح  بستر دریا می پردازند  و تمام جزئیات و  اشیاء کوچک را که با کمک Echo-sounder  قابل رویت نیستند را ثبت می کنند. اطلاعات دریافتی در زمان واقعی به  دیس پلی  پولت اپراتور منتقل می شود  که تصویر سه بعدی  آماده را  تکمیل می کند.

 دمیتری بولتِنکوف مورخ نظامی در این خصوص تعریف کرده گفت: «  سیستم « Korvet MK MPD-300» در آبهای ساحلی بخوبی کار می کند.  اینگونه سیستم برای جستجو و  نجات زیردریایی ها لازم است و همچنین برای کشیدن خطوط ارتباطاتی  در زیر آب. شرکت مذکور  در انجام پژوهش های دشوار و پیچیده زیر آبی  در جهان برتر است.   کشتی های  نقشه بردار اقیانوسی در ترکیب  این پروژه کار می کنند که دارای   تجهیزات پژوهشی  بی نظیر است.  اما کار در  آبهای ساحلی برای آنها دشوار است.  بطور همزمان  یدکش ها مجهز به  سیستم «  کوروِت» می توانند  تحقیقات  کامل  زیر آبی را با سرعت بیشتری به انجام برسانند. کارایی  آنها بیشتر است  و مصرف انرژی توسط این سیستم بمراتب کمتر از  کشتی های اقیانوس شناسی  است».

هم اکنون  4 یدکش  پروژه 16609 « آفالینا»،« دلفین»، «کاساتکا» که در ناوگان شمال مستقر هستند و « بلوخا»  در ترکیب  ناوگان بالتیک و « آفالینا» — ناوگان دریای سیاه در خدمت شرکت  مذکور  هستند.  « کراب» تنها یدکش  پروژه 90600 است که  در ترکیب ناوگان دریای سیاه انجام وظیفه می کند.

 به گفته یوری لیامین  کارشناس نظامی ، ایجاد  نقشه سه بعدی بستر دریا  برای اجرای برنامه های صلح آمیز نیز  ضروری هستند:  برای انجام اکتشاف معادن  نفت و گاز.

« هم اکنون مهمترین  برنامه، ایجاد نقشه  کامل  بستر دریا و  خاک بستر دریاهاست.  این مهم  با ضرورت  گسترش  دائمی  کشیدن خطوط ارتباطاتی در زیر آب  در محل معادن نفت  مرتبط است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала