گزارش و تحلیل

تجدید تسلیح ارتش تاجیکستان

© Sputnik / Vitaliy Belousovنیروهای مسلح تاجیکستان
نیروهای مسلح تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به تجدید تسلیح ارتش تاجیکستان می پردازد.

مسکو تصمیم گرفت  مقدار زیادی  تکنیک آلات نظامی  از جمله  هواپیمای جنگی  در اختیار دوشنبه   بگذارد. منظور هواپیما و بالگردهای جنگی است.  انتظار می رود اولین  نمونه  تسلیحات جنگی  در سال آینده به  نیروهای مسلح تاجیکستان تحویل داده شوند.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار ویژه « اسپوتنیک» در این خصوص گزارش می دهد.

در محفل کارشناسی تاجیکستان معتقدند که حمایت روسیه  باعث افزایش  قدرت بالقوه  ارتش تاجیکستان  در  زمینه خطرات رو به افزایش خواهد شد. چالش ها از جمله  از کشور همسایه افغانستان  که تاجیکستان از خط مرزی  بطول 1344 کیلومتر با آن کشور برخوردار است، تهدید بزرگی برای تاجیکستان است.

قاسم بک محمدوف  تحلیلگر  مستقل از دوشنبه در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک»  در این خصوص گفت: بدون شک، کمک روسیه باعث تحکیم  امکانات نیروهای مسلح  تاجیکستان خواهد شد، بخصوص که  اوضاع در کشور همسایه افغانستان وخیم می شود. در آنجا بعلاوه  گروهبندی های تروریستی  قدیمی مانند  جنبش اسلامی ازبکستان و« القاعده» ، گروهک تروریستی  ممنوعه  در روسیه و تاجیکستان « داعش» نیز  ریشه می دواند.  از این رو  تحویل مقدار زیادی از تسلیجات  و تکنیک آلات نظامی در سال آینده به تاجیکستان  ثبات در  تاجیکستان  و کل منطقه را  تحکیم خواهد بخشید».

در فهرست تسلیحاتی که در اختیار تاجیکستان گذاشته خواهد شد، اسلحه، مهمات  و جنگ افزار توپخانه  برشمرده می شود.  مهمترین تسلحیات،  بالگردهای روسی خواهند بود.  در تاجیکستان  این بالگردها از نظر کیفیت  کار مورد ارزیابی عالی قرار گرفته اند.  در دوشنبه معتقدند که نمونه های  جنگ افزار  روسی و به ویژه بالگردهای روسی در  شرایط کوهستانی  کشور  از نوع مشابه غربی بهتر است.

جمشید  ممدجانوف  کارشناس مستقل در مصاحبه با  خبرنگار « اسپوتنیک» در دوشنبه در این خصوص گفت: بالگردهای روسی در  ارتفاعات  بیش از 6 هزار  متر کار  می کنند که برای مناطق کوهستانی یک کیفیت عالی است.  بالگردهای آمریکایی نمی توانند در چنین ارتفاعاتی کار کنند.  در مناطق کوهستانی  کارایی بالگردهای روسی عالی است. بمجرد  تحویل این بالگردها به تاجیکستان،  حفاظت از مرزها تقویت شده و از آنها در عملیات جنگی  و یا مقابله با نفوذ  گروه های  مسلح  به خاک تاجیکستان استفاده خواهند شد.  با کمک این بالگردها می توان  نیروهای  دشمن را  از بین برد  و به آتشباری به مواضع آنها پرداخت».

دوشنبه در سال آینده هواپیماهای جنگی روسی را نیز دریافت خواهد کرد.  در وزارت دفاع تاجیکستان گفته نشد کدام مدل هواپیما  به تاجیکستان تحویل داده خواهد شد.  کارشناسان با  ارزیابی  شرایط جغرافیایی  کشور  و  خطرات  از جنوب، حدس می زنند  که ارتش تاجیکستان به  هواپیماهای تهاجمی برای از بین بردن  اهداف  زمینی نیاز دارد.

جمشید محمد جانوف در این خصوص گفت: فکر نمی کنم جنگنده  به تاجیکستان داده شود ، زیرا اینگونه هواپیماها برای تخریب اهداف هوایی در نظر گرفته شده است. امیدوارم در  دهه آینده  هیچ کشوری  به تاجیکستان حمله نکند و دریافت جنگنده ضروری نباشد.  نیروهای مسلح تاجیکستان بیش از هر چیز به  هواپیماهای  نظامی — حمل و نقل  و تعرضی نیاز دارد».

ارتش تاجیکستان از  پیاده نظام، نیروی هوایی و واحد پدافند هوایی و نیروهای هوابرد تشکیل شده است. اکثر  افسران  نیروهای مسلح  تاجیکستان  دوره های آموزشی را در  مراکز آموزشی روسیه سپری کرده اند.  دومین سال است که در پایگاه نظامی 201  روسیه آموزش  متخصصان  ارتش  تاجیکستان جریان دارد.  این بخش  مهمی از برنامه نظامی است، زیرا  استفاده از  تکنیک آلات  جنگی روسیه نیاز به مهارت  و دانش کار با آنها دارد تا  بتوان بطور  موثر از این وسایل استفاده کرد.

دمیتری پاپوف  کارشناس  موسسه  پژوهش های  استراتژیک  روسیه در این خصوص گفت: پس از  اتخاذ تصمیم  مربوط به  اعطای کمک  نظامی  به تاجیکستان ، این  سوال مطرح شد  که چه کسی با تکنیک آلات جدید کار خواهد کرد.  زیرا کمبود متخصصان در این رشته   حاد است. بدون وجود کادرهای  متخصص، جنگ افزار  معنای خود را از دست می دهد.  شایان ذکر است که مسکو  سیستم های جنگی را در اختیار تاجیکستان خواهد گذاشت که از نظر تکنیکی پیچیده هستند.  در نتیجه روسیه آموزش  نظامیان تاجیک در همان کشور را سازماندهی کرد. پایگاه نظامی 201 روسیه، بهترین زیر ساخت برای آموزش کادرهای  تاجیکی است.  این همکاری  با موفقیت پیشرفت می کند و آن را می توان  متقابلا سودمند  نامید».

شایان ذکر است که تاجیکستان یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی است و پایگاه نظامی 201 روسیه  و مجتمع « نوری — الکترونی»- « آکنو»  نیروهای  هوا فضای روسیه در آنجا مستقر است. به ارزیابی کارشناسان ، مسکو در  دهه آینده  بزرگترین شریک تاجیکستان در  عرصه امنیت خواهد بود.  ثبات در تاجیکستان ضامن  امنیت  کل فضای کشورهای مابعد شوروی و از جمله روسیه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала