تعمدی بودن افزایش نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی برای افزایش نقدینگی پایان سال

© Sputnik / Vladimir Trefilovآواره 25 ساله سوری که 150 هزار یورو پول پیدا شده را به پلیس داد
آواره 25 ساله سوری که 150 هزار یورو پول پیدا شده را به پلیس داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به نزدیکی به ماه های پایانی سال و ایام عید نوروز و نیاز دولت به منابع جدید برای پرداخت عیدی کارمندان دولتی، نیاز دولت به نقدینگی و منابع پولی افزایش یافته است که به هر حال این منابع باید از محلی تامین شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از قدس آنلاین- احمد وفادار عضو هیات امنا اتحادیه طلا و جواهر و شورای اصناف تهران درباره افزایش نرخ دلار به بیش از ۴۱۰۰ تومان در بازار آزاد و تاثیر آن بر قیمت سکه و طلا گفت: اگر چه برخی از کارشناسان، نزدیکی به تعطیلات سال میلادی جدید و آغاز سفر برخی از مردم به سایر کشورها را به عنوان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر  معرفی می کنند اما قطعا این موضوع نمی تواند تنها دلیل افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر باشد. وی در ادامه با اشاره به توانایی بانک مرکزی در کنترل بازار ارز افزود: اگر بانک مرکزی بخواهد به راحتی می تواند نرخ ارز را کنترل کرده و مانع افزایش  قیمت دلار در بازار شود. وفادار ضمن تاکید بر اهمیت نرخ ارز در قیمت اقلام ضروری و مورد نیاز مردم تصریح کرد: به هر حال تغییرات نرخ ارز روی قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مانند مواد غذایی، پوشاک و مسکن تاثیر گذار است. از این رو معلوم نیست بانک مرکزی بر اساس چه استدلال هایی اجازه افزایش قیمت ارز را می دهد.

عضو هیات امنا اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به وجود سفته بازی در بازار ارز در سال های ۸۹ تا ۹۱ خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد سفته بازی چندانی در بازار ارز وجود نداشته و آنچه مسلم است این است که خود بانک مرکزی به عنوان عرضه کننده ارز و سکه مطرح است. این فعال اقتصادی افزود: همانطور که می دانید قیمت سکه با نرخ ارز آزاد و نه نرخ مبادله ای محاسبه می شود که بر این اساس به نظر می رسد بانک ها بیش از سایر نهادها در افزایش نرخ ارز موثر هستند.

وفادار با تاکید بر ارادی و تعمدی بودن افزایش نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به نزدیکی به ماه های پایانی سال و ایام عید نوروز و نیاز دولت به منابع جدید برای پرداخت عیدی کارمندان دولتی، نیاز دولت به نقدینگی و منابع پولی افزایش یافته است که به هر حال این منابع باید از محلی تامین شوند. عضو هیات امنای شورای اصناف تهران در ادامه بیان داشت: دولت به رغم وجود رکود شدید در اقتصاد برای تامین این منابع علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی به سمت افزایش درآمدهای حاصل از فروش ارز از طریق افزایش نرخ ارز در بازار آزاد رفته است.

وی با بیان این موضوع که دولت نه آن قدر ضعیف است و نه باید آن قدر ضعیف باشد که بازار ارز از دستش خارج شود تصریح کرد: هیچ دلیلی برای خارج شدن کنترل بازار ارز از دست دولت وجود ندارد. چرا که با توجه به شرایط موجود اقتصاد ایران هیچ دلیل و توجیهی برای افزایش یکباره نرخ ارز وجود ندارد. وفادار افزود: تعداد ایرانیانی که در هفته های اخیر قصد سفر به خارج از کشور را دارند آن قدر نیست که بخواهد بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار دهد. ضمن اینکه سفر هموطنان ما صرفا محدود به این ایام نبوده و در ایام و مناسب های دیگری نیز تکرار می شود. این فعال صنفی در تشریح این موضوع بیان داشت: برای مثال ما در ایام اربعین امسال شاهد حضور بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی در سفر به عتبات عالیات بودیم اما در نهایت این ایام نیز تاثیر  منفی چندانی بر نرخ ارز نداشت. عضو هیات امنای اتحادیه طلا و جواهر تهران با طرح این پرسش که مگر چند میلیون نفر در آغاز سال جدید میلادی قصد خروج از کشور و مسافرت خارجی را دارند تصریح کرد: مطمئن باشید این موضوع تاثیر چندانی بر افزایش نرخ ارز ندارد. ضمن اینکه وضعیت مالی مردم نیز به نحوی نیست که سفرهای تفریحی آن هم سفر به خارج از کشور در اولویت های آن ها باشد.

وفادار در خاتمه با اشاره به کاهش نرخ جهانی طلا به خبرنگار قدس آنلاین گفت:  این نرخ در حال حاضر در کانال  ۱۱۳۰ دلار است که تقریبا رقم پایینی محسوب شده و اگر نرخ ارز در ایران را حدود ۳۳۰۰ تومان در نظر بگیریم طبیعتا شاهد کاهش قیمت سکه بهار آزادی به کمتر از یک میلیون تومان خواهیم بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала