گزارش و تحلیل

فرودگاه هاوانا

© Fotolia / Fotos 593منظره شهر هاوانا
منظره شهر هاوانا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرودگاه هاوانا توسط روسیه مدرنیزه می شود.

روسیه  فرودگاه بین المللی  هاوانا را  با  تازه ترین مجتمع مراقبت و نظارت به نام « Mera» تجهیز خواهد کرد. این مجتمع تعیین  محل قرار داشتن هواپیما در زمان واقعی را  با دقت تا چند متر ممکن می سازد. این دستگاه که توسط  موسسه  علمی — پژوهشی رادیویی  روسیه ساخته شده است ، امکان افزایش امنیت هواپیماها در زمان پرواز و فرود را فراهم می سازد. همانا در زمان پرواز و فرود  خطر  سوانح زیاد است.

مجتمع  « Mera» امکان تعیین مشخصات  تا 1000 هواپیما در  زمان واقعی  تا فاصله 200 کیلومتر  را  فراهم می سازد. آهنگ احیای داده ها در باره تمام هواپیماها  که در میدان دید این مجتمع قرار داشته باشند  فقط چند ثانیه است.

در دفتر مطبوعتی  موسسه  پژوهش های  علمی تجهیزات رادیویی  گفته شد: «  هم اکنون کار نصب اجزاء سیستم آغاز شده است و تا پایان سال 2016 ادامه خواهد یافت. موسسه ما از تجربه کار با کشور کوبا برخوردار است. در سال گذشته سیستم مشابهی در فرودگاه شهر استراحتی « وارادِرو»  نصب شد».

سیستم نظارت « Mera» یک مجتمع اتوماتیک  است و  از ایستگاه های  گیرنده زیاد زمین پایه  تشکیل شده است که در امتداد  فرودگاه نصب می شوند  و  تعداد آنها وابسته به مساحت فرودگاه  از 5 تا 10  ایستگاه خواهد بود.

ایستگاه زمینی — یک جعبه فلزی است که  طول و عرض آن  در محدوده  نیم متر است. هر یک از آنها مجهز به آنتن یک و نیم متری است.  برای کار در  آب و هوای گرمسیری  کوبا،  هر یک از ایستگاه ها دارای  پوشش خاصی است که  از  عناصر  مجتمع در مقابل باران و دمای زیاد دفاع می کند.

ایستگاه های گیرنده زمینی  بطور مدام سیگنال ها را از هواپیماهای آماده برای پرواز و یا فرود دریافت می کنند و اطلاعات مرتبط با مشخصات هواپیما و زمان دریافت آنها  به سیستم های کامپیوتری منتقل می شود. سیستم  به تجزیه و تحلیل  اطلاعات می پردازد و مشخصات هواپیما در  آن لحظه را مشخص می کند و این اطلاعات به یکی از مونیتورهای پولت هدایت پرواز  بصورت نقشه  منتقل می شود که روی آن محل قرار داشتن تمام  هواپیماها  نشانه گذاری شده است.

به روز رسانی این نقشه  دوبار در ثانیه انجام می شود. بدین ترتیب کارمند هدایت پرواز  می تواند اطلاعات  مربوط به  محل قرارداشتن هواپیماهای در حال فرود و یا آماده برای پرواز را عملا در زمان واقعی دریافت کند.

رمان گوساروف  سردبیر  سایت « آویا. رو» در این خصوص گفت: « اصل کار  این سیستم  وقتی  مشخصات  هواپیما  با کمک  چند  ایستگاه گیرنده زمینی  تدقیق می شود شبیه کار  « جی. پی اس» در حالت واژگون است.  این یک سیستم بحدکافی پیچیده است  که طراحی آن فقط از عهده کشورهایی برمی آید که دارای  مکتب پیشرفته علمی هستند.  روسیه از نظر تاریخی  در بین  پیشرفته ترین کشور ها از لحاظ ساخت   هواپیماهای جنگی  و مدنی و  طراحی سیستم های جستجو و  تعیین محل قرار داشتن هواپیما ها قرار دارد. اینکه کوبا  سیستم مراقبت و نظارت روسی را انتخاب کرده است،  تأیید  مکملی بر آن است که  کارخانه های روسیه می توانند  فناوری بسازند که از نظر  قیمت و مرغوبیت  قابل رقابت است و در بازار  جهانی مشهورند».

اوایل سال جاری، شرکت سهامی « آزیموت«  طراح  سیستم رادیو الکترونیک  برای هواپیماهای مدنی  قراردادی با  شرکت کوبایی « AVIAIMPORT S.A.» جهت ساخت  سیستم ملی  هدایت  پروازها بطور مشترک  با کوبا را به امضا رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала