گزارش و تحلیل

آیا ترامپ روابط خود با پاکستان نزدیک تر می کند؟

© AP Photo / Matt Rourkeانتقاد ماموران اطلاعاتی آمریکایی از ترامپ به خاطر باور نکردن هکرهای روسی
انتقاد ماموران اطلاعاتی آمریکایی از ترامپ به خاطر باور نکردن هکرهای روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تیم انتقالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، خبر مکالمه تلفنی سازنده وی با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان را اعلام کرد.

رهبران دو کشور در خصوص توسعه روابط مستحکم، به بحث و گفتگو پرداختند. این مکالمه از اهمیت ویژه ای برخوردار شد چرا که نخست وزیر پاکستان، اولین رهبر در بین کشورهای جنوب آسیا است که رئیس جمهور منتخب آمریکا، با وی در آغاز روند انتقال قدرت، ارتباط برقرار کرد. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط دولت نواز شریف، گفتگو ها در یک فضای بسیار صمیمی انجام شد، و ترامپ از پاکستان به عنوان "یک کشور و مکان فوق العاده، یاد کرد که در آن مردم فوق العاده زندگی می کنند."
لحن دوستانه گفتگوها با موضع سختگیرانه ترامپ در طول برگزاری کارزار انتخاباتی وی در خصوص پاکستان، در تضاد است.
در طول قرن بیستم و به طور سنتی، سیاست های خارجی ایالات متحده در آسیای جنوبی به پاکستان — متحد بزرگ آمریکا در منطقه، متکی بوده است، در حالی که هند، از زمان استقلال خود در سال 1947، با پیروی از سیاست سوسیالیستی، شریک نزدیک اتحاد جماهیر شوروی شده بود، اگر چه به طور رسمی او عضو کشورهای جنبش عدم تعهد بود.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط بین هند و ایالات متحده در سال های 90 قرن بیستم، به دلیل برنامه های هسته ای آن کشور و تحریم های ایالات متحده، بسیار متشنج شده بود. بهبود روابط، تنها در اوایل سال های 2000، زمانی که واشنگتن نقش هند در آسیا را ارزیابی مجدد کرد، آغاز شد. استراتژیست های آمریکایی متقاعد شدند که تحریم ها علیه هند به جایی ختم نمی شود، و بهتر است که با او همچون یک شریک در پیمان عدم اشاعه سلاح هسته ای (ان پی تی) همکاری کنند.
آمریکایی ها ازهند به عنوان کشوری یاد می کنند که از پتانسیل کافی و عامل بازدارندگی در برابر قدرت رو به رشد چین، برخوردار است. اما علی رقم اظهارات آمریکایی ها مبنی بر وجود همکاری های نسبتا ویژه و ارزش های مشترک دموکراسی بین دو کشور، رهبری هند به دنبال یافتن جایگاهی به عنوان شریک مطیع ایالات متحده نمی باشد و از سیاست مستقل خود در بسیاری از مسائل جهانی از جمله نسبت به ایران و روسیه، پیروی می کند. شاید دولت جدید آمریکا به دلیل پائین بودن آهنگ رشد روابط خود با هندوستان، پاکستان را به عنوان گزینه ای در توسعه و گسترش همکاری و به بهانه تشدید مبارزه با تروریسم در منطقه، انتخاب کرده است. با این حال بازگرداندن درجه اعتماد واشنگتن به پاکستان کار ساده ای نیست چرا که در سال های اخیر روابط این کشور با چین بسیار نزدیک شده است و دو کشور در زمینه توسعه همکاری های نظامی و اقتصادی، گام های جدی برداشته اند.
به احتمال زیاد، تیم ترامپ صرفا اوضاع را ارزیابی می کند چرا که در نظر دارد از حمایت بیشتری در بین بازیگران جهانی، برخوردار شود. از طرف دیگر فعالیت های سیاست خارجی دولت رئیس جمهور جدید، باید در مطلوب ترین شرایط آغاز شود. لذا نیات دوستانه آمریکا نسبت به پاکستان، تنها برای کندتر شدن نفوذ چین بر او بوده که این امری کاملا معقول و قابل درک است. با این حال بعید به نظر می رسد که ترامپ بتواند در منطقه به مدت طولانی، بین منافع بازیگران متفاوت، مانور دهد. در هند خبر مربوط به لحن دوستانه مکالمه رهبران آمریکا و پاکستان، موجب سردرگمی و خشم شده است. بزودی رئيس جمهور جدید باید به انتخابی سخت دست بزند چرا که بسیاری از موارد در سیاست خارجی ایالات متحده و مبارزه با تروریسم در جنوب آسیا و خاورمیانه، و در سیستم امنیت بین المللی در جهان، به او بستگی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала