گزارش و تحلیل

همکاری روسیه و ایران

© Fotolia / Sergey_pهمکاری اقتصادی
همکاری اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافقنامه حمایت متقابل از سرمایه گذاری به تصویب رسید.

 نمایندگان  دومای کشوری  روسیه  که توافقنامه  در باره حفاظت متقابل  از سرمایه گذاری بین  روسیه و ایران را به تصویب رساندند  اطمینان دارند که ایران  شریک  مهم استراتژیک  روسیه می شود. 

ولادیمیر آبیدِنوف  رئیس شورای کاری  روسیه — ایران وابسته به  اطاق  بازرگانی — صنعتی  فدراسیون روسیه  در مصاحبه با  « اسپوتنیک» در این خصوص گفت:   همانطور که می دانید  در تهران  از 11  تا 13  دسامبر ، 13 — مین  نشست  کمیسیون  بین الدول  روسیه — ایران  در همکاری  تجاری — اقتصادی  برگزار شد.   در پایان این نشست، برای نخستین بار  یکسری  توافقنامه ها و مموراندوم های مهم  به امضا رسیدند:  توافقنامه هایی  در رشته  نفت و گاز  و  همکاری  و تعامل  با وزراتخانه های دو کشور.   توافقنامه  همکاری  در  عرصه سرمایه گذاری یکی از  مهمترین اسناد است. ایران به روسیه پیشنهاد کرد  در عرصه هایی  مانند  زیرساخت حمل و نقل در اقتصاد  ایران سرمایه گذاری کند.  از اینرو به نظر من تصویب  این سند  در دومای کشور  در مرحله کنونی  منطقی و عینی است».

 ارتباط اقتصادی روسیه و ایران مدتهاست که  ادامه دارد، به ویژه در رشته  انرژتیک.  شرکت های روسیه  پروژه های بزرگی  در ایران اجرا می کنند  از جمله  در رشته مخابرات، نفت و گاز  و صنایع.  اما گسترش  این همکاری  به دلیل  تحریم های  اقتصادی  دشوار بود که در  سال 2006 میلادی  از طرف آمریکا  و کشورهای  اتحادیه اروپا  در رابطه با ایران برقرار شد.

 اینک در نتیجه  امضای برجام  هسته ای با ایران، تحریم ها لغو شدند و روسیه از امکان  گسترش  همکاری اقتصادی  با ایران بطور آزادتر برخوردار می گردد.

 جهت  فعال کردن  ارتباط  اقتصادی و تجاری،  امنیت سرمایه گذاری  روسیه  در  بازار ایران باید تأمین گردد  و سرمایه گذاران ایرانی در روسیه از  امنیت مشابهی برخوردار شوند.  این موضوعات  در  توافق نامه بازتاب یافتند. سند  شرایط مطلوبی برای  سرمایه گذاری متقابل ، پرداخت مبالغ جبرانی  در صورت سلب مالکیت یا ملی شدن سرمایه گذاری، انتقال آزاد درآمد سرمایه گذاران در  خاک روسیه یا ایران به کشورهای خود ایجاد می کند.

  روز 13 ماه دسامبر در تهران،  همایش  تجاری بزرگ روسیه — ایران  برگزار شد که من نیز در آن حضور داشتم.  در آنجا، شاهد  فعالیت  شدید  تاجران روس  بودم  که رشته تجاری ایران برایشان جالب است. کشور ایران  و   همکاری با  شرکای تجاری ایرانی نیز برایشان جالب است و من شخصا به عنوان  تاجر می توانم بگویم  که دورنمای  وسیعی  در سرمایه گذاری  و  تجارت در ایران  مشاهده کردم.

 بعلاوه بدین منظور،  توافقنامه  در باره  همکاری مشترک از طرف من به عنوان رئیس  شورای کاری روسیه — ایران  وابسته به  اطاق بازرگانی — صنعتی فدراسیون روسیه  و آقای اسد الله عسگر اولادی رئیس  اطاق مشترک  بازرگانی ایران — روسیه  به امضا رسید.  این یک توافق جامع  و بزرگ  حاوی 14  ماده است که تعیین کنده  حیطه  همکاری بین دو کشور است.  یکی از مفاد این سند  انجام  کارهای مشترک  بر اساس  پایگاه اطلاعاتی  مرکز اطلاعات منطقه ای  و اطاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، در خصوص  ایجاد اتاق داوری مشترک بازرگانی و پس از آن داوری تجاری بین المللی برای بررسی  هر گونه اختلافات را در نظر می  گیرد.  در هر گونه  فعالیت  بین المللی  همیشه اختلافاتی بروز می کند.  وقتی شخصی در  جایی سرمایه گذاری می کند، می خواهد نه تنها  پولی را که سرمایه گذاری کرده  پس بگیرد، بلکه  سود سرمایه خود را نیز بدست آورد.  به عقیده من  اتاق داوری تجاری برای آن لازم است  که در موارد  اختلاف  بین طرفین به داوری بپردازد.  ما و  طرف ایرانی  تصمیم گرفتیم  باصطلاح «  گروه  مشاوره و میانجیگری»  را تشکیل بدهیم که  نمایندگان داوری شرعی  و شخصیت های  معتبر  دینی روسیه  برای شرکت در آن  دعوت خواهند شد».

 ولادیمیر آبیدِنوف  در باره دستاوردهای  طرفین در  حل و فصل  مسائل  محاسبات متقابل  در  بخش بانکی  بین  تاجران  ایرانی و روسیه گفت: در نشست  گذشته  تهران  یکسری توافق ها  در بخش بانکی نیز به امضا رسیدند.  کارها در این جهت ادامه دارند.  فعلا محاسبات متقابل  بین ایران و روسیه  به یورو انجام می شود. هر چند  شایان ذکر است  که این روند  آنطور که روسیه و ایران خواهان آن است  با سرعت دلخواه جریان ندارد.  برای حل و فصل  مشکلات  کنونی،  بهترین راه  گذار به  انجام به محاسبات  بین دو کشور  به روبل و  تومان است».

 رئیس  شورای کاری  روسیه — ایران  وابسته به اطاق بازرگانی — صنعتی  فدراسیون روسیه  در توضیح گفت  که عرصه  همکاری  تجاری — صنعتی  بین دو کشور  وسیع است و فقط به  رشته انرژتیک محدود نمی شود.  هم اکنون مهمترین نکته  تأمین امنیت سرمایه گذاری است.

حیطه  همکاری   گسترده است:  از بخش  نفت و گاز گرفته تا  حمل و نقل.  به عنوان مثال، همکاری در بخش راه آهن- تحویل واگن های  روسیه به ایران  و ساخت خطوط راه آهن و توسعه و تکامل  زیر ساخت  حمل و نقل،  برقی سازی  نقاط  مختلف ایران  و  انرژی اتمی جریان دارد.  طبیعتا یک سوال  مهم در رابطه با اینگونه  همکاری  گسترده  مطرح می شود — تأمین امنیت  سرمایه روسیه  و سرمایه گذاری شرکت های روسیه در ایران.  به نظر من، رسیدن به  یک عقیده  مشترک  در این خصوص  با شرکای  ایرانی  و با  سازمان های  اجتماعی  وابسته به اطاق بازرگانی روسیه  از طریق  تشکیل اتاق داوری  و در سطح  قانونی ممکن خواهد شد.  همانا بدین منظور چند ابتکار  حقوقی و قانونی  از طرف ما  پیشنهاد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала